عزاداران حسینی، شور و شعور را در هم بیامیزند
کد خبر: 3534995
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
تولیت آستان قدس رضوی:

عزاداران حسینی، شور و شعور را در هم بیامیزند

گروه اندیشه:‌ امت مسلمان با ندای عاشورایی، با جاهلیت اتو کشیده مدرن مبارزه کنند و در این عرصه، شعرا، ‌مداحان و وعاظ باید هر عملی که موجب توهین به اسلام می‌شود را ترک کرده و در عزاداری اهل بیت(ع) شور و شعور و احساس و تعقل را در هم بیامیزند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 11 مهرماه در ویژه برنامه «إذن عزا» که به مناسبت آغاز ماه محرم و تعویض پرچم بارگاه رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم رضوی برگزار شد، گفت: هر تفکر و جریانی که واقعه کربلا را یک اتفاق تصادفی بشمارد محکوم به شکست است زیرا واقعه کربلا همانند تابلویی در بردارنده مضامین عالی انسانی و اخلاقی است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای تک تک لحظات عاشورا برنامه‌ریزی داشتند،‌ اظهار کرد: امام حسین(ع) تا عصر عاشورا، مدیریت این واقعه عظیم را خودشان برعهده گرفتند و پس از شهادتشان نیز حضرت زین‌العابدین(ع) با مدیریت اجرایی حضرت زینب(س) این جریان مهم تاریخی و دینی را ادامه دادند تا واقعه عاشورا برای همیشه زنده و ماندگار بماند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عاشورا تابلوی تمام نمای انسانیت است، گفت: رأفت،‌ توکل به خالق هستی، رضایت الهی، ایثار، ‌خلوص در نیت، نوع دوستی و دیگرخواهی در پرتوی خداخواهی، از جمله چشم‌اندازهای این تابلوی عظیم انسانیت به شمار می‌آید.
عاشورا سرآغاز مکتب شهادت و هدایت بشریت
وی افزود: اباعبدالله(ع) روز عاشورا در گودی قتلگاه با آن همه داغ‌دیدگی و زخم‌هایی که بر تن داشت،‌ ذکر خدا را می‌گفت و به دنبال هدایت دشمنان به صراط مستقیم بود که این موضوع نشان‌دهنده جایگاه و منزلت والای اخلاقی ایشان است.
وی اظهار کرد: یزیدیان بعد از عاشورا می‌خواستند واقعه عظیم عاشورا را در تاریخ محو کنند، به همین خاطر بدن‌های مبارک اهل بیت(ع) را در زیر سم اسبان در هم کوبیدند و سرها را در شهرها گردانند تا مردم به آن‌ها بی‌احترامی و توهین کنند اما اراده خدا، عاشورا را سرآغاز مکتب شهادت و هدایت بشریت قرار داد.
آیت‌الله رئیسی،‌ با تأکید براینکه فعالیت‌های امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا، راهبرد پیوند قلب‌ها با عاشورا بود، افزود: اربعین حسینی، عامل زنده ماندن یاد و خاطره عاشورا است، علاوه‌براین، گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) در تمام ایام سال به ویژه در شب‌های جمعه که ابواب رحمت الهی گشوده می‌شود، بیانگر آن است که این شخصیت بزرگوار دروازه ورود به رحمت الهی است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید براینکه فریاد استغاثه امام حسین(ع) هنوز هم به گوش می‌رسد، عنوان کرد: امام سجاد(ع) پس از روز عاشورا تا پایان عمر خویش بر مصیبت امام حسین(ع) گریستند و هر کجا که آب می‌دیدند و غذا می‌خوردند، مصیبت و عزای سید‌الشهدا را یادآور می‌شدند تا روایتگر این واقعه بزرگ باشند و پیام آن را به همگان منتقل کنند.
واقعه عاشورا، واقعه‌ای به بلندای تاریخ بشریت
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه واقعه عاشورا، واقعه‌ای مربوط به نصف روز نیست بلکه این واقعه به بلندی تاریخ بشریت است، ابراز کرد: امام سجاد(ع) در رکن نماز و بهترین حالت بندگی یعنی سجده بر تربت امام حسین(ع) به عبادت مشغول می‌شد که این حرکت امام بیانگر آن است که بهترین حالت بندگی در ارتباط با عاشورا شکل خواهد گرفت.
وی درباره فلسفه زنده نگه داشتن واقعه عاشورا توسط ائمه معصومین(ع) و علمای اسلام گفت: امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه بشری قیام کردند و این اقدام ایشان فقط به سال 61 هجری اختصاص ندارد بلکه تا قیامت ادامه خواهد داشت و یقینا خون سیدالشهدا(ع) رمز هدایت و اصلاح جامعه بشری خواهد بود.
بصیرت‌افزایی، برکتی حاصل از واقعه عاشورا
آیت‌الله رئیسی،‌ جهل‌زدایی و بصیرت‌افزایی را از برکات قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا دانست و گفت: شهدای ما با تأسی از امام حسین(ع) در راستای پاسداری از ارزش‌های اسلامی و الهی جهاد کردند و در واقع هیئات مذهبی،‌ مدرسه و کلاس درس بصیرت،‌ دلدادگی به اهل بیت(ع) و محل معرفت‌افزایی برای جامعه به شمار می‌آیند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب ما نیز نتیجه واقعه عاشورا است، اظهار کرد: امت مسلمان با ندای عاشورایی باید با جاهلیت اتو کشیده مدرن مبارزه کنند و در این عرصه، شعرا، ‌مداحان و وعاظ می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند و هر عملی که موجب توهین به اسلام می‌شود را ترک کنند و در عزاداری اهل بیت(ع) شور و شعور و احساس و تعقل را در هم بیامیزند.
یادآور می‌شود، در این مراسم که با حضور هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد، پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم تعویض شد همچنین حاج سعید حدادیان به مرثیه سرایی پرداخت.
captcha