برگزاری گردهمائی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در مشهد
کد خبر: 3538539
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛

برگزاری گردهمائی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در مشهد

گروه هنر: گردهمائی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با حضور جمعی از فرهیختگان و هنرمندان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با حضور چهره‌های فرهنگی هنری خراسان رضوی، ظهر امروز 26 مهرماه در سالن اجتماعات روزنامه قدس مشهد برگزار شد.
در ابتدای این نشست بعد از قرائت قرآن سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: اهتمام ما در عرصه فرهنگ و هنر استان، توجه و تامل در سیاست‌های جامع وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و راهبردهای دولت تدبیر و امید بوده است، تا با تأسی از این راهبرد‌ها و درک‌ کامل ضرورت‌ها، اقدام نموده باشیم.
سرابی در همین راستا افزود: از برجسته‌ترین محورها در الگوی عملکردی ما، می‌توان توجه به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر، توسعه مناسبات و دیپلماسی فرهنگی، برجسته نمودن مفاخر دینی علمی و فرهنگی، احترام به پیشکسوتان و توجه به تمرکززدایی در مدیریت فرهنگ، اعتماد به مدیریت‌های محلی و منطقه‌ای، تاکید به کرامت‌ هنر و هنرمندان و تلاش برای ایجاد فضای امن و آرام برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر نام برد.
وی ادامه داد: با همت استاندار خراسان رضوی اتاق گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر با دولت در استان شکل گرفته است که در قالب جلسات مستمر و کارگروه‌های تخصصی، موضوعات مورد نیاز را بررسی و تحلیل می‌کنند. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان توسعه مناسبات و دیپلماسی فرهنگی را از ضروریات دانست و افزود: در راستای تجلی این امر مهم، فرصت بی‌نظیری برای فرهنگ و هنر کشور و خراسان بزرگ ایجاد شده که با درک این امکان، تلاش همه‌جانبه‌ای با محوریت استاندار آغاز گردیده تا با بهره‌گیری از این فرصت تصویر زیبایی از اسلام و ایران را به جهانیان نشان بدهیم.
در ادامه سیدجلال فیاضی، عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه، نماد اسلامیت نظام، یعنی بارگاه امام رضا(ع) و نماد ایرانیت و زبان فارسی نظام یعنی آرامگاه فردوسی در استان خراسان رضوی است. مشهد و استان خراسان رضوی را پیشانی نظام نامید.
فیاضی در همین راستا افزود: استان خراسان رضوی مهد فرهنگ و هنر و رسانه است و بسیاری از فرهیختگان کشور از  جمله در رهبر معظم انقلاب از شهر مشهد برخواستند.
وی با اشاره به رویداد مشهد 2017، اظهار کرد: ما در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری دچار کمبود هستیم، شاید به همین دلیل است که بسیاری از فرهیختگان ما  به تهران مهاجرت می‌کنند.
عضو شورای شهر مشهد در خصوص مشهد 2017، ادامه داد: اگر فقط به برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌ها اکتفا کنیم، انتظاری که مردم مشهد از این نامگذاری دارند را برآورده نکرده‌ایم، چرا که باید رویداد مشهد 2017 نقطه جهشی برای توسعه همه جانبه شهر مشهد به ویژه در حوزه‌های فرهنگی باشد.
فیاضی در پایان سخنانش در جمع اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه این طور بیان کرد: با توجه به خیل عظیم زائر در مشهد این شهر در زیرساخت‌های شهری فرهنگی به توسعه قابل قبولی نیاز دارد.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در ادامه این نشست، گفت: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی مهد ادب و فرهنگ است، این فرصت به آن داده شده است که نماینده ایران در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی باشد.
رشیدیان اظهار کرد: دولت تدبیر وامید دولت اعتدال است و بزرگترین رسالت خود را حفظ آرامش و پرورش استعدادهایی می‌داند که فرصت خودنمایی و بروز  پیدا نکرده است.
وی رویداد مشهد 2017 را فرصتی تکرار نشدنی برای مشهد دانست و افزود: این فرصت بزرگی است که تا ده سال دیگر در کشور تکرار نخواهد شد و مشهد نیز این ظرفیت را از لحاظ تاریخی و فرهنگی و تمدنی دارد  که از این فرصت  به نحو احسن استفاده کند.
استاندار خراسان رضوی ضمن تعریف فرهنگ به عنوان خمیرمایه وجود انسان، این طور ادامه داد: ما باید بتوانیم از نعمت‌هایی که خداوند به ما عطا کرده بهترین استفاده را ببریم ودر کارهای هنری و فرهنگی دنبال تنوع در کارهایمان باشیم.
رشیدیان با اشاره به این نکته که انسان‌ها با فرهنگ تعریف می‌شوند، دلیل ماندگاری امام حسین(ع) را در بین مردم، زیبا اندیشیدن دانست و افزود: در فرهنگ ما هم در حوزه‌های مختلف اگر هنری ماندگار شده به دلیل انسان‌های بزرگی بوده است که زیبا می‌اندیشیدند.
وی در پایان ضمن بیان اینکه تحمل خود را باید بالا ببریم و روحیه تعامل داشته باشیم، یادآور شد:  در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری باید مسائل جناحی را کنار بگذاریم، لذا امیدواریم بتوانیم هنر اصلی را حفظ کرده و گسترش بدهیم.
سپس سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: استاندار مشهد شخصیتی فرهنگی است و از این منظر  زبان گفت‌وگو با دولت در استان خراسان وجود دارد اما مشکل اصلی مشکل هم‌زبانی است لذا از این نظر نظام فرهنگی مبتنی بر بایدها و نبایدها باید باشد. که این نقطه ثقل ما در بحث فرهنگی تلقی می‌شود.
راه‌اندازی اتاق گفت‌وگو فرهنگی در استان خراسان رضوی
وی با اشاره به راه‌اندازی اتاق گفت‌وگوی فرهنگی در استان خراسان رضوی گفت: این بسیار برای من خوشحال کننده است اما باید گفت‌وگوها در فضای برابر همراه با عدالت و احترام به حقوق دیگران باشد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،سازگاری را محصول گفت‌وگوی فرهنگی برشمرد، افزود: باید بپذیریم زیست فرهنگی بدون سازگاری فرهنگی در جامعه شکل نمی‌گیرد و برای دست‌یابی به سازگاری فرهنگی تحمل فرهنگی نیاز است.
صالحی امیری در پایان بعد از بیان گفت‌وگوی فرهنگی به عنوان اولین گام در جهت رسیدن به قله فرهنگی، تنوع فرهنگی، انسجام فرهنگی و امنیت فرهنگی را گام‌های دیگر اعلام کرد و گفت: ما باید بپذیریم در این کشور مجموعه‌ای از اقوام و سلایق فکری وجود دارد که باید با آنها سازگار باشیم.
captcha