قاعده‌سازی قرآن برای زندگی رهبران در سوره احزاب
کد خبر: 3540845
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸

قاعده‌سازی قرآن برای زندگی رهبران در سوره احزاب

گروه معارف: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند در قرآن٬ ساده‌زیستی را برای خانواده رهبران جامعه اسلامی، امری نیک و حَسَن می‌داند٬ گفت: برای الگوهای جامعه تنها ساده‌زیستی مطرح نیست بلکه به حسنات دیگر و عمل صالح هم نیاز است و علت تأکید رهبر معظم انقلاب و امام راحل بر توجه مسئولان به بایدها و نبایدهای الهی هم همین مقوله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی شامگاه گذشته٬ چهارم آبان ماه در سلسله جلسات تفسیر قرآن در مسجدگوهرشاد با اشاره آیه 27 سوره احزاب «وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرًا» بیان کرد: با پیروزی در جنگ احزاب بنیه مالی مسلمانان به واسطه غنایم جنگی تقویت شد و به اموال فراوانی رسیدند.
وی در تفسیر آیه 28 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا» افزود: با پیروزی در جنگ احزاب و کسب غنایم آن، در اذهان همسران پیامبر(ص) توسعه زندگی و داشتن زر و زیور پرورانده شد و زندگی همراه با تجملات را برای خود تصور می‌کردند.
دنیاگرایی و آخرت‌گرایی تلفیق ناپذیرند

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: پیامبر(ص) بنا به دستور خداوند به همسران خود هشدار دادند که اگر به دنبال دنیا و زر و زیور آن هستید، از پیغمبر خدا جداشوید تا با دادن مهریه‌تان به شکل نیکو و عادلانه‌ای شما را رها سازم.

وی ضمن تلاوت آیه 29 سوره احزاب «وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا» ادامه داد: پیامبر(ص) به همسران خود همچنین گفتند: اگر آخرت را می‌خواهید و به زندگی ساده رسول خدا قانع هستید، بمانید و بدانید که خدای متعال برای نیکوکاران اجر و پاداش عظیمی دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این آیات تبیین کننده عاقبت روی آوردن به دنیا و دنیا طلبی و همچنین عاقبت توجه به خدا و ارزش‌های الهی هستند، تصریح کرد: این دو آیه وضعیت پیامبر اکرم(ص) و قاطعیت ایشان در رابطه با خواسته‌های دنیوی و هوای نفس را مشخص می‌کند که شاید بتوان به همه مدیران و مسئولان جامعه اسلامی تسری بخشید.

وی در ادامه به تلاوت و تفسیر آیات 30 و 31 سوره احزاب «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا، وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا» پرداخت و گفت: در این آیات به همسران پیامبر(ص) به عنوان افرادی برجسته و مرتبط با رهبر جامعه هشدار داده می‌شود که اگر آن‌ها کار زشت و گناهی آشکار مرتکب شوند عذابش دو چندان است همچنین هریک از آن‌ها در برابر خدا و رسولش فروتنی کند و عمل صالح انجام دهد پاداش دو برابری و روزی ارزشمندی برایش در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ساده زیستی پیامبراکرم(ص) به عنوان رهبر امت خویش متذکر شد: همه مدیران٬ یک زندگی شخصی و خانوادگی دارند، از طرفی یک شهروند و از سویی یک مسئول در نظام اسلامی هستند هرچند داشتن زندگی تجملاتی برای آنان حرام نیست اما یک مسئول دنیا پرست و زراندوز الگوی نامناسبی برای مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: از این آیات در می‌یابیم که دنیاطلبی و آخرت طلبی با هم جمع نمی‌شود؛ همسر پیامبر بودن کمال نیست، همسر پیغمبر شدن زمانی افتخار است که خط کشی پیامبر(ص) در زندگی او متجلی باشد و گرنه غیر از این باعث افتخار نیست.

قاعده‌سازی قرآن برای زندگی رهبران

وی با اشاره به اینکه خداوند ساده زیستی را برای خانواده رهبران جامعه اسلامی، امری نیک و حَسَن می‌داند، تصریح کرد: تجمل‌گرایی برای افراد برجسته و مطرح نظیر همسران نبی مکرم اسلام(ص) که بناست الگوی جامعه اسلامی شوند گرچه حرام نیست اما با زندگی عموم مردم سازگاری ندارد.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حَسَب و نسب در کیفر و پاداش اثری ندارد بنابراین هر متخلّفی باید مجازات شود و مجازات و کیفر کسانی که منتسب به مسئولان و الگوسازان جامعه هستند٬ مضاعف است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر قاعده‌سازی و مدل قرآن کریم برای کسانی که مسئولیت اجتماعی دارند، تصریح کرد: برای الگوهای جامعه تنها ساده‌زیستی مطرح نیست بلکه به حسنات دیگر و عمل صالح هم نیاز است و علت تأکید رهبر معظم انقلاب و امام راحل بر توجه مسئولان به بایدها و نبایدهای الهی همین مقوله است٬ ضمن اینکه اشرافی‌گری مسئولان٬ مشکلات جدی در جامعه ایجاد می‌کند.
captcha