وقتی حادثه برای شما روضه می‌خواند
کد خبر: 3544267
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
این دریای عشق/2

وقتی حادثه برای شما روضه می‌خواند

گروه معارف: علی مطوری با بیان اینکه اوج تفاهم بشری در اربعین و کربلا تجلی می‌کند، گفت: آنجا محل مشاهده قرآن ناطق است، در اربعین و کربلا نیازی به مفسر قرآن و روضه‌خوان ندارید، خود جمعیت، خود مسیر، خود حادثه برای شما روضه می‌خواند، کلاس تفسیر و معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پای صحبت زوار باید نشست، آنها جلوه‌هایی از زیبایی راه حسین(ع) و عاشقان او دیده‌اند و ما که مانده‌ایم همین شنیدن‌ها را هم لطف دوست می‌دانیم.

علی مطوری، مدرس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، چندین و چند سفر به عتبات مقدس مشرف شده  سه بار نیز در زیارت اربعین در کنار زائران سید الشهدا(ع) سمت حرم دوست را پیاده طی کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنای خوزستان، درباره زیارت اربعین گفت: این روزها در ایام اربعین شاهد حرکت جمعیت میلیونی از سراسر نقاط به سمت کربلا معلی هستیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اربعین یک کارگاه و کارخانه انسان‌سازی است، گفت: چندین و چند سفر به عتبات مقدسه مشرف شده‌ام و توفیق همراهی با این خیل عظیم عاشقان اباعبدالله(ع) را داشتم. خاطرات از این مسیر بسیار زیاد است. لحظه به لحظه و قدم به قدم این مسیر شاهد اتفاقات عجیبی هستید.

مطوری اظهار کرد: سال گذشته در مسیر به سمت کربلا، پیرزنی عراقی که ظاهرش نشان می‌داد بی بضاعت است، در مسیر نشسته و در کنار خود چند گونی ذرت گذاشته بود، ذرت پخت می‌کرد و به زائران می‌داد. در آن شرایط آب و هوایی سرد آن زن با سن و سال بالا، مشغول کارش بود، وقتی از حال او جویا شدم گفت: من در خانه‌ام باغچه‌ای دارم هر سال کارم این است که ذرت می‌کارم و وقت اربعین ذرت‌ها را در مسیر زائران می‌آورم و به آنها می‌دهم و خوشحالم و انتظار شفاعت اباعبدالله(ع) را دارم.

بوسه بر دستهای پاک و بی ریا

این مدرس دانشگاه گفت: مورد جالب توجه دیگری در مسیر بود: نوجوان 15- 14 ساله‌ای بود که در مسیر زوار نشسته بود و کاغذها و زباله‌ها و خاک را (چون براثر حرکت میلیون‌ها زائر در مسیر همه جا خاک‌آلود می‌شد) با دست جمع می‌کرد. وقتی میلیون‌ها زائر در طول مسیر مورد پذیرایی قرار می‌گیرند، بدیهی است که در مسیر ظروف یکبار مصرف و زباله بسیار زیاد است و جمع کردن آن و تمیز کردن جاده کار بسیار شاقی است. این صحنه برای من بسیار جالب بود که این نوجوان با دست‌های خود این مسیر را پاک می‌کند. از او پرسیدم چه می کنی؟ گفت: من در حد وسعم جاده را تمیز می‌کنم. دستش را بلند کردم و بوسیدم و خاکی که بر دستهایش نشسته بود به چشم مالیدم.

وی ادامه داد: آنجا صحنه‌ها و درس‌های عجیبی ملاحظه می‌کنید که در هیچ فرهنگ و دانشگاهی آن درس‌ها را نمی‌بینید. این دروس همه عملی است. ملت عراق عاشق این کار هستند. آنها با انقلاب اربعینی که شکل گرفته است اباعبدالله(ع) را زنده می‌کنند و شعار و منویات امام حسین(ع) را با اینکه در حال جنگ هستند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، احیاء می‌کنند.

مطوری افزود: اربعین فضایی را ایجاد می‌کند که اهل سنت و ادیان دیگر هم حضور پیدا می‌کنند. شما در طول مسیر می‌توانید خیمه‌های مسیحی را شاهد باشید  که از صمیم قلب به زوار اباعبدالله(ع) خدمت می‌کنند. از کشورهای مختلف جهان، هند، پاکستان، امریکا، اروپا و ... از سراسر دنیا در این صحنه شرکت می‌کنند و مناظری مشاهده می‌شود که باید ثبت شود.

این مدرس دانشگاه گفت: مذهبی نیست، مکتبی نیست که در اربعین حضور نداشته باشد. این مناظر غیرقابل شمارش و وصف است. کسی که در این مسیر خدمت می‌کند خستگی نمی‌شناسد. در اینجا از دکتر عبدالهادی التمیمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کوفه یاد می‌کنم. او بعد از نماز صبح از کوفه حرکت می‌کند و ساعت 12 شب به کربلا می‌رسد، زیارت اربعین را می‌خواند و برمی‌گردد و علت این عجله پذیرایی از مهمانانش در کوفه است. خانه، دانشکده و دفترش لبریز از زائر است که همواره با زائران دیگر جایگزین می‌شوند. این میزبانی امروز در عراق فرهنگ است. می‌گویند ما در طول سال کار می‌کنیم و برای اربعین پس‌انداز می‌کنیم و اگر کم آوردیم قرض می‌گیریم.

اوج تفاهم بشری در اربعین تجلی می‌کند

وی اظهار کرد: اوج تفاهم بشری اوج جمع شدن احساسات و عواطف و اعتقادات بشریت اعم از مسلمانان با شیعه سنی، مسیحی و یهودی و بودایی در اربعین تجلی می‌کند.

مدرس علوم قرآن و حدیث تأکید کرد: جا دارد هنرمندان، سینماگران، انیمیشن‌سازان، خبرنگاران و اهل هر فن و هنر در صحنه اربعین حضور یابند و در رشته تخصصی خود از اربعین و این مناسبت جهانی الهام بگیرند.

مطوری گفت: اربعین محل به هم رسیدن فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است؛ در این مناسبت تمدن اسلامی با سایر تمدن‌ها بهم می‌رسند و نقطه انتها صحن مطهر حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

این مدرس دانشگاه گفت: آنجا محل مشاهده قرآن ناطق است. در اربعین و کربلا نیازی به مفسر قرآن و روضه‌خوان ندارید. خود جمعیت، خود مسیر، خود حادثه برای شما روضه می‌خواند، کلاس تفسیر و معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی می‌گذارد.

captcha