زیارت اربعین٬ جامعه را در مسیر جهل‌زدایی قرار می‌دهد
کد خبر: 3548467
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
تولیت آستان قدس رضوی:

زیارت اربعین٬ جامعه را در مسیر جهل‌زدایی قرار می‌دهد

گروه معارف: تولیت آستان قدس رضوی به راهپیمایی و زیارت اربعین اشاره کرد و این زیارت را در مسیر جهل‌زدایی از جامعه امروز بیان کرد و افزود: همانطور که یادآوری اربعین٬ در امتداد عاشورا جهل زدایی می‌کند، بیداری اسلامی نیز از برکت خون شهدا است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، ظهر امروز٬ چهارشنبه٬ سوم آذرماه، در موسسه علمی ـ تحقیقی مکتب نرجس(س) مشهد در جمع طلاب این مدرسه درباره تعریف علم٬ با بیان اینکه پیامبر(ص) علم را علم‌الایه‌الحکمه بیان کرده‌اند، گفت: علم به عقاید و باورها است، علم به اخلاق فاضله و کریمه است و علم به احکام و باید و نبایدهای الهی است.
وی ادامه داد: علم در سه حوزه عقاید، فقه و اخلاق است، علم‌الاعلام هم دانش‌های دیگر در این عالم است مانند زیست‌شناسی، روان‌شناسی و بسیاری از علوم دیگر.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: علم باید همراه با توحید باشد، یعنی ملاک آن دانش، علم توحیدی باشد، به عنوان مثال اگر پزشکی با دیدن مویرگ‌های بدن انسان٬ خدا را حس کند٬ علمش توحیدی می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به نگاه توحیدی به علم و دین  اشاره کرد و افزود: اگر انسان در این عالم٬ دین و ابعاد دینی را بشناسد٬ خدا را شناخته است.
وی با بیان اینکه حکمت علم دینی انسان، خداشناسی و دین‌شناسی است، ادامه داد: به رغم آسیب‌هایی که انسان دین مدار را تهدید می‌کند، اگر انسان در عرصه‌های دین شناسی  از علم برخوردار باشد، وجود انسان ظرفی برای یادگیری و حفظ کلام خدا می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با بیان اینکه کسی فقیه است که خدا در سرشتش جای داشته باشد، افزود: امام خمینی(ره) یک فقیه عالقیدر بودند.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی بیان می‌کردند «عالم محضر خدا است»، بنای تفکر این عالم بزرگ را علم در محضر خدا دانست و افزود: فقیه کسی است که دین شناس است و باید و نبایدهای دین، سال‌های سال در سرشت او جای گرفته است.
وی با بیان اینکه حقیقت علم در عبودیت است، تصریح کرد: در عالم ببینید، چه کسی بنده‌تر است، او عالم‌تر است.
 تولیت آستان قدس رضوی خشیت را یکی از ویژگی‌های علما بیان کرد و افزود: خشیت به یک جهت از خوف است، کسی که از دانش دین برخوردار باشد در جایگاه خشیت قرار می‌گیرد لذا در عرصه تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر٬ علما و طلاب و حوزویان باید با خشوع رفتار کنند.
وی در ادامه به راهپیمایی و زیارت اربعین اشاره کرد و این زیارت را در مسیر جهل‌زدایی از جامعه امروز بیان کرد و افزود: زمانی که زیارت اربعین را با اشک و تفکر می‌خوانیم٬ جهل‌زدایی را به همراه دارد، همانطور که یادآوری اربعین٬ در امتداد عاشورا جهل زدایی می‌کند، بیداری اسلامی نیز از برکت خون شهدا است.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه برکت اربعین یک قضیه عادی نبود، افزود: مسئولان عراق می‌گفتند راهپیمایی اربعین از صفر آغاز شده است٬ این در حالی بود که رسانه‌ها از به تصویر کشاندن همه عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) عاجز ماندند و از سوی دیگر رسانه‌های غرب در ماجرای پوشش راهپیمایی اربعین در بایکوت خبری بودند.
وی راهپیمایی را اجتماع بزرگ منتظران امام زمان(عج) بیان کرد و افزود: اربعین می‌تواند نوید تمدن اسلامی به نام عاشورا باشد و مدنیتی به نام عاشورا پا بگیرد.
وی با اشاره به تلاش گروه‌های تکفیری از اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی و غربی گفت: برخی از کشورهای اروپایی اجازه ایجاد حتی یک مرکز اسلامی را به مسلمانان به خصوص شیعیان نمی‌دادند اما در این چند سال٬ به برکت اربعین، برخی از مردم اروپا از علما و روحانیت دعوت می‌کنند تا با ایجاد مرکز اسلامی٬ مردم را با اسلام ناب محمدی آشنا کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه پرچمدار اهل بیت عصمت و طهارت٬ امروز پرچمش به دست ایران و ولی فقیه است، افزود: وظیفه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها این است که با تزکیه و تهذیب نفس٬ ظرفیت سازی کلانی برای اربعین صورت ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: امروز باید پای میثاق و پیمان‌ها با انقلاب و امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب٬ با اتکا به خدا باشیم، به توانمندی‌های خودمان اتکا کنیم زیرا  راهکار برون رفت از مشکلات٬ اتکا به خدا، انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن است.
captcha