منشا بسیاری از اختلافات، قضاوت نادرست است
کد خبر: 3561380
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
آیت‌الله مصباح یزدی:

منشا بسیاری از اختلافات، قضاوت نادرست است

گروه معارف: آیت‌الله مصباح یزدی یکی از مباحثی که به اخلاق در جامعه ضربه وارد می‌کند را قضاوت نادرست عنوان کرد و افزود: منشا بسیاری از اختلافات همین قضاوت نادرست است به گونه‌ای که برخی رفتارها، حتی اعمال خیر و نیت خیر کسی ممکن است برای دیگران سوء تفاهم شود و آن کار را برای ریا بدانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ظهر امروز دوشنبه 20 دی ماه در همایش هوشیاران خفته «بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن عرض تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان عمری در یاری امام تلاش کرد و از علما و بزرگانی بود که انقلاب را سامان داد و من امروز این مصیبت بزرگ را تسلیت می‌گویم.
وی در ادامه به بحث تعالی اخلاقی پرداخت و گفت: در بسیاری از موارد، انسان به شرطی می‌تواند ترقی معنوی پیدا کند که به اخلاق معظم و به قرب الهی دست پیدا کند که لازمه آن نیز انجام وظایف شرعی است این در حالی است که می‌بینیم در عمل برخی افراد وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند، حتی در کار یکدیگر تخطئه می‌کنند و کارهایی را انجام می‌دهند که از اخلاق انسانی نیز به دور است.
عضو جامعه مدرسین حوزه یکی از مباحثی که به اخلاق در جامعه ضربه وارد می‌کند را قضاوت نادرست عنوان کرد و افزود: منشا بسیاری از اختلافات همین قضاوت نادرست است به گونه‌ای که برخی رفتارها، حتی اعمال خیر و نیت خیر کسی ممکن است برای دیگران سوء تفاهم شود و آن کار را برای ریا بدانند.
وی با اشاره به اینکه داستان‌های قرآن کریم برای کودکان و نوجوانان شیرین بوده و عمق این داستان‌ها برای بزرگان، مفید و آموزنده است، به داستان هابیل و قابیل اشاره کرد و گفت: قرآن کتاب داستان و رمان نیست، تمام آیات آن آموزشی، تربیتی و علمی است، به عنوان مثال با نگاه به داستان فرزندان آدم در قرآن می‌توان به این نتیجه رسید که صفت رذیله‌ای مانند حسد می‌تواند سبب قضاوت اشتباه و اختلاف شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه برای اینکه مبتلا به قضاوت اشتباه نشویم باید تلاش کنیم که تحت تاثیر صفات رذیلانه قرار نگریم، تصریح کرد: اختلاف در ارزش‌گذاری رفتار دیگران موجب قضاوت اشتباه می‌شود و پس از آن حسد و سایر چیزها را به همراه دارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نکته‌هایی که باعث می‌شود انسان دچار اختلاف شود، ارزش گذاری منفی و مثبت است، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: دو نفر وارد مسجد می‌شوند با هم دو رکعت نماز می‌خوانند مثل هم از مسجد بیرون می‌آیند، یکی وارد بهشت می‌شود و دیگری به جهنم. دلیل این اتفاق در ارزش گذاری است آنچه که این روایت و تفسیر آن در بیان امام صادق است، حجم این کار نیست، بلکه نیت و اخلاص این دو نمازگزار است، یکی که کار برای خدا انجام می‌دهد و دیگری برای ریا انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه نباید انسان درباره دیگران به راحتی قضاوت کند، اظهار کرد: سوء تفاهم‌ها و اختلافاتی که در جامعه گاهی مردم با آن مواجه هستند، به خاطر ندانستن نیت یکدیگر است، ممکن است فردی در جمع برای کسی کار خیر انجام دهد ولی دیگران رفتار او را ریا قضاوت کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه گاهی انسان کار و عمل خیری را با مالی انجام می‌دهد که حلال نیست و خمسش را نداده است، گفت: این کار نه تنها ثوابی ندارد، بلکه گناه هم دارد، همچنین نمازگزاری که در جمع نمازش را طوری می‌خواند که مانند همیشه نیست، هم عمل حرام ریا را انجام داده است، هم نمازش باطل است.
وی با بیان اینکه گاهی مردم را می‌توان با خدا جمع کرد، تصریح کرد: اگر به مردم درست خدمت کنیم به خداوند خدمت کرده‌ایم و اجرمان خدایی می‌شود.  
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان اظهار کرد: وقتی کاری می‌کنیم باید دقت داشته باشیم که نتیجه آن کار به کجا منتهی می‌شود آیا نهایتا آن چیزی است که خداوند می‌پسندد، خودمان سعی کنیم در محاسبات اشتباه نکنیم، یک کاری که انجام می‌دهیم به اندازه اهمیتش فکر کنیم، با کسانی که مورد اطمینان ما هستند، مشورت کنیم؛ این‌ها چیزهایی است که به واسطه آن‌ها انسان به ارزش واقعی دست پیدا می‌کند.
captcha