ارتقاء فرهنگ میزبانی در سال 2017 / برگزاری اجلاس بین‌المللی حقوقدانان اسلامی
کد خبر: 3563443
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
رشیدیان عنوان کرد:

ارتقاء فرهنگ میزبانی در سال 2017 / برگزاری اجلاس بین‌المللی حقوقدانان اسلامی

گروه فرهنگی: استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما باید در رویداد مشهد 2017 فرهنگ میزبانی را با استفاده از شأن فرهنگی در حوزه‌های مختلف ارتقاء دهیم، افزود: هر مشهدی و همچنین حوزه، دانشگاه، اهالی رسانه، هنرمندان و ... برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر در این رخداد مهم فرهنگی، می‌توانند یک رسانه باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، ظهر امروز، 27 دی‌ماه در بازدید از دبیرخانه مشهد 2017، عنوان کرد: در آستانه شروع رسمی و افتتاحیه رویداد مشهد 2017 هستیم، البته شروع این رخداد در سال میلادی از دو هفته قبل آغاز شده است.
وی ادامه داد: مراسم آغازین این رخداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در حرم مطهر رضوی برگزار شد و در ادامه رونمایی از المانی در این موضوع در میدان شهدا، برگزاری برنامه‌های مشهد 2017 در دانشگاه فردوسی، دیدار با آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و برگزاری جلسات دیگر در این راستا صورت گرفت.
رشیدیان تصریح کرد: در شروع کار از آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه بازدیدی انجام شد که این مراکز می‌توانند نقش به‌سزایی در رخداد مشهد 2017 داشته باشند.
برگزاری نشست فرهیختگان و علمای کشورهای اسلامی در مشهد
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در طول 52 هفته‌ای که برای رویداد مشهد 2017 تعریف شده است، رخدادهای مختلفی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی پیش‌بینی شده است، همچنین برگزاری نشست‌هایی بین علما و فرهیختگان کشور با علما و فرهیختگان دیگر کشورهای اسلامی از دیگر این برنامه‌ها است و امیدواریم که در این تعاملات بتوانیم ظرفیت تاریخی و مفاخر مشهد را به خوبی معرفی کنیم.
رشیدیان با اشاره به برگزاری مسابقات «جام تختی» در سال 2017، بیان کرد: مسابقات ورزشی که قرار است در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شود، فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و توانمندهای مشهد به جهان اسلام به شمار می‌رود.
افزایش لایحه بودجه مشهد 2017
استاندار خراسان رضوی افزود: درخصوص حذف لایحه بودجه مشهد 2017، نیز مکاتباتی را با رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و ... انجام داده‌ایم و قرار شد بودجه مشهد 2017 افزایش پیدا کند و در این زمینه نگرانی نداریم اگرچه این بودجه کفایت کارهایی که قرار است انجام شود را نمی‌کند.
وی ادامه داد: از جمله نکاتی که رئیس جمهور در روزهای اولیه جلسات مشهد 2017 بیان کردند، استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در توسعه زیرساخت‌های مشهد است، زیرا این شهر تنها یک شهر ملی نیست، بلکه شهری بین‌المللی است.
احداث 14 پایگاه فرهنگی در بافت فرسوده اطراف حرم
رشیدیان بیان کرد: برای احداث 14 پایگاه فرهنگی در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی، وزارت راه و شهرسازی 50 میلیون تومان زمین را برای این امر اختصاص داده است که ما این چهارده ملک را تملک کنیم و میراث فرهنگی آن را بازسازی کند.
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در یک سال اخیر برای توسعه ارتباطات در مشهد هزینه سنگینی را به مخابرات که رقمی بالای 540 میلیارد تومان است را پرداخت کرده‌ایم.
وی عنوان کرد: بیش از 600 میلیارد تومان بودجه را برای پروژه‌های مصوبه‌ای که از گذشته باقی مانده بودند، تصویب و ابلاغ کردیم و امیدواریم به بهره‌برداری کامل برسند.
استاندار خراسان رضوی درخصوص رسیدن به اهداف مشهد 2017، ادامه داد: مشهد کلان، شهر زیارتی دنیا است و این قابلیت را دارد که با وجود ظرفیت‌های داخلی همچون مضجع شریف امام رضا(ع) و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک به‌عنوان یک پایگاه دائمی و منطقه گفتمانی بین مراکز جهان اسلام جایگاه خود را تصویب کند.
معرفی مکتب حقوق اسلامی به جهانیان
وی عنوان کرد: در طول این 52 هفته سال 2017، باید با برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف، ظرفیت گفتمانی مشهد در حوزه فرهنگی را تثبیت کنیم و بتوانیم مرکزیتی برای گفت‌وگو بین فرقه‌های مختلف داشته باشیم به‌خصوص در دانشگاه‌ها در زمینه بحث حقوق اسلامی باید مکتب حقوق اسلامی را به جهان اسلام معرفی کنیم.
رشیدیان افزود: دادن عنوان پایتخت فرهنگی به مشهد، چیزی به این شهر اضافه نمی‌کند، بلکه از این طریق می‌توان ظرفیت‌های این کلان شهر مذهبی  را بیشتر کشف کرد.
هر مشهدی می‌تواند در رویداد مشهد 2017 یک رسانه باشد
وی با اشاره به این‌ که بعضی‌ها نمی‌خواهند مسئله مشهد 2017 در خارج از کشور تلألوی بیرونی داشته باشد، بیان کرد: می‌بایست در این تعاملات اساتید دانشگاه، حوزه، اهالی رسانه، هنرمندان، مردم و ... برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر تلاش کنند تا بتوانیم مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی به جهان اسلام معرفی کنیم.
استاندار خراسان رضوی از برگزاری جشنواره دینی فیلم «معناگرا» از سال آینده در مشهد خبر داد و افزود: از هنرمندان پیشکسوت مشهدی که در تهران سکونت دارند، خواستیم تا در این رخداد به کمک ما بیایند، همچنین افتتاح نمایشگاه موزه سینمایی خراسان که در ربات طرق شکل گرفته است از دیگر برنامه‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.
برگزاری اجلاس بین‌المللی حقوقدانان اسلامی
رشیدیان با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس بین‌المللی حقوقدانان اسلامی در سال 2017 می‌تواند معرف حقوق اسلامی به جهانیان باشد، ادامه داد: حدود 140 برنامه در این راستا تدارک دیده شده که برگزاری اجلاس سران کشورها تا برگزاری نمایشگاه برند حلال، اجلاس حقوق‌دانان اسلامی در دانشگاه توسط دانشگاه آزاد با همکاری قوه قضائیه با موضوع مکتب حقوقی اسلام و ... از دیگر این برنامه‌ها است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم جهان اسلام به شدت تشنه فرهنگ رضوی است، زیرا فرهنگ رضوی، فرهنگ اسلام واقعی است و 98 درصد مسلمانان جهان در این موضوع با یکدیگر مشترک هستند.
ارتقاء فرهنگ میزبانی در سال 2017   
رشیدیان با بیان اینکه دبیرخانه مشهد 2017 وظیفه دارد که نظارت بر تمامی برنامه‌های این رخداد مهم فرهنگی را به خوبی انجام دهد، تاکید کرد: ما باید در رویداد مشهد 2017، فرهنگ میزبانی را با استفاده از شأن فرهنگی در حوزه‌های مختلف ارتقاء دهیم.
رشیدیان درخصوص تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده نیز عنوان کرد: ظاهرا جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة از شهرداری برای بازسازی مجوزی گرفته است  که با تخریب اساسی آن این کار آغاز شده، البته قرار بود در مرحله اول سقف مهدیه برداشته و بازسازی شود اما کل مجموعه تخریب شده است و در همین خصوص میراث فرهنگی عنوان کرده که این مجموعه تاریخی ثبت ملی نشده و شهرداری به همین علت مجوز تخریب آن را صادر کرده است.
captcha