همایش «همزیستی ادیان با نگاهی به معارف رضوی» در تانزانیا + عکس
کد خبر: 3569329
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

همایش «همزیستی ادیان با نگاهی به معارف رضوی» در تانزانیا + عکس

گروه بین‌الملل: همایش «همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و عقلانیت با نگاهی به معارف رضوی» دیروز، 12 بهمن‌ماه، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در دانشگاه «دارالسلام» این کشور برگزار شد.

همایش «همزیستی ادیان با نگاهی به معارف رضوی» در تانزانیا + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در خبری به ایکنا اعلام کرد: این همایش در آستانه دهه فجر با همکاری رایزنی، دانشگاه دارالسلام، شورای ادیان برای صلح و با حمایت بنیاد فرهنگی بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن «امکرومه» دانشگاه دارالسلام برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور وزیر فرهنگ، ارتباطات، توریسم و ورزش زنگبار، مسئول بخش بانوان شورای عالی مسلمانان، سفیر ایران در تانزانیا، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دارالسلام، عده زیادی از اساتید و ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه برگزار شد؛ ابتدا «هنری روز موزالا»، رئیس دانشکده علوم انسانی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار و تشکر از رایزنی فرهنگی گفت: دین بدون عقلانیت مضر و ممکن است مفسده ایجاد کند و عقلانیت بدون دین کارایی ندارد و راه به جایی نمی‌برد.
در این مراسم موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی گفت: در جمهوری اسلامی ایران هم‌زیستی ادیان در حد اعلا وجود دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران دین و عقلانیت را با هم آمیخته است.
وی ضمن ستودن همزیستی موجود بین ادیان در تانزانیا افزود: اختلافات مذهبی امری عادی است؛ ولی باید به جای تأکید بر اختلافات بر نقاط مشترک تأکید کرد.
موسی فرهنگ تأکید کرد: کسانی که به نام دین دست به اقدامات جنایت‌آمیز می‌زنند، از سلامت عقلی برخوردار نیستند و تنها راه همزیستی بین ادیان پرهیز از خشونت است.
راشد علی جمعه، وزیر فرهنگ زنگبار نیز طی سخنانی با اشاره به سفرش به ایران گفت: در مراسم افتتاحیه «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷» شاهد عالی‌ترین سطح همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان بودیم.
وی ضمن تشکر از میهمان‌نوازی ایرانیان با اشاره به تاریخ مشترک ایران و تانزانیا بر تصمیم کشورش برای ارتقای روابط دو جانبه تأکید کرد.
جعفری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی بین‌المللی امام رضا(ع) یکی دیگر از سخنرانان همایش بود که با اشاره به مراسم افتتاحیه «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» که اخیرا برگزار شد و دو نفر از شخصیت‌های مهم تانزانیا نیز در آن شرکت کردند، گفت: اینجانب از شهری توفیق شرکت در این گردهمایی را یافته‌ام که میزبان امام علی بن‌موسی الرضا(ع) است؛ شخصیتی که یکی از بزرگ‌ترین منادیان گفتگو و عقلانیت میان مذاهب و ادیان است و با تأکید بر محوریت عقل در دین آن را راستین‌ترین دوست انسان می‌نامد‌‌.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: انسان خوشبخت در نگاه ارباب ادیان، انسانی است که به اعتدال وجودی برسد، هم او که از وی به عاقل تعبیر شده است و نقطه‌ مقابل آن جهل است تا جایی که حضرت علی بن‌موسی الرضا(ع) هشتمین جانشین آخرین فرستاده خدا می‌فرماید «دوست هرکس عقل او و دشمن هرکس جهل اوست».
جعفری تصریح کرد: عقل همان عدل است و عدل میوه‌ شیرین عقل و عقل‌گرایی است و نتیجه‌ مبارک این سلوک عقلانی و عادلانه، آرامش، رأفت و مهربانی است به خویشتن، به طبیعت، به خالق هستی و به هم‌نوعان.
شمیم خان، رئیس بخش بانوان شورای عالی مسلمانان تانزانیا نیز با اشاره به سفرش به ایران برای شرکت در مراسم افتتاحیه «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» تأکید کرد: در این مراسم عده‌ای غیر مسلمان دعوت شده بودند و از تانزانیا دو نفر دعوت بودند که من و وزیر فرهنگ زنگبار بودیم؛ در حالی که ما اهل سنتیم و شیعیانی بودند که از تانزانیا می‌توانستند دعوت شوند، این نشان از توجه ایران به همزیستی مذاهب و ادیان دارد.
«کشیش گودا»، رئیس شورای ادیان تانزانیا نیز گفت: با کمال تأسف برخی کج‌اندیشان و دشمنان مردم با صرف اموال خود در پی ایجاد اختلاف بین ادیان هستند و این مسئله هم در بین مسیحیان وجود دارد و هم در بین مسلمانان؛ بنابراین مردم باید اتحاد خود را حفظ کرده و گول تبلیغات سوء را نخورند.
بر اساس این گزارش، در ادامه همایش مقالاتی با عنوان «ادیان در آفریقا و امنیت داخلی و خارجی ملت‌ها» توسط «اوراریست ماگوتی»، عضو هیئت علمی دانشگاه دارالسلام، «نقش گفت‌و‌گوهای مبتنی بر عقلانیت در زندگی صلح‌‌آمیز پیروان ادیان از دیدگاه و منظر حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)» توسط محمود واعظی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران ارائه شد.
جلسات بعد از ظهر این همایش با سخنرانی علی باقری، رایزن فرهنگی ایران با عنوان «عقلانیت ابزاری، عقلانیت ارتباطی و عقلانیت دینی از منظر امام خمینی(ره)» آغاز شد و باقری در این مقاله به تشریح عقلانیت از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت و در بخشی از مقاله خود گفت: امام(ره) به عنوان بزرگ‌ترین مصلح قرن حاضر، سیاستمدار و رهبر انقلاب اسلامی برای اساتید و بسیاری از مردم شناخته شده است؛ ولی شاید بسیاری به جنبه‌های علمی شخصیت آن امام بزرگ توجه نکرده و کمتر او را به عنوان یکی از فلاسفه بزرگ قرن بشناسند.
وی افزود: امام(ره) یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان معاصر، دانشمند علوم سیاسی و جامعه‌شناسی است که جامعه آرمانی و مدینه فاضله خود را به عنوان جمهوری اسلامی معرفی کرد.
باقری تصریح کرد: عقلانیت و رویکرد فلسفی و عقلانی به دین زیربنای اندیشه است و بنای اندیشه امام بر توحید بنا شده و نگاه او به انسان، متفاوت از نگاه رایج غربی و اومانیستی است. امام(ره) انسان را خلیفه خدا بر روی زمین می‌داند.  
رایزن فرهنگی کشورمان با برشمردن انواع عقلانیت در تعاریف فلاسفه غربی اظهار کرد: امام خمینی با آنکه عقلانیت ابزاری را برای اداره امور مادی بشر ضروری می‌دانست؛ ولی آن را برای اداره حیات بشری کافی نمی‌پنداشت.
وی با اشاره به نظر امام خمینی(ره) درباره دین افزود: مهم‌ترین موفقیت نهضت امام خمینی(ره) احیای دین و دینداری در جهان مدرن است، به طوری که به لطف این حرکت نه تنها پیروان اسلام اما ادیان دیگر، از جمله مسیحیت، حیات جدیدی یافت و تمایل به دینداری در تمام جهان افزایش یافت.
علی باقری با تشریح زیربنای فکری دینی امام(ره) گفت: امام خمینی معتقد بود سیاست باید بر معنویت و اخلاق بنا شده و سیاست بدون معنویت نمی‌تواند سعادت بشر را تضمین کند و به اهداف حقیقی خود برسد.
باقری در پایان یادآور شد: امام معتقد بود جامعه بدون دین امکان حیات ندارد و دین بدون عقلانیت به بیراهه خواهد رفت.
captcha