آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه
کد خبر: 3588737
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
امروز صورت گرفت؛

آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مشهد با حضور شش هزار دانش‌آموز منتخب و برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مشهد با حضور شش هزار دانش آموز منتخب آغاز شد.
در ابتدا این مراسم افتتاحیه مصطفی خاکسار، دارنده مقام اول کشوری رشته قرائت زیر ۱۶ سال به تلاوت قرآن پرداخت.
در ادامه محمدرضا کمالی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد گفت: مسابقات قرآنی از نظر همه جوامع باارزش‌ترین وگرانبهاترین مسابقات است، زیرا خداوند در آیه 21 سوره حشر می‌فرماید: «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ، اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‏ فرستاديم يقينا آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از هم ‏پاشيده مى‏ ديدى و اين مثلها را براى مردم مى‏ زنيم باشد كه آنان بينديشند»، به این معنا که اگر کوه‌ها شعور می‌داشتند و این آیات بر آن‌ها نازل می‌شد از خشیت و خوف الهی خاشع و شکافته می‌شدند.
آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه
کمالی تشریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: قرآن از همه چیز برتر است، برتری قرآن نسبت به سایر سخنان، مانند برتری خداوند نسبت به مخلوقات است. وقتی که برتری قرآن تا این حد باشد قطعا مسابقات قرآنی هم نسبت به سایر مسابقات از ارجحیت و برتری والایی برخوردار خواهد بود.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد افزود: حضرت علی(ع) نیز فرمودند: خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می‌شود و نام خدا بسیار یاد می‌شود برکت آن خانه افزایش یافته، فرشتگان در آن خانه حضور می‌یابند و شیاطین از آن گریزان می‌شوند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد ادامه داد: همه این مزایا باعث شد تا تقاضای میزبانی سی‌‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز را در سطح نواحی مشهد برای اولین بار پذیرا باشیم.
کمالی ابراز کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح ۱۵ ناحیه برگزار می‌شود که در گروه دختران هر اداره ۲۶ دانش آموز در کلیه رشته‌ها به جز اذان و در گروه پسران هر اداره ۳۱ دانش‌آموز اعزام کرده‌اند که در مجموع تا ۲۵ فروردین‌ماه میزبان هزار دانش‌آموز و مسئول خواهیم بود.
وی بیان کرد: تیم برگزارکننده این مسابقات شامل چهار کمیته افتتاحیه و اختتامیه، کمیته فنی، کمیته اسکان و تغذیه کمیته و پشتیبانی است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد در پایان گفت: با همکاری آستان قدس رضوی در چهار روز صبحانه متبرک برای دانش آموزان شرکت‌کنندگان در مسابقات در نظر گرفته شده است.آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه
علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این مراسم عنوان کرد: چه زیباست که در آغاز سال ۹۶، آموزش‌وپرورش معطر به وجود قرآن شده است و اولین جلسات و همایش‌ها تحت عنوان قرآن برگزار می‌شود.
کاظمی ادامه داد: این مسابقات با همت و مساعدت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و همچنین آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود.
وی افزود: حدود 950 هزار دانش‌آموزان در مسابقات متنوع در سطح مدارس شرکت می‌کنند که حدود 300 هزار نفر آن‌ها با قرآن پیوند برقرار می‌کنند این امر یکی از مهم‌ترین اقدامات این نهاد آموزشی به شمار می‌رود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: نباید فراموش کرد که ما در این نهاد پرداختن به مسائل قرآنی، دینی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، ترویج فرهنگ رضوی و .... با مبنا و ساحت اعتقادی و دینی را مورد توجه قرار داده‌ایم.
پیوند با قرآن؛ بهترین راه موفقیت
وی دو نکته را امری مهم برای رسیدن به سعادت دانست و عنوان کرد: بهترین راز و رمز موفقیت در زندگی پیوند با قرآن است. در پیوند با قرآن خود این کتاب راهی را برای سعادت و خوشبختی معرفی کرده است که این راه‌ها نگاه به قرآن، گوش کردن، قرائت، تدبر، تفسیر و تبیین در مسائل قرآنی است.
آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه
وی اضافه کرد: تمسک به قرآن هدف واقعی در ارتباط با قرآن و به معنی متجلی شدن آموزه‌های قرآنی در افکار و رفتار است، البته امروزه همگان در این تمسک، کوتاهی می‌کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: قاری، مترجم و مفسر قرآنی که تمسک نداشته باشد از قرآن بهره می‌برد، اما نمی‌تواند بهره کاملی ببرد. اثر واقعی که انسان را به سمت خوشبختی و سعادت در دنیای اخروی و فانی می‌برد، تمسک به آموزه‌های قرآنی است.
وی عنوان کرد: پیامبر(ص) در آخرین لحظات عمرشان و در حدیث ثقلین به همین امر مردم را دعوت کردند در این روایت پیامبر(ص) عامل سعادت و خوشبختی را تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) معرفی کردند.
فاصله گرفتن از قرآن؛ عامل بروز مشکلات
کاظمی افزود: امروزه عاملی که موجب بروز مشکلات در زندگی جوامع شده است فاصله گرفتن از قرآن است، اگر صبح را با قرآن آغاز و به پایان برسانیم اثرات معنوی قرآن کلیه خلأها، مشکلات، ناهنجاری‌ها را از بین می‌برد.
در پایان این مراسم افتتاحیه حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: اینکه توانستیم این برنامه را با همکاری آموزش‌وپرورش برگزار کنیم یک هم‌افزایی است که اگر در کلیه امور، نهادهای فرهنگی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه ابراز کرد: اگر در پناه قرآن قرار بگیریم عملمان هم به سمت درستی پیش می‎‌رود و ارزش پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام احمدزاده با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند، بکند، بیان کرد: این سخن ریشه قرآنی دارد.آغاز سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان تشریح کرد: خداوند در آیه اول سوره محمد(ص) می‌فرماید: «الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ، كسانى كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد كرد»، یعنی کسانی که کفر می‌ورزند و سد راه مسلمانان می‌شوند، خداوند اعمالشان را نابود می‌کند.
گفتنی است، سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در گروه‌های سه‌گانه در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ ترتیبی، حفظ ۵ جزء، ۱۰، ٢۰ و حفظ کل، اذان، تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شده است.
همچنین شرکت‌کنندگان در این مسابقات دانش آموزان مناطق ۷گانه مشهد، بردسکن، تبادکان، تربت‌جام، تربت حیدریه، گناباد و نیشابور هستند.
یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره مسابقات دانش آموزی استان خراسان رضوی گروه یک، به میزبانی آموزش‌وپرورش ناحیه ۷ خراسان رضوی در حال برگزاری است.
captcha