شهید مدرس؛ یکه‌تاز میدان سیاست
کد خبر: 3668585
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

شهید مدرس؛ یکه‌تاز میدان سیاست

گروه شهرستان‌ها: خطیب جمعه کاشمر، بعد سیاسی شخصیت شهید مدرس را بسیار مشهور دانست و عنوان کرد: شهید مدرس در میدان سیاست یکه‌تاز بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر، ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته که به مناسبت هشتادمین سالگرد شهید مدرس در زیارتگاه وی برگزار شد، گفت: مدرس شهید عرصه دین و سیاست بوده است.
وی با بیان اینکه امام راحل در خصوص شخصیت شهید مدرس فرمودند:  مدرس زنده است تا تاریخ زنده هستند، ابعاد شخصیت شهید مدرس را بسیار گسترده دانست و افزود: نباید گذاشت در خصوص شخصیت شهید مدرس اجحاف شود.
خطیب جمعه کاشمر همچنین بعد سیاسی شخصیت شهید مدرس را بسیار مشهور دانست و عنوان کرد: شهید مدرس در میدان سیاست یکه‌تاز بود.
وی در ادامه به سخن ماندگار شهید مدرس که فرمود؛ سیاست ما عین دیانت ما است اشاره کرد و افزود: شهید مدرس در مبارزه با رضاخان همچنان ایستاد و هیچ‌گاه خسته نشد.
طباطبایی با بیان اینکه مدرس بارها به رضاخان پیغام داد و گفته بود: تو با روحانیت، دین و مذهب ستیز داری اما بدان که سلسله تو به دست روحانیون از بین خواهد رفت، بیان کرد: مدرس به رضاخان اعلام کرده بود که من هرکجا بمیرم قبرم زیارتگاه خواهد شد اما تو در جایی خواهی مرد که نه آب باشد نه آبادی و همین گونه هم شد.
وی با اشاره به اینکه در بعد مبارزات، شهید مدرس یک مبارز واقعی بود، یکی از نشانه‌های انقلابی بودن را در این دانست که فرد انقلابی و مبارز با اندیشه‌های غربی مقابله کند و تسلیم نشود.
خطیب جمعه کاشمر با اظهار تاسف از اینکه برخی روشنفکران ضعیف بوده و تحت تأثیر غرب قرار می‌گیرند، عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های مبارز بودن شهید مدرس این بود که  شدیداً با تفکر و قوانین غربی و غرب‌زدگی مخالف بود.
وی با بیان اینکه روحانیت همیشه برای مبارزه به تفکر غربی پیش‌قدم بوده‌اند، مدرس را یکی از افتخارات روحانیت دانست و گفت: شهید مدرس به تنهایی در برابر ظلم و استبداد ایستاد و با قوانین غیر اسلامی مخالفت می‌کرد.
طباطبایی همچنین به بعد فقاهتی شهید مدرس اشاره کرد و افزود:  مدرس مجتهد بود و چون آگاه به قانون خداوند بود ایستاد و تعصب داشت که باید قوانین منطبق با فرامین الهی و دستورات شرع  باشد.
وی با اشاره به اینکه مدرس قواعد فقهی و قانونی و مسائل حقوقی را به خوبی می‌دانست به همین خاطر در مجلس بارها اعتراض می‌کرد که چطور با بلند شدن و نشستن قانونی را به تصویب می‌رسانید و چرا فکر و تأمل نمی‌کنید، اظهار کرد:  مدرس درس خوبی در خصوص نگهبانی و پاسداری از حریم قوانین شرع که در مجلس تصویب می‌شود داده است.
خطیب جمعه کاشمر با تأکید بر اینکه مجلسیان باید احساس مسئولیت را در زمان تصویب قوانین از شهید مدرس بیاموزند، عنوان کرد:  همان‌گونه که امام راحل فرمودند مدرس زنده هست تا تاریخ زنده است؛ به درستی این‌گونه مردان  بزرگ هیچ‌گاه فراموش نخواهند شد و همیشه الگو و پیشگام هستند.
وی، بالاترین نهاد را در کشور مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: مجلس به منزله همه ملت است به طوری که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات در کشور در مجلس شورای اسلامی گرفته می‌شود.
وی با اعلام اینکه نباید مجلس شورای اسلامی را هیچ‌گاه تضعیف کرد، نمایندگان مجلس را به منزله همه ملت دانست و اظهار کرد: عظمت ملت همان عظمت مجلس شورای اسلامی است.
خطیب جمعه کاشمر با اشاره به اینکه هرکس ملت را بزرگ و باعظمت بخواهد باید مجلس شورای اسلامی را هم بزرگ بخواهد، عنوان کرد: جسارتی که توسط گروهک ملعون داعش به مجلس شورای اسلامی شد توهین و حمله به کل ملت ایران بود.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مجلس شورای اسلامی، به هفته وحدت اشاره کرد و افزود:  برای اینکه در برابر دشمن قدرتمند باشیم نیازمند به وحدت هستیم.
طباطبایی با بیان اینکه ملاک وحدت این است که همه در برابر استکبار متحد و بیدار و آگاه باشیم، بیان کرد: تا دست از دشمنی نسبت به یکدیگر برنداریم مشکلات امت اسلامی رفع نخواهد شد.
وی اختلاف بین شیعه و سنی را یکی از توطئه‌های دشمنان برای از بین بردن مسلمانان دانست و گفت: باید از تعمیق کردن کینه‌ها و ریختن خون یکدیگر دست برداشت.
خطیب جمعه کاشمر با اشاره به اینکه هیچ‌گاه اسلام با آمریکا، اسرائیل صلح نخواهد کرد، بیان کرد: برای پیروز شدن در این مبارزه بی‌امان باید دعواهای بین مسلمانان از بین برود.
وی در پایان 16 آذر روز دانشجو را گرامی داشت و افزود: دانشجویان پیشگامان مبارزه با استکبار و استعمار و به خصوص مبارزه با آمریکا هستند.
captcha