سایه تاریک اعتیاد بر عطوفت مادری
کد خبر: 3678581
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

سایه تاریک اعتیاد بر عطوفت مادری

گروه اجتماعی: مادری که کانون عاطفه خانواده است، هنگامی که درگیر اعتیاد می‌شود، به درستی رسالت خود را انجام نمی‌دهد و به مراتب ضربه‌ای که یک مادر معتاد به خانواده وارد می‌کند بیشتر از یک پدر معتاد است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ‌ موسوی، کارشناس دینی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: اعتیاد برای زن و مرد همراه با چالش‌هایی است که از آن جمله می‌توان به پرداختن فرد معتاد برآورده کردن نیازهای خود اشاره کرد؛ بنابراین یک مادر هم اگر درگیر مواد مخدر و افیونی شود، نمی‌تواند مهر مادری خود را به درستی ابراز کند و اعتیاد در واقع باعث عدم موفقیت در رسالت وی می‌شود، چرا که آنقدر سرگرم ارضای نیاز خود است که دیگر از فرزند خود فراموش می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اخبار و حوادث رسانه‌ها می‌بینیم که یک پدر معتاد برای برآورده کردن نیاز خود حتی گوشواره فرزند خود را به شدت از گوش او خارج کرده و برای فروش می‌برد، عنوان کرد: پدر معتاد عطوفت پدری خود را دارد، اما آنقدر سرگرم اعتیاد خود شده که نمی‌تواند عواطف خود را در جای خود بروز دهد و نیاز او همیشه در اولویت قرار دهد.

آسیب یک مادر معتاد به مراتب بیشتر از یک پدر معتاد است

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه قدیمی‌ها می‌گفتند که فرزندان از مادر یتیم می‌شوند، نه پدر، عنوان کرد: اگر خانواده‌ای از ناحیه پدر دچار فقدان شود آسیب کمتری می‌بیند تا از سمت مادر؛ چرا که یک مادر می‌تواند امور خانه را مانند یک مرد اداره کند اما هیچ‌گاه یک مرد نمی تواند جای خالی عاطفه مادری را پر کند، بنابراین مادری که حضور دارد ولی سرگرم هوی و هوس خود است، نمی‌تواند عواطف خود را ارزانی کودکش کند. آسیب حضور یک مادر معتاد به مراتب بیشتر از آسیب حضور یک پدر معتاد است.

واعظ‌ موسوی با اشاره به اینکه مرد تأمین کننده آسایش خانواده و زن تأمین کننده آرامش خانواده است، افزود: بنابراین هنگامی که یک خانواده مادر خود را از دست می‌دهد و یا مادر درگیر استفاده از مواد مخدر باشد، نمی‌تواند لطافت مادری خودرا به فرزندان بروز دهد.

ژست‌های مردانه‌ای که خصلت‌های نیک زنانه را پنهان می‌کند

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر شاهد رفتارهای مردانه از سوی زنان هستیم، ابراز کرد: برخی از زنان به علت اینکه جایگاه زنانه خود را در جامعه دوست ندارند با پوشیدن لباس‌های مردانه، کوتاه کردن مو، شاغل شدن و داشتن استقلال مالی می‌خواهند، نشان دهند که از مردها چیزی کم ندارند از همین رو در حیطه تفریحات مردانه نیز وارد می‌شوند و با مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر ژست مردانه به خود می‌گیرند، این سری از افراد از خصلت‌های زنانه که خداوند در نهاد آنها قرار داده دور می‌شوند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه زنانی که ژست مردانه می‌گیرند، غالباً در زندگی خود مرد با صلابت و محبوبی نداشتند یا پدرشان فرد شایسته‌ای نبوده است، اظهار کرد: رفتارهای مردانه یک زن ضمن این که نادرست است، باعث دور شدن بانوان از فطرت الهی که خداوند در نهاد آن‌ها قرار داده می شود، به گونه‌ای که برخی از این بانوان در فرایند طلاق به راحتی از عطوفت مادری خود عبور می کنند و فرزندان خود را دست و پا گیر زندگی می دانند که این موضوع کاملاً در تناقض با رسالت مادری آنها است.

واعظ موسوی با اشاره به اینکه در گذشته فرزندان و نگرانی از دست دادن آنان باعث می‌شد تا بانوان به خانواده پایبندی بیشتری داشته باشند، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر می‌بینیم که بسیاری از بانوان به عواطف مادری خود فائق شده و هیچ‌گونه احساسی نسبت به فرزندان خود ندارند، از همین رو هنگام جاری شدن صیغه طلاق به راحتی فرزندان خود را به همسر سابق خود می‌سپارند.

فراموش کردن رسالت مادری در پی درگیر شدن با آسیب‌های اجتماعی

وی ادامه داد: فرزندان نیز که طلاق عاطفی والدین خود را از نزدیک مشاهده کردند، ترجیح می‌دهند تا با پدر خود زندگی کنند زیرا دیگر عاطفه مادری از سوی مادر دریافت نمی‌کنند در چنین شرایطی باید نگران بانوان جامعه باشیم که به دلیل درگیر شدن با آسیب‌های اجتماعی، رسالت اصلی خود را فراموش کرده و درگیر مسائلی شده‌اند که به هیچ وجه به سود آنها نیست.

راه بازگشت برای بانوان معتاد وجود دارد

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های انسان ترمیم کردن افکار خود است، گفت: بانوانی که در مسیر اعتیاد وارد شدند نباید ناامید باشند بلکه می‌توانند با برگشتن به سوی خصلت‌های نیک خود، قابلیت قبلی خود را در حوزه عطوفت مادری پیدا کنند البته شاید نتوانند تمام این عطوفت را به شکل اولیه باز گردانند اما در این عرصه نیز موفق خواهند شد.

وی اظهار کرد: البته رفتارهای مردانه و یا زنان همیشه به خاطر نادرستی افکار و رفتار آن‌ها نبوده و بلکه گاهی از اوقات هنگامی که زندگی یک زن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بی‌مهری روزگار و بستر خانواده شرایطی را فراهم کرده که دیگر برای یک زن عطوفتی باقی نمانده و زن بدون اینکه دلش بخواهد در این عرصه وارد شده است. در چنین شرایطی ایجاب می‌کند که زن چهره زنانه خودر ا مخفی کرده و زیر نقاب یک مرد در جامعه زندگی کند، از همین رو برای اصلاح این چنین رفتارهای از سوی بانوان، باید جامعه اصلاح شود تا به عطوفت‌های زنان اهمیت دهد.

 

captcha