ادبیات دفاع‌‌ مقدس اهل قلم دلسوز می‌خواهد
کد خبر: 3739985
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

ادبیات دفاع‌‌ مقدس اهل قلم دلسوز می‌خواهد

گروه شهرستان‌ها - مسئول فرهنگسرای دفاع مقدس کاشمر با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس به مانند فعالیت‌های جبهه و جنگ مظلوم است، تأکید کرد: انتظار می‌رود که اهل قلم و دلسوزان انقلاب و حتی آنان که قصد دارند نامشان در کنار نام شهدا جاودانه بماند، توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

قلم قهرمان نویس به پیوند بیشتر جوان با شهدا کمک می‌کند

مجید خدامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه هم‌زبانی و همزاد پنداری نویسنده با مخاطب باعث می‌شود تا خواننده خود را در میان داستان ببیند و کنجکاوی مخاطب در رسیدن به نتیجه داستان را برمی‌انگیزد، افزود: نویسندگان نسل جدید می‌توانند پل ارتباطی خوبی برای نسل جبهه و جنگ و نسل جوان امروز باشند.
وی افزود: امروز رسانه‌ها و فضای مجازی بخش زیادی از دریافت فرهنگی مردم و به‌ویژه جوانان را به خود اختصاص داده‌ و گرایش مردم نسبت به کتاب را منفی کرده‌ است اما کتاب هم جاذبه خود را دارد و فعالان این عرصه باید فعالیت کیفی و کمی بیشتری داشته باشند. البته پیوند با فضای مجازی هم خود یک راهکار مؤثر است.
خدامی اضافه کرد: اگر بانوان فعال در حوزه قلم بیایند و به استخراج خاطرات، سوژه‌ها و اسناد پرداخته و شروع به نوشتن کنند، قطعاً به جهت وجود حس عاطفی خود می‌توانند راوی خوبی برای احساسات یک مادر شهید و یا یک همسر شهید باشند.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات فرهنگی عصر حاضر پرداختن به حوزه ادبیات دفاع مقدس است چرا که گنجینه بسیار بزرگی از بیان خاطرات، سرگذشت نامه‌های شهدا و خانواده‌های آنان در اختیار است که البته بخش زیادی از آن‌ها هنوز استخراج نشده است.

فرهنگ شهادت و دوری نسل جوان

خدامی گفت: ضرورت دارد که از این بین سبک زندگی، روش‌ها و منش‌های شهدا را به نسل امروز منتقل کنیم؛ قطعاً علت بسیاری از مسائل و چالش‌های حاد فرهنگی جامعه ما دور شدن از فرهنگ بسیج و شهادت است؛ هرچه بتوانیم ذهن جوان و جامعه امروزمان را به این فرهنگ نزدیک کنیم، قطعاً به همان اندازه از مشکلات جامعه کم خواهد شد.
وی با بیان اینکه حق مطلب در حوزه دفاع مقدس بسیار کم ادا شده، گفت: در همه زمینه‌ها فرهنگ ایثار و شهادت پاسخگو است زیرا شهدا در همه مباحث وارد شدند و تجربه کردند؛ این تجربه‌ها که از طرق مختلف در اختیار ما قرار گرفته را باید با استخراج و زیباسازی به نسل جوان انتقال دهیم.
خدامی با بیان اینکه پرداختن به ادبیات دفاع مقدس در سال‌های ابتدایی پس از جنگ دچار ضعف بود، افزود: با تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مرور توجه به این مباحث بیشتر شد و نسل جوان که خود متولد سال‌های پس از جنگ است، به این فضا وارد شد.
مسئول فرهنگسرای دفاع مقدس کاشمر عنوان کرد: هم اکنون ما حدود 15 نفر را به صورت موردی و بدون اعلام فراخوان در سطح شهر کاشمر شناسایی کردیم که علاقه‌مند به قلم‌زدن و فعالیت در حوزه ادبیات ایثار، شهادت و دفاع‌مقدس هستند.
وی با اشاره به فعالیت یک ساله فرهنگ سرای دفاع‌ مقدس کاشمر ادامه داد: ما طی این یک سال ما کتاب «سوغات کربلا» را که روایت زندگی شهد پنجاهی است، تدوین کردیم و کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» نیز رونمایی شد؛ کتاب «او همچنان هادی است» که داستانی بر اساس زندگی سردار شهید محمدرضا هادی را شامل می‌‌شود نیز مراحل رسیدن به اولین چاپ خود را طی می‌کند.

معرفی قهرمانانه شهدا در کاشمر

خدامی گفت: ما برای هر روستا در حال تدوین کتابی با رویکرد فرهنگ ایثار و شهادت تحت عنوان «افتخار روستا» هستیم که در این کتاب ضمن معرفی روستا و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن، بخش اعظمی از این اثر فرهنگی به شهدای آن روستا به عنوان قهرمان پرداخته می‌شود تا مخاطب به طور کلی نقش آن روستا در دفاع‌ مقدس را مورد توجه داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش‌ روی ما در ادبیات دفاع‌ مقدس این است که هیچ سیستم، اداره و نهادی، حتی متولیان فرهنگی، حمایت مالی از این حوزه را ندارند. هنگام مراجعه به نهادها با این پاسخ رو‌ به رو می‌شویم که اعتبارات کم شده و یا بودجه تخصیص نیافته است.
این فعال فرهنگی اظهار کرد: در حوزه شهرستان‌ها و روستاها هرچه فضا کوچکتر می‌شود، حمایت‌ها کمتر شده و همین آثاری که نویسندگان به مرحله تدوین می‌رسانند، یا به صورت جهادی و در راه خدا انجام شده و یا با تهیه هزینه آثار از طرف خیرین و خانواده‌های شهدا به چاپ می‌رسد.

نگاه درآمدزا به ادبیات دفاع‌مقدس
وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ به خصوص در بخش ترویج فرهنگ دفاع‌ مقدس نمی‌توان نگاه درآمدزا به فعالیت‌ها داشت، متاسفانه بعد از جنگ و شروع نشر آثار دفاع مقدس ارائه آثار به مخاطبان با کمک‌ هزینه‌ها و سایر ابزار تشویقی همراه بود و این کار در ذهن مردم توقعی ایجاد کرده که آثار حوزه ایثار و شهادت باید به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار کمی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
خدامی گفت: در حال حاضر با توجه به قیمت کاغذ و هزینه تدوین و نوشتار و سایر هزینه‌ها نمی‌شود، کتاب‌ها را با تخفیف زیاد ارائه کرد و اگر این تخفیف اعمال شود، موجب ضرر در بخش فروش آثار خواهد بود.

اهل قلم دلسوز
وی افزود: کتاب‌ها می‌توانند نقش ایثار و شهادت در به ثمر رسیدن انقلاب را به خوبی برای جوانان تبیین کنند. البته ادبیات دفاع مقدس مثل خود فعالیت‌های جبهه و جنگ مظلوم است و انتظار می‌رود که اهل قلم و دلسوزان انقلاب و حتی آنان که قصد دارند نامشان در کنار نام شهدا جاودانه بماند، توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.
خدامی بیان کرد: مهم ترین شاخص برای فعالیت در حوزه ادبیات دفاع مقدس اخلاص است. اگر اخلاص بودژ، کار نتیجه بخش است چون اساس کار خود شهدا اخلاص بوده است. دومین شاخص هم تجربه نویسنده در سایر حوزه‌هاست و اینکه توجه داشته باشیم که فرد مبتدی قبل از کسب مهارت در نوشتن به حوزه ادبیات دفاع مقدس وارد نشود.
مسئول فرهنگ سرای دفاع مقدس کاشمر گفت: سومین نکته مهم برای ورود به عرصه ادبیات دفاع مقدس داشتن اطلاعات کافی و شناخت کامل از فعالیت‌های جبهه و جنگ به ویژه اطلاع از شخصیت و فعالیت شهداست که برای این کار مراجعه به اسناد، خاطرات و نوشته‎های شهدا و تحقیقات میدانی ضروری به نظر می‌رسد.

نیاز نویسندگان به شناخت شهدا از چهار بُعد ارتباطی
خدامی اظهار کرد: برای دست‌ به قلم شدن در رابطه با شهدا لازم است تا فرد نویسنده، شهدا را از چهار منظر یعنی ارتباط شهید با خود، با خدا، با خانواده و با جامعه مورد توجه قرار داده و بشناسد چرا که درس‌های فراوانی برای مخاطب دارد.
وی با اشاره به اهمیت نگاه مخاطب در حوزه ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: در واکنش‌هایی که از سوی مخاطبان در جامعه دیده‌ایم، آن دسته از آثار مکتوبی که ساختار داستانی دارد، افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند تا اینکه فقط ذکر خاطرات و جمع‌آوری این مطالب باشد که البته این کارها نیز مخاطب خاص خود را دارد.
خدامی با اشاره به تعریف پروژه‌های شهیدپژوهی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی گفت: هدف ما از ایجاد چنین طرح‌هایی تبدیل پژوهش‌ها به آثار مکتوب در قالب کتاب است که افزایش سطح کیفی شهیدپژوهی را مسیر می‌کند؛ ما نیاز به پروژه‌های شهیدپژوهی عمیق‌تری داریم.
مسئول فرهنگ سرای دفاع مقدس کاشمر عنوان کرد: خاطرات آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی هم از جمله سوژه‌ها و نوشته‌های پرمخاطبی است که در حوزه ادبیات دفاع مقدس با آن رو به رو هستیم؛ علت این استقبال زیاد مخاطب نیز پنهان ماندن بسیاری از وقایع و حوادثی است که در سرزمین دشمن برای رزمندگان‌ ما اتفاق افتاده و کمتر بازگو شده است.

انتهای پیام

captcha