درخشش عکاسان سبزواری در کشور با دست خالی و عملکرد جزیره‌ای
کد خبر: 3829782
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

درخشش عکاسان سبزواری در کشور با دست خالی و عملکرد جزیره‌ای

گروه شهرستان‌ها ــ دیار سربداران به دلیل داشتن پیشینه تاریخی قوی در زمینه دینی و دارا بودن اماکن تاریخی بسیار زیاد در این زمینه، یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی است اما نبود حمایت از عکاسان و عملکرد جزیره‌ای این افراد از مشکلاتی است که در کنار نبود بودجه تا‌کنون نتوانسته باعث دلسردی و مانعی برای کسب جوائز بین‌المللی برای عکاسان سبزواری شود.

درخشش عکاسان سبزواری در کشور با دست خالی و عملکرد جزیره‌ایهادی دهقانپور، عکاس برجسته سبزواری که تاکنون بیش از 110 رتبه و مقام از جشنواره‌‌ها و مسابقات عکاسی در استان، کشوری و بین‌المللی کسب کرده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: شرکت در مسابقات و جشنواره‌های عکس اهرمی است که نشان می‌دهد عکاسان راهشان را به نحوه صحیحی انتخاب کرده‌اند و شرکت در جشنواره‌ها، عاملی برای تشویق و ادامه راه به صورت حرفه‌ای و تخصصی‌تر است.

وی که در سال 91 در نمایشگاه عکس «جهان در رمضان» امارات متحد عربی شرکت کرده است، با بیان اینکه باید عکاسان به این نکته توجه کنند که ملاک اصلی در زمینه عکاسی نباید تنها شرکت و حضور در مسابقات و جشنواره‌ها باشد، بیان کرد: جشنواره پلی برای کمک به عکاسی و پیشرفت در زمینه کاری است.

دهقانپور با اشاره به کسب دو مقام در جشنواره بین‌المللی خیام که در سال گذشته برگزار شد، اظهار کرد: برای شرکت در این جشنواره عکاسی هشت اثر ارسال کردم که برای یکی از آثارم در زمینه سیاه و سفید مدال طلای مسابقات و در زمینه عکاسی شهری روبان افتخار کسب کردم.

وی اضافه کرد: در این جشنواره 13 هزار و 400 اثر ارسال شده بود که در رشته‌هایی نظیر عکس خلاقانه، سیاه و سید، تلفن همراه و... برگزار شده بود.

عملکرد جزیره‌ای عکاسان سبزوار

وی تصریح کرد: عکاسان سبزوار به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند و اگر بتوانند به‌صورت گروهی و منسجم کار کنند، پیشرفت زیادی خواهند کرد، افزود: در هر شهری که قدم بگذارید و در زمینه عکاسی صحبت کنید، قطعاً یکی از شهرهای پرافتخاری که از آن نام می‌برند، سبزوار خواهد بود.

عضو انجمن عکاسی کشور عنوان کرد: هنوز عکاسی در روستاها جا نیافتاده و کار کردن در این مناطق با مشکلاتی همراه است. عکاسان شهرستان سبزوار در زمینه معماری و طبیعت، بسیار موفق عمل کرده‌اند، اما عکاسی کمتری در زمینه اجتماعی و شهری صورت گرفته است و یا تصاویر این دو موضوع مهم به تصویر کشیده نشده است.

وی با اشاره به نقش عکاسان در زمینه معرفی پیشینه و آثار مذهبی دیار سربداران و سبزوار گفت: به دلیل وجود مساجد و هیئت‌های مذهبی زیادی که در این منطقه وجود دارد، عکاسی دینی در این شهر برجسته است و در جمع عکاسان کشوری و در مسابقات و جشنواره‌ها در اکثر مواقع یکی از آیین‌های سبزوار در این مجموعه عکس‌ها، قرار گرفته است.

دهقانپور که با عکاسی از زعفران کشور مدال طلای جشنواره عکاسی بین‌المللی عکس تاجیک «فوتو آرت» ۲۰۱۸ را کسب کرده با سفارش به عکاسان در زمینه پیشرفت کاری با صبر و حوصله، گفت: پیشرفت در زمینه عکاسی چند سال زمان می‌برد تا به نتیجه مطلوب برسد و برای رسیدن به این پیشرفت باید فرآیند زمانی لازم با تمرین و ممارست و کسب آموزش‌های لازم طی شود.

وی با اشاره به اینکه 15 سال در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنم در رابطه با کسب آخرین مدال طلای خودش در تیرماه سال جاری از جشنواره عکس آمریکا عنوان کرد: در این جشنواره 60 عکاس جهانی شرکت داشتند و عکس من در زمینه رنگی مورد توجه داوران قرار گرفت و با انتخاب یکی از هشت اثر ارسالی من در مرحله نهایی یکی از آثارم طلای مسابقات را به خودش اختصاص داد.

پذیرش مسئولیت با بودجه منفی

در همین زمینه محمد حشمتی، رئیس انجمن عکاسان سبزوار با اشاره به مشکل نبود نگارخانه‌ای با ظرفیت بیش از 40 عکس در شهرستان سبزوار، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی عکس خیام با پیگیری فراوان، توانستیم محل موزه سابق سبزوار را با همکاری شهرداریاین شهرستان در اختیار بگیریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته مسئولیت انجمن عکاسان سبزوار را با بودجه صفر پذیرفتم اما در حال حاضر 32 نفر در این انجمن عضو هستند. حداقل در سبزوار 200 عکاس مشغول به کار هستند اما به دلیل نبوده بودجه عکاسان تمایلی به عضویت در انجمن ندارند.

رئیس انجمن عکاسان سبزوار با اشاره به تقدیر از 22 عکاس برتر سبزواری در سال گذشته که دارای مقام‌های کشوری و استانی بودند، تصریح کرد: بیشتر موضوعات عکاسی در این شهر خبری، مستند و عکاسی صداوسیما است.

صدور 60 مجوز عکاسی از مراسم محرم

حشمتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس «جرس» در زمینه مراسم عزاداری مردم سبزوار در چادر حسینیه قنادها که بیش از یک قرن قدمت داشت و در سال گذشته به دلیل حادثه دچار سوختگی و از بین رفت، گفت: هر ساله حدود 60 نفر از عکاسان سبزوار مجوز عکاسی از مراسم دینی محرم دریافت می‌کنند تا از این مراسم باشکوه، عکاسی کنند.

همچنین محمود حیطه، دبیر انجمن عکاسان سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در جشنواره بین‌المللی «خیام» بیش از 1400 عکاس از 50 کشور جهان با بیش از 13 هزار عکس حضور داشتند و دو نفر از عکاسان سبزواری در این جشنواره صاحب مقام شدند. عکاسان سبزواری برای ورود به جشنواره‌ها بسیار دیر اقدام کردند و در این حوزه نیازمند به حمایت بیشتری هستند.

وی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان از عکاسان سبزواری اضافه کرد: بودجه‌هایی که در حوزه عکاسی در اختیار ما قرار دارد صفر است، با توجه به اینکه می‌توان شهرستان سبزوار را برخوردار از ظرفیت‌های فراوانی دانست.

انتهای پیام

captcha