احیای معانی اجتماعی و سیاسی قرآن در تفسیر رهبر انقلاب
کد خبر: 3845455
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

احیای معانی اجتماعی و سیاسی قرآن در تفسیر رهبر انقلاب

گروه معارف ــ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تفسیر رهبر انقلاب از سوره برائت، حاصل تدریس است و احیای معانی اجتماعی و سیاسی قرآن را در پی دارد.

احیای معانی اجتماعی و سیاسی قرآن در تفسیر رهبر انقلاببه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، عضو مجلس خبرگان امروز، ششم مهرماه، در آیین معرفی کتاب تفسیر سوره برائت، که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، بیان کرد: زحمات زیادی که برای تدوین این کتاب کشیده شده است، نشان می‌دهد که مفسر آنچنان پایبند مبانی خود است که می‌توان روش تحصیل را از دل خود تفسیر آن استخراج کرد، روشی که رهبری از آن در کار تفسیر خود استفاده کرده‌اند تفسیر اجتهادی است که در کنار آن سخن اهل‌بیت(ع) نیز آمده است.

تفسیری که جمعیت را به مدرسه میرزاجعفر می‌کشاند

وی افزود: نکته اول در مورد این تفسیر در گروه تقسیم‌بندی تفاسیر این است که این اثر میان تفاسیر بلند و تفاسیر کوتاه جای می‌گیرد، یک تفسیر متوسط که موجب تقویت کاربردی بودن این اثر می‌شود همین ویژگی بود که باعث می‌شد مدرسه میرزا جعفر مشهد مملو از جمعیت برای شنیدن تفسیر شود.

محمدی ری‌شهری بیان کرد: این تفسیر حاصل تدریس است و احیای معانی اجتماعی و سیاسی قرآن را در پی دارد و زمان به این شکل بود که از رهگذر یک پژوهش ناب به درس تبدیل شده است.

وی افزود: قدرت خطابه و بیان رهبری و همچنین تسلط ایشان بر زبان فارسی باعث شده تا این قدرت در ایران ایجاد شود که ساده‌سازی این متن تفسیری به سرانجام برسد.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به بخشی از تفسیر سوره برائت رهبر انقلاب اضافه کرد: تفاوت ساختار و زیرساخت در تفسیر قرآن رهبر انقلاب وجود دارد، به نحوی که آنچه مخاطب می‌بیند ساختار است و جنبه هدایتی دارد اما زیرساخت را مخاطب نمی‌بیند اما یک پژوهشگر قرآن می‌بیند که مبتنی بر پشتوانه علمی و مطالعه عمیق است.

محمدی ری‌شهری با اشاره به جزئیاتی از تفسیر سوره برائت رهبر انقلاب اظهار کرد: در نظر رهبر انقلاب آمده که جهاد مظهر ایمان کامل است. این بیان به روشنی می‌فهماند که این سوره خطاب به مسلمانان است و می‌گوید که مؤمن شوید که ایمان مقدمه اصلی جهاد است. البته تفسیر رهبر انقلاب در زمینه جبهه، جنگ و جهاد بود و این مصداقی برای سخن تفسیری خود ایشان است.

تفسیر آیات قرآن در حوزه‌های مختلف معرفتی

وی اظهار کرد: حوزه‌های مختلف معرفت دینی در تفسیر رهبر انقلاب رعایت شده است. آیات قرآن در تفسیر ایشان از زوایای مختلف، هدف تفسیر قرار گرفته و برخلاف بسیاری از تفاسیر که از یک زاویه و با اختلاف در سایر حوزه‌های بیان می‌شود، این تفسیر چنین نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: نکته دیگر در رابطه با ویژگی تفسیر رهبر معظم انقلاب تعبد در تفسیر قرآن است و با روش‌ صحیح به تفسیر آیات پرداخته است.

محمدی ری‌شهری با اشاره به نکات و پیشنهادهایی در رابطه با تدوین کتاب تفسیر سوره برائت، گفت: ارجاعات و آدرس‌های موجود در این نسخه نیاز به تکمیل دارد و استفاده از ترجمه آیات نیز باید معین شود. ضمن اینکه طراحی مناسب‌تری برای جلد این کتاب لازم است تا نسبت مطلوب‌تری از جلد با محتوای متنی این اثر احساس شود.

انتهای پیام

captcha