پاسخ اداره اوقاف درخصوص امام‌زاده جدید در سبزوار
کد خبر: 3846254
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

پاسخ اداره اوقاف درخصوص امام‌زاده جدید در سبزوار

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف سبزوار با بیان اینکه امامزاده عینعلی در سبزوار وجود ندارد، گفت: در سال ۹۲ تمام بقاع متبرکه در سامانه جامع پالایش ثبت شده و امام‌زاده‌ای با نام عینعلی در سبزوار در این سامانه وجود ندارد، ساختمان آن در دوره‌های گذشته چندین مرتبه تخریب شده، اما مجدداً برخی افراد آن را احیا کرده‌اند که از طریق دادستانی پیگیر این موضوع هستیم.

پاسخ اداره اوقاف درباره امامزاده جدید در سبزواربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه استان، شامگاه گذشته، هشتم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری برای 25 موقوفه در دادگاه دادخواست دادیم و تاکنون در 20 مورد حکم و رای اولی به نفع موقوفات صادر شده و هشت مورد در حال اجراست، یکی از این دعاوی حقوقی ملی است که ارزش آن بیش از یک میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در طرح آرامش بهاری بیش از 26 هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی این طرح استفاده کرده و 10 هزار نفر اسکان داده شدند، افزود: برپایی جشن ولایت علوی از دیگر برنامه‌های فرهنگی اداره اوقاف بود که به غیر از سطح شهر در مسجد جامع سبزوار نیز به مدت دو شب اجرا شد.

توجه به مناطق حاشیه شهر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار تصریح کرد: در طرح بصیرت عاشورایی، اطعام 18 هزار نفر از محل موقوفات مرتبط به انجام رسید، در سال جاری یکی از اولویت‌های اداره اوقاف و امور خیریه فعالیت در حاشیه شهر سبزوار بود و برای اولین بار از طریق مراکز نیکوکاری و فعالیت در بقاع متبرکه ابورفاعه (پیرحاجات)، امامزاده حسن کوشک(ع) و امام‌زاده شعیب(ع) به‌صورت هدفمند در سبزوار به افراد نیازمند با نظرات کمیته امداد و بهزیستی کمک شد.

وی عنوان کرد: از نمازگران و افراد نیازمند 24 مسجد حاشیه شهرستان 14 اتوبوس به زیارت امام رضا(ع) مشرف شدند، توزیع گوشت گرم به ارزش 50 میلیون تومان و توزیع لوازم‌التحریر به افراد نیازمند مناطق حاشیه شهر سبزوار از دیگر خدماتی بود که برای دانش‌آموزان این مناطق انجام شد.

مهدوی‌خواه با تأکید بر اینکه از محل موقوفات مرتبط به 150 هیئت عزاداری شهرستان در قالب طرح شمیم حسینی به ارزش 250 میلیون تومان کمک شد، تصریح کرد: راه‌اندازی دو مرکز قرآنی در راستای طرح حفظ ملی قرآن برای آموزش و حفظ کلام‌الله مجید از دیگر برنامه‌های فرهنگی اوقاف و امور خیریه در 6  ماه اول سال جاری بوده است.

بدهکارترین ادارات به موقوفات

وی با اشاره به درخواست برخی افراد و ادارات دولتی برای سرمایه‌گذاری در زمین‌های موقوفات بیان کرد: یکی از بدهکارترین ادارات و نهادها به موقوفات شهرداری و آموزش و پرورش هستند که گاهی در بهترین نقاط شهرستان از زمین‌های موقوفات استفاده کرده‌اند اما اجاره آن را پرداخت نکرده‌اند؛ بنابراین به نفع موقوقات نیست که بخواهیم زمین‌های وقف شده را به بخش دولتی واگذار کنیم.

رئیس اداره اوقاف سبزوار بیان کرد: در جوار امام‌زادگان خسروجرد(ع) 6 زائرسرا تکمیل و به 9 زائرسرا رسیده است، برای تکمیل شبستان این بقعه متبرکه دو میلیارد تومان هزینه برآورد شده که در سال جاری 154 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

مهدوی‌خواه با تأکید بر درآمدزایی موقوفات روستایی در بخش کشاورزی با اشاره به احیای قنوات و ساخت استخر آب در روستای رباط سرپوش، افزود: در گذشته در طرح ملی حفظ قرآن همه هزینه‌ها بر عهده اداره اوقاف بود اما با راه‌اندازی مراکز قرآنی در سبزوار به‌صورت مشارکتی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی ادامه خواهد داشت و بخشی از جوایز قرآن‌آموزان از جمله سفر به کربلا، مشهد مقدس و قم از سوی اداره اوقاف از محل موقوفات تأمین شده است.

ایجاد وقف مشارکتی برای ترویج فرهنگ تشیع

وی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های اداره اوقاف در سال جاری راه‌اندازی انجمن وقف مشارکتی با موضوع ترویج فرهنگ تشیع و توسعه بقاع متبرکه است، در این طرح هر گروه از 6 تا 12 نفر تشکیل شده و هر گروه قرار است با ایجاد موقوفه برای برنامه‌های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ تشیع و هر برنامه‌ای که در این راستا است قدم بردارد.

مهدوی‌خواه با تأکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) همه نور واحدی هستند، با انتقاد از نبود موقوفه برای میلاد ائمه اطهار(ع) و یا 11 امام معصوم(ع) به غیر از سیدالشهدا(ع) افزود: برخی از ائمه معصوم مظلوم واقع شده‌اند و یکی از نیازهای شهرستان سبزوار در بخش موقوفات توجه به میلاد ائمه اطهار(ع) و برپایی جشن‌هایی مانند جشن نیمه و شعبان و توجه به ترویج معارف قرآنی است.

امامزاده عینعلی در سبزوار وجود ندارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص امام‌زاده عینعلی در مسیر جاده سبزوار به سلطان‌آباد و عدم ثبت آن، گفت: براساس ساماندهی بقاع متبرکه و اسنادی که وجود دارد، در سال 92 تمام بقاع متبرکه در سامانه جامع پالایش ثبت شده و امام‌زاده‌ای با نام عینعلی در سبزوار در این سامانه وجود ندارد و براساس تحقیقاتی که انجام شده ساختمان آن در دوره‌های گذشته چندین مرتبه تخریب شده اما مجدداً برخی افراد آن را احیا کرده‌اند که از طریق دادستانی پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha