انقلابی‌گری به سبک علامه طباطبایی
کد خبر: 3857159
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
یادداشت/

انقلابی‌گری به سبک علامه طباطبایی

گروه معارف ــ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به‌مناسبت سالروز گرامیداشت علامه طباطبایی یادداشتی با عنوان «علامه طباطبایی(ره) و تربیت استوانه‌های انقلاب اسلامی» را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داد.

انقلابی‌گری به سبک علامه طباطباییبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو هیئت دانشگاه علوم اسلامی رضوی به‌مناسبت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) مفسر بزرگ شیعه، در یادداشتی با عنوان «علامه طباطبایی(ره) و تربیت استوانه‌های انقلاب اسلامی» به بیان اهمیت نقش علمی مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی و تربیت شاگردان برجسته برای به ثمر نشستن و پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. در این یادداشت که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار گرفته است، می‌خوانیم:

«علامه طباطبایی(ره) و تربیت استوانه‌های انقلاب اسلامی»

آقای ممدوحی از شاگردان علامه سیدمحمدحسین طباطبایی می‌نویسد: در سال ۱۳۲۹ کتابی به عنوان «نگهبانان سحر افزون» طور مرموزی در ایران منتشر می‌شود، که در آن تمام مذاهب به باد انتقاد و سخره گرفته شده و ناجوانمردانه بر خداشناسان و روحانیون حمله شده بود. این کتاب باعث شد که مرحوم علامه طباطبایی در آن زمان با تشکیل جلسه به نقد مادی‌گرایی و مارکسیسم بپردازد؛ برخی از اعضای این جلسه افراد سرشناسی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید قدوسی، شهید مفتح، امام موسی صدر، جعفر سبحانی و ابراهیم امینی بودند.

نجات نسل جوان ایران با نقد علمی مارکسیت‌ها

در این جلسات اندیشه‌های مادی و افکار مارکسیست‌ها در زمینه‌های فلسفی مورد بحث و بررسی و نقد قرار می‌گرفت، از نتایج این جلسات کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است که ضرب‌های سخت بر پیکره‌ مارکسیست‌ها در ایران وارد آورد و همه بافت‌های آنان را پنبه کرد، جالب اینکه پس از انتشار نخستین جزء این کتاب، مارکسیست‌های ایران اعتراف کردند که نویسنده این کتاب در نقد اندیشه‌های آنان نهایت امانتداری را رعایت کرده و کوچکترین تحریفی در آن صورت نگرفته است.

علامه در این کتاب فاصله عمیق دو فلسفه شرق و غرب را تبیین کرد و نسل جوان ایران را از ورطه مارکسیستی نجات داد.

در جلسات تفسیر المیزان علاوه بر شاگردان اصول فلسفه و روش رئالیسم بزرگانی همچون محمد محمدی گیلانی، عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی، عزالدین حسینی زنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و دیگر بزرگان شرکت داشتند.

حرکت علمی علامه پشتوانه انقلاب اسلامی

با یک نگاه شاید علامه در انقلاب اسلامی علیه استبداد پهلوی و استعمار جزء امضای اعلامیه‌های ضد رژیم پهلوی همچون دیگر علما و مطالبی در مقابله با اسرائیل و دفاع از فلسطین فعالیت بیشتری نداشت، اما بیشترین خدمت را از زاویه‌ای دیگر انقلاب امام خمینی(ره) نمود.

خدمت علامه طباطبایی(ره) به انقلاب این بود که یاران امام، عناصر تأثیرگذار و رهبران فکری و اجتماعی انقلاب را در عرصه اندیشه و معارف فلسفی و تفسیری تربیت نمود و همه آنان را تقدیم به انقلاب اسلامی کرد.

درود و سلام بر روان آن بزرگ باد.

انتهای پیام
captcha