مشکل قاریان ایرانی در اجرای تلاوت قرآن
کد خبر: 3857600
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

مشکل قاریان ایرانی در اجرای تلاوت قرآن

گروه شهرستان‌ها ــ پیشکسوت قرآنی با اشاره به برخی از مشکلات قاریان ایرانی، گفت: مشکل قاریان ایرانی این است که کشش و تحریرزدن در تلاوت قرآن را محدود به انتهای آیات می‌دانند، قاری باید بتواند اجرای ملودی در سراسر آیات مورد نظر خود را مدیریت کند.

محفل و کارگاه آموزشی تلاوت در کاشمربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 25 آبان‌ماه، محفل انس با قرآن با تلاوت محمدحسین نیک‌روش، قاری نوجوان کاشمری، علیرضا رضایی از قاریان برتر خراسان رضوی و علیرضا رضایی، قاری بین‌المللی در بقعه امام‌زاده سیدحمزه(ع) کاشمر برگزار شد.

پس از اجرای تلاوت‌ها در این محفل قرآنی، کارگاهی آموزشی برای مدرسان قرآن و قرآن‌آموزان شهرستان کاشمر با حضور محسن امامی، پیشکسوت قرآن خراسان رضوی برگزار شد و حاضران در این کارگاه مباحثی در رابطه با فنون تلاوت را فراگرفتند.

محسن امامی، پیشکسوت قرآنی خراسان رضوی در بخشی از این کارگاه آموزشی با اشاره به موضوع تنظیم تلاوت براساس سرعت، گفت: در تلاوت تحقیق سرعت اجرا به نحوی است که تلاوت کل قرآن بر این اساس حدود 60 ساعت به طول می‌انجامد و هر صفحه تلاوت مدت زمانی حدود 6 دقیقه را به خود اختصاص می‌دهد، مدت زمان وقفه بین فرازهای این تلاوت نیز بین 12 تا 17 ثانیه در نظر گرفته می‌شود، قاری قرآن در حالت استاندارد می‌تواند به اندازه نصف مدت زمان فراز اجرا شده در تلاوت خود، بین فراز قبلی و بعدی توقف کند.

عدم توازن سرعت در تلاوت و کاهش نمره قاری

وی ادامه اداد: عدم توازن در سرعت برای اجرای تلاوت باعث کاهش نمره قاری در مسابقات قرآن می‌شود؛ در تلاوت به روش ترتیل که نام دیگر آن تدویر است نیز سرعت تلاوت دو برابر روش تحقیق بوده و زمان تلاوت مقدار مشابهی از آیات قرآن به نصف زمان در تلاوت تحقیق کاهش می‌یابد و تلاوت هر صحفه به‌طور تقریبی حدود 3 دقیقه طول می‌کشد، روش سوم تلاوت قرآن به جهت داشتن سرعت بیشتر تحدیر نام دارد، در این روش قاری با سرعتی معادل چهار برابر تلاوت تحقیق می‌تواند کل قرآن را در حدود 15 ساعت تلاوت کند.

این پیشکسوت عرصه تلاوت قرآن اضافه کرد: آخرین و پرسرعت‌ترین روش تلاوت قرآن روش «حُدیر» است، سرعت این تلاوت حدود هشت برابر تلاوت تحقیق است و این نوع تلاوت همان سرعتی است که معمولا نمازگزاران در زمان اقامه نماز و قرائت حمد و سوره اجرا می‌کنند؛ البته با سرعت بیش از این نیز می‌توان قرآن را قرائت کرد اما بیش از سرعت روش حدیر دیگر قاری قرآن قادر به اجرای مناسب مخارج حروف نیست.

امامی اظهار کرد: برای سنجش و تمرین ترتیل‌خوانی اگر مدت زمان تلاوت هر صفحه بیشتر از پنج دقیقه شود، تلاوت مرتل قرآن دچار مشکل است؛ ما در تلاوت تحقیق قرآن نیز به قاریان توصیه می‌کنیم که از تلاوت با کشش فراوان بپرهیزند؛ چرا که این کشش‌ها سه عیب به همراه می‌آورد، اول اینکه قاری با کمبود نفس مواجه می‌شود، دوم اینکه فضای خالی بین تلاوت ایجاد شده و قاری مجبور به اجرای تحریر فراوان می‌شود و این تحریر زیاد نیز از زیبایی تلاوت کم می‌کند، عیب آخر این تلاوت نیز خسته شدن مخاطب و مستمع است.

اشکالات قرائت قرآن قاریان ایرانی

وی افزود: مشکل قاریان ایرانی این است که کشش و تحریرزدن در تلاوت قرآن را محدود به انتهای آیات می‌دانند، درحالی که قاری باید بتواند اجرای ملودی در سراسر آیات مورد نظر خود را مدیریت کند، مشکل دیگر قاریان ما این است که قرآن را باز می‌کنند و از هر جایی که می‌خواهند تلاوت خود را آغاز و در جای دلخواه به پایان می‌رسانند و این مسئله بزرگترین آفت قاریان خوش‌خوان ماست، ما وقتی می‌خواهیم یک شعر از شاعرانی همچون حافظ را بخوانیم به خود اجازه نمی‌دهیم از اواسط شعر آغاز به خواندن کنیم، اما برای خواندن قرآن بدون توجه به معانی و داستان هر طور که می‌خواهیم عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به معانی آیات در تلاوت به افراد متخصص محدود نبوده و عموم قاریان قرآن را شامل می‌شود، گفت: اگر خواندن قرآن در ملودی خاص و با توجه به معانی آیات نباشد کسی قاری قرآن را مجازات نمی‌کند اما این برای قاری قرآن یک کج‌سلیقگی در تلاوت محسوب می‌شود.

امامی ضمن تأکید بر محبث روانشناسی در زمینه تلاوت قرآن بیان کرد: قاریان قرآن برای تلاوت باید به فضای محفل قرآنی توجه داشته باشند، گاهی فضای برگزاری گرم است و مخاطب خود را باد می‌زند و یا مدام به ساعت نگاه می‌کند، در این شرایط قاری قرآن نباید به تلاوت طولانی ادامه دهد.

محفل و کارگاه آموزشی تلاوت در کاشمر

انتهای پیام
captcha