تبیین مفهوم عدالت از نگاه قرآن در سمینار اندونزی
کد خبر: 3860554
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

تبیین مفهوم عدالت از نگاه قرآن در سمینار اندونزی

گروه بین‌الملل ــ رایزن فرهنگی ایران در اندونزی طی سخنانی در سمینار دانشگاه «شریف هدایت الله» جاکارتا با تبیین مفهوم عدالت از نگاه قرآن اظهار کرد: عدالت مطلوب قرآن به مؤمنان اختصاص ندارد، بلکه چنان فراگیر و گسترده است که دشمنان را نیز شامل می‏‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «نسل هزاره و اجرای رسالت پیامبری در ایجاد وحدت امت و کشورهای اسلامی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی و با همکاری اتاق ایران دانشگاه شریف هدایت‌الله جاکارتا در این دانشگاه برگزار شد.

یوسف رحمان، رئیس دانشکده اصول‌الدین اندونزی، با قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی به خاطر تقویت اتاق ایران این دانشگاه، گفت: بی‌شک این نوع فعالیت‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی در آشنایی و روابط بهتر علمی و فرهنگی دو کشور داشته باشد.

وی افزود: مطالبی که امروز در این سمینار، با توجه به موضوع و اهمیت آن برای جهان اسلام بیان خواهد شد، برای تشویق دانشجویان به مطالعه و آشنایی بیشتر با واقعیت‌های اسلام و اهمیت وحدت بین مسلمین و همچنین، روشن‌تر شدن راه آینده آنان مفید خواهد بود.

مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی به عنوان مهمان ویژه، گفت: براساس آیات و فرامین الهی، پیامبر اعظم(ص) به عنوان آخرین فرستاده آسمانی، رسالت داشت که جامعه و امتی یگانه، فراگیر، معتدل و متعادل، حق‏‌مدار و عدالت‌گستر و به بیان دیگر، بهترین جامعه و امت از آغاز خلقت تاکنون را ایجاد کند.

وی ادامه داد: آخرین رسول خدا مسئولیت یافت هم خود عدالت را محقق سازد و هم امت اسلامی را به عدالت فرابخواند. قرآن کریم در پی ساختن جامعه‏‌ای است که همت تمامی افراد آن اقامه عدالت باشد. بدین سان اجرای عدالت مطلوب قرآن به مؤمنان اختصاص ندارد، بلکه چنان فراگیر و گسترده است که دشمنان را نیز شامل می‏‌شود و در برابر آنها نیز باید عدالت ورزید.

رخشنده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در عصر حاضر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) همواره بر وحدت جهان اسلام به عنوان راهبرد تأکید و توصیه کرده‌اند و این مسئله در انقلاب اسلامی تجلی یافته است، به گونه‌ای که  یکی از پُرکاربردترین واژه‌ها در کلام امام و رهبری وحدت در داخل و جهان اسلام به شمار می‌‌آید.

تأکید بر الگو گرفتن از سیره نبوی

ادریس مسعودی، معاون دبیر مرکز مطالعات و توسعه نیروی انسانی سازمان نهضت العلما، هم در سخنان خود گفت: مردم اندونزی هر ساله میلاد پیامبر اسلام را جشن می‌گیرند و این نشان از عشق و علاقه آنان است و هدف از برگزاری این جشن‌ها، ایجاد روحیه در زندگی روزمره، الگوگیری از راه سیره خوانی آن حضرت و بیان مناقب و اخلاق حسنه پیامبر(ص) است و هدف از بعثت پیامبر(ص) در حدیث، اتمام مکارم اخلاق و کمال مکارم افعال و همچنین، تعلیم کتاب و تزکیه نفس است.

وی تأکید کرد: رسول اکرم(ص) باید الگوی هر مسلمان قرار گیرد و اقدام پیامبر(ص) در پیمان برادری مهاجرین و انصار و پیمان مدینه شواهد اقدام آن حضرت در راستای وحدت امت بشر است.

سخنران بعدی ریفما غلام ذلجاد، معاون دانشکده علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه دکتر همکا (یکی از دانشگاه‌های محمدیه در اندونزی) بود که با اشاره به اهمیت برگزاری این نوع سمینارها در فضای دانشگاهی گفت: نسل هزاره با عمل به سیره نبوی باید خود را به بهترین نسل امت تبدیل کنند و زندگی را براساس امر به معروف، نهی از منکر و ایمان به خدا بنا نهند.

آخرین سخنران سمینار، إوا نوگروهو، رئیس گروه علوم قرآن و تفسیر دانشگاه شریف هدایت‌الله بود. وی بیان کرد: اسلام در اندونزی با برگزاری برنامه‌های اسلامی در روستاها و شهرها رواج داده می‌شود. اسلام جنبه اجتماعی و عبادی دارد و معنی آن سلامت، برائت، عافیت است و به‌کارگیری آن در تمام کشورهای اسلامی به معنی صلح، احترام، دوری از بدی‌ها، عافیت و صحت، رسیدن به مراد و دعاست.

انتهای پیام
captcha