ادارات اوقاف دخالتی در ثبت‌نام و اجرای آزمون کتبی قرآن و عترت ندارند
کد خبر: 3861874
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

ادارات اوقاف دخالتی در ثبت‌نام و اجرای آزمون کتبی قرآن و عترت ندارند

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، در سال جاری ادارات اوقاف هیچ‌گونه دخالتی در ثبت‌نام و در اجرای آزمون کتبی قرآن و عترت ندارند.

ادارات اوقاف دخالتی در ثبت‌نام و در اجرای آزمون کتبی قرآن و عترت نداردحجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در رابطه با برگزاری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت که در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، در سال جاری ادارات اوقاف هیچ‌گونه دخالتی در ثبت‌نام و در اجرای آزمون کتبی قرآن و عترت ندارد.

وی با اشاره به اینکه ادارات اوقاف و امور خیریه در صورت تمایل می‌توانند طی قراردادی با یک مؤسسه مورد تأیید نسبت به معرفی قرآن‌آموزان خودشان جهت ثبت‌نام در آزمون کتبی اقدام و از طرح حمایتی وزارت ارشاد به‌صورت توافقی استفاده کنند، افزود: شرط استفاده از بسته تشویقی اداره اوقاف و امور خیریه برای حافظان قرآن قبولی در آزمون و پیشرفت پنج جزئی نسبت به آزمون سال گذشته است.

مهدوی‌خواه عنوان کرد: رشته‌هایی که بعد از قبولی مشمول آزمون شفاهی هستند، عبارتند از حفظ 5 جزء اول یا آخر کلام‌الله مجید، 10 جزء، 15 جزء، 20 جزء، 25 جزء و حفظ کل قرآن و سایر رشته‌ها نه به آزمون شفاهی دعوت خواهند شد و نه مشمول جایزه کمک هزینه 500 هزار تومانی اوقاف خواهند شد.

رئیس اداره اوقاف سبزوار در پاسخ به اینکه تکلیف قرآن‌آموزان زیر 12 سال چه خواهد شد، بیان کرد: این متقاضیان به همراه نابینایان قرآنی می‌توانند در سایت www.quranedu.ir ثبت نام کنند اما برای استفاده از بسته تشویقی اوقاف الزامی به شرکت در آزمون قرآن و عترت ندارند.

بنا بر این گزارش، در حالی که با خروج قرآن‌آموزان زیر 12 سال و بسیاری از دانش‌آموزان این گروه سنی از گردونه آزمون قرآن و عترت، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا سازمان اوقاف و امور خیریه به برخی از این افراد به‌صورت قرعه‌کشی جوایزی اهدا خواهد کرد یا بعد از آزمون شفاهی؟ اما وقتی شرط گرفتن آزمون شفاهی قبولی در آزمون کتبی لحاظ شده تکلیف این افراد چه خواهد شد.

اما در این رابطه محمد علیزاده، کارشناس علوم قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: در سال جاری برای زیر 12 سال آزمون شفاهی حذف شده و در صورت تمایل می‌توانند به‌صورت کتبی ثبت‌نام کنند، در حالی که خواندن و نوشتن برای افراد زیر این سن به نسبت دشوارتر از بزرگسالان است.

وی با اشاره به وجود 6 مؤسسه قرآنی در سبزوار افزود: دو درخواست جدید برای ثبت مؤسسه قرآنی داریم اما مؤسسات قرآنی جدید  و تک‌منظوره جواز فعالیت می‌گیرند و مانند گذشته به‌صورت چند‌منظوره نمی‌توانند فعالیت کنند.

در همین رابطه محمد شایق، کارشناس علوم قرآن و عترت آموزش و پرورش سبزوار گفت: آزمون قرآن زیر 16 سال در آموزش و پرورش حدود 4 سال مستقل برگزار می‌شود و در ابتدا قرار بود اداره اوقاف کمکی داشته باشد که تا‌کنون هیچ کمکی در شهرستان سبزوار نداشتیم و اگر توافقی شده است بین مدیران کل استانی بوده است.

انتهای پیام
captcha