عملکرد ضعیف نهادهای تصمیم‎‌گیر در حمایت از رونق تولید
کد خبر: 3879278
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
موسی شهبازی بیان کرد:

عملکرد ضعیف نهادهای تصمیم‎‌گیر در حمایت از رونق تولید

معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: متأسفانه ارزیابی عملکرد مجموعه دستگاه‎های تصمیم‌گیر کشور در سال جاری نشان می‌دهد که عملکرد آن بخش ثبات‌ساز اقتصاد، که باید محیط امن و مناسبی را برای تولیدکنندگان ایجاد ‌کند، ضعیف بوده است.

موسی شهبازی کارشناس اقتصادی

موسی شهبازی، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی خود از میزان تحقق شعار رونق تولید در سال جاری اظهار کرد: در شرایط محیطی حاکم بر اقتصاد ایران در سالی که گذشت با تحریم‌ها و شوک‌هایی مواجه بودیم که باعث شد موضوع رونق تولیدی که انتظار می‌رفت تحت شعاع قرار بگیرد. ضرورتی وجود داشت که دولت بتواند با یک برنامه‌ریزی درست و منسجم بر این شرایط اقتصاد کلان فایق بیاید.

وی ادامه داد: بخش تصمیم‌گیر کشور باید می‌توانست از نظر کنترل نوسانات اقتصادی، بی‌ثباتی‌های نرخ ارز، تغییرات مکرر در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، عملکرد موفقی بر جای بگذارد. با توجه به وجود این عوامل و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور از نظر تحریم، انتظار مدیریت بهتری می‎رفت.


  • بیشتر بخوانید:

بانک‌ها چه میزان از رونق تولید حمایت کردند

بانک مرکزی پاسخگو می‌شود


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عملکرد ضعیف نهادهای مسئول در حمایت از تولید تصریح کرد: متأسفانه ارزیابی عملکرد مجموعه دستگاه‎های تصمیم‌گیر کشور، از عملکرد نامناسب بخش ثبات‌ساز اقتصاد که باید محیط امن و مناسبی را برای تولیدکنندگان ایجاد ‌کند نشان دارد. ممکن است گفته شود شرایط کشور، شرایط تحریمی بود و هر روز مشکل و فضای بی‌ثباتی جدید ایجاد می‌شد اما واقعیت این است که این حرف‌ها قانع‌کننده نیست.

گلایه تولیدکنندگان از تغییرات مکرر بخشنامه‌ها

شهبازی درباره انتقادات تولیدکنندگان نیز بیان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی، بیشتر از تحریم داخلی می‌نالیدند؛ بدین معنی که عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها در تسهیلگری امور مربوط به فعالان اقتصادی در حوزه گمرک، نظام بانکی، صدور مجوزها و... به علاوه تغییر و تحولات مکرر در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در سال جاری، تولیدکنندگان را آزار می‌داد؛ هرچند که این وضعیت و فضای بی‌ثباتی حاکم بر اقتصاد در نیمه دوم سال رو به بهبود رفت.

متأسفانه در زمینه‌هایی همانند تأمین مالی بخش تولید که مشکل اساسی بنگاه‌ها در سال جاری بوده است با توجه به وضعیت نسبتاً نامساعد نظام بانکی و وضعیت کلانِ بودجه، اقدامات مناسبی در حوزه تأمین مالی بخش‌های تولیدی به صورت هدفمند و اثربخش انجام نشده است

وی موارد ذکر شده را یک وجه از لوازم رونق تولید دانست که اسم آن‌ را ایجاد محیط امن و با ثبات برای تولید گذاشته است و ادامه داد: در وجه دوم که اصطلاحاً اقدامات ایجابی و تشویقی در زمینه حمایت از رونق تولید است و باید برخی از راهکارهای مثبت برای حمایت از تولید ارائه شود معتقدم که در سال جاری در برخی از زمینه‌ها اقدامات خوبی انجام شد.

ضعف در تأمین مالی بخش تولید

معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از تولید تصریح کرد: بانک مرکزی در نیمه دوم امسال فعالیت‌هایی را شروع کرد و اقداماتی را انجام داد که اثر خوبی بر فضای رونق تولید گذاشت. از حیث جلوگیری از اقدامات سفته‌بازی و سوداگری در بازار، این اقدامات بانک مرکزی مناسب بود. برای رونق تولید چاره‌ای غیر از این نداریم که گزینه‌های رقیب تولید که بازار سفته‌بازی و سوداگری هستند را کنترل کنیم. از این جهت اقدامات بانک مرکزی خوبی بود؛ هرچند هنوز به نقطه ایده‌آل و مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم.

شهبازی با اشاره به اقدامات ایجابی در راستای رونق تولید بیان کرد: فعالیت‌هایی در این راستا انجام شده اما در زمینه‌هایی همانند تأمین مالی بخش تولید، که مشکل اساسی بنگاه‌ها در سال جاری بوده است، با توجه به وضعیت نسبتاً نامساعد نظام بانکی و وضعیت کلانِ بودجه، اقدامات مناسبی در حوزه تأمین مالی بخش‌های تولیدی به صورت هدفمند و اثربخش انجام نشده است.

وی ادامه داد: بودجه‌ای در تبصره 18 قانون بودجه برای اشتغال تصویب شده است و منابعی ارزی نیز از صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی گرفته شد اما متأسفانه روش مناسبی برای حمایت و تأمین مالی بنگاه‌ها نداریم و این موضوع هرساله، برای ما مشکل‌آفرین می‌شود؛ به ویژه در زمینه بنگاه‎هایی که واقعاً نیاز به حمایت دارند.

نیازمند محیط امن و انگیزه‌بخش برای تولیدیم

وی با اشاره به ضعف‎هایی که در زمینه تأمین مالی با آن مواجه هستیم ادامه داد: به این علت که ما روش‌های درست و هدفمند برای تأمین مالی نداریم بنابراین از این جهت، عملکرد بخش تولید ما با توجه به شرایط تورمی که نیاز زیادی به نقدینگی داشت چندان مثبت نبوده است. در مجموع شرایط در نیمه دوم امسال نسبت به نیمه اول بهتر و مقداری شرایط ثبات بر اقتصاد حاکم شد اما کماکان نیاز داریم که محیط امن و انگیزه‌بخش را برای تولید کماکان تقویت کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: از جمله محورهایی که این اقدامات باید کماکان ادامه داشته باشد ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، اتخاذ روش‌های مناسب برای تأمین مالی هدفمند بنگاه‎ها، مشخص کردن اولویت‌های صنعتی و حمایتی کشور و نهایتاً مدیریت نقدینگی در حوزه‌هایی است که سوداگری و سرمایه‌‌گذاری‌های غیرمولد انجام می‎شود تا بتوانیم انگیزه افراد برای ورود به حوزه تولید افزایش دهیم.

 

انتهای پیام
captcha