آغاز انتخابات پارلمانی در تاجیکستان
کد خبر: 3882393
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

آغاز انتخابات پارلمانی در تاجیکستان

مردم تاجیکستان برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، مردم تاجیکستان از ساعت 8 امروز، 11 اسفند برای تعیین نمایندگان پارلمان و شوراهای شهر این کشور به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند و رأی‌گیری از آنان تا ساعت 20 ادامه خواهد یافت.

در این انتخابات به غیر از حزب حاکم خلق دموکرات، احزاب «کشاورزی»، «سوسیالیست»، «اصلاحات اقتصادی»، «دموکرات»، «سوسیال دموکرات» و «کمونیست» به رقابت می‌پردازند.

در این انتخابات 241 نامزد برای کسب 63 کرسی مجلس نمایندگان یا مجلس سفلا رقابت می‌کنند. 41 کرسی در حوزه‌های انتخاباتی تک‌نفری و 22 کرسی نیز از اعضای مجلس براساس فهرست حزبی برگزیده می‌شوند. حزب حاکم خلق دموکرات با 101 نامزد پررنگترین حضور را در این انتخابات دارد.

برای معتبر بودن انتخابات، میزان مشارکت باید حداقل 50 درصد باشد و اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورند٬ انتخابات مجدد تا دو هفته دیگر میان دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند٬ برگزار می‌شود.

در انتخابات تاجیکستان، 4.9 میلیون واجد شرایط رأی‌دهی هستند که در 41 حوزه انتخابی و سه هزار و 412 صندوق، رأی خواهند داد. برای 39 نمایندگی خارج از کشور از جمله ترکیه نیز صندوق‌های رأی برای همه‌پرسی از شهروندان تاجیکستانی ارسال شده است.

نزدیک به 250 روزنامه‌نگار محلی و خارجی و بیش از 230 ناظر خارجی و سازمان‌های بین‌المللی این انتخابات را تحت نظر دارند. نتایج غیررسمی فردا و نتایج نهایی تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد.

در انتخابات دور پیش که در اول مارس 2015 انجام شد و 3 میلیون و 791 هزار و 827 نفر در آن شرکت کرده بودند، حزب خلق دموکرات توانست 51 کرسی از 63 کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورد. حزب کشاورزی نیز 5 کرسی مجلس را از آن خود کرد. همچنین حزب اصلاحات اقتصادی و حزب کمونیست نیز هر کدام 2 کرسی و احزاب سوسیالیست و دموکرات هر کدام یک کرسی به دست آوردند.

انتهای پیام
captcha