تازه‌های نشر نیمه دوم اسفند/ سوغات چین صنعت نشر ایران را هم از سکه انداخت
کد خبر: 3884807
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

تازه‌های نشر نیمه دوم اسفند/ سوغات چین صنعت نشر ایران را هم از سکه انداخت

بازار نشر ایران نیز در پی شیوع ویروس چینی، کرونایی شد و نشر کشورمان که هر سال در آستانه نوروز و نمایشگاه کتاب تهران روزهای شلوغ خود را می‌گذراند، اکنون تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌ است.

26 اسفند//// تازه های نشر نیمه دوم اسفند/به گزارش خبرنگار ایکنا، براساس آمار خانه کتاب از ابتدای اسفندماه تاکنون ۴۸۹۴ عنوان کتاب به چاپ رسیده که ۲۲۳ عنوان آن در حوزه دین است. از این تعداد ۱۳۸ عنوان چاپ اولی و ۱۸۶ عنوان تألیفی است و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، به طوری که در اسفند سال گذشته ۱۳۸۰۶ عنوان چاپ شده بود که ۱۵۱۳ عنوان آن در حوزه دین بود. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا بر سایر مسائل و مشکلات نشر ایران افزوده و سهم عمده‌ای در این مسئله داشته است، زیرا علاوه بر اینکه بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و ادبی را به تعطیلی کشاند، بلکه برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، یعنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز به تعویق انداخت و بسیاری از کتابفروشی‌ها که در آستانه نوروز و نمایشگاه کتاب پرکارتر از هر زمان دیگری بودند، اکنون ساعات کار خود را کاهش داده‌اند و بیشتر بر فروش الکترونیکی و اینترنتی کتاب امیدوارند.

در گزارش پیش رو، همانند ماه‌های گذشته، نگاهی به تازه‌های نشر حوزه دین و قرآن داریم تا مخاطبان از مهمترین عناوین این حوزه در روزهای پایانی سال مطلع شوند. این تازه‌ها به همراه معرفی مختصر کتاب آمده است.

اسلام علوی، اسلامی اموی

کتاب «اسلام علوی، اسلام اموی» تألیف صابر اداک به بررسی سرنوشت مسلمانان پس از شهادت امام علی(ع) و قرائت‌های مختلف از اسلام می‌پردازد که یکی برگرفته از سیره حسنه علوی و دیگری برتافته دولت نوظهور اموی بود. این کتاب را نشر کویر به چاپ رسانده است. در این کتاب در دو فصل اول به تأسیس دولت اموی و عملکرد سیاسی و فرهنگی آن در دوران ۲۰ ساله حکومت معاویه و تحولات جامعه اسلامی در آن زمان پرداخته می‌شود؛ سپس علل و انگیزه‌های امام حسین(ع) در مخالفت با یزید و ایستادگی او در برابر اسلام اموی را که منجر به حادثه عاشورا شد، مورد بحث قرار می‌گیرد.‌

هدف از نگارش این کتاب، بررسی سرنوشت اسلام، مسلمانان، تحولات سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی، پس از شهادت امام علی(ع) و پایان دوران خلافت راشدین بیان شده است. تحولاتی که با خلافت معاویة‌بن ابی سفیان و تأسیس دولت امویان در سال ۴۱ هجری آغاز و پس از بیست سال به حادثه خونین عاشورا منجر شد. در این دوران، شاهد ستیز پیدا و پنهان میان دو قرائت مختلف و بلکه متضاد از اسلام هستیم که یکی برگرفته از سیره حسنه علوی بود و دیگری برتافته دولت نوظهور اموی. آن یکی ریشه در سنت و سیره پیامبر(ص) و سلف صالح داشت و این دیگری بی‌ریشه بود و بیشتر به معجونی می‌مانست از جاهلیت و قبیله‌گری اعراب، تفرعن و اشرافیت قریش، که اینک با ثروت و قدرت بادآورده خلافت در هم آمیخته و سلطنتی به ظاهر اسلامی بنا نهاده بود. اسلام علوی، اسلام حقیقت بود و اسلام اموی، اسلام هویت.


بیشتر بخوانید:


آیین بندگی و دلداگی

کتاب «آیین بندگی و دلدادگی» پاره‌ای از اسرار معرفتی، سلوکی، فردی، اجتماعی و تمدنی نماز برگرفته از دروس اسرار الصلاة سید یدالله یزدان پناه است که مشتمل بر هشت فصل بوده و به همت حجت‌الاسلام والمسلمین سعید هلالیان و به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و نشر کتاب فردا به زیور طبع آراسته شده است. در این نوشتار تلاش شده تا از آن سو که اسلام جامع بین ملک و ملکوت است، برخی حکمت‌ها و اسرار معرفتی و دقایق سلوکی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی نماز به دور از پیچیدگی‌های فنی و اصطلاحات تخصصی تبیین شده و در عین حال، عمق و محتوای مباحث نیز در حد امکان محفوظ بماند.

اندیشه و عمل سیدموسی صدر

کتاب «اندیشه و عمل سیدموسی صدر»، شامل خلاصه سلسله درس‌گفتار‌های اندیشه و عمل است که در ۱۹۲ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۳۰ هزار تومان به همت انتشارات مؤسسه اطلاعات وارد بازار نشر شده است. این درس‌گفتار‌ها از سال ۱۳۹۰ تاکنون در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می‌شود. مجموع درس‌گفتار‌های برگزار شده تا بهمن ۱۳۹۸، ۶۱ جلسه است که خلاصه سخنرانی ۵۰ جلسه آن تدوین و در این کتاب منتشر شده است.

تربیت دینی کودک

«تربیت دینی کودک» اولین جلد از مجموعه درس‌های تربیتی آیت الله حائری شیرازی است که با نگاهی نو، به محور‌های اصلی تربیت اسلامی می‌پردازد و به همت دفتر نشر معارف برای ششمین بازچاپ شده است. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: «امروزه تعلیم و تربیت از مسائل بسیار مهم عالم است. اساس امنیت عالَم به تعلیم و تربیت برمی‌شود، اگر انسان‌ها بد تعلیم و تربیت شوند، ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. اگر عالم بخواهد از این وضعی که در آن هست آزاد شود، آن آزادی در گرو اصلاح روش تعلیم و تربیت است. با اصلاح این روش، علما و دانشمندانی ظهور خواهند کرد که عالَم به‌واسطه آن‌ها اصلاح خواهد شد.»

این کتاب در شش بخش تنظیم و تدوین شده است: جهان‌بینی تربیتی، دین و تعلیم و تربیت، تربیت بر مبنای فطرت، عوامل تربیت، روش‌های سوء‌تربیتی و پرسش‌ها و پاسخ‌های تربیتی. این کتاب از یک سو به مباحث بنیادی تربیت اسلامی و تربیت دینی کودک و نوجوان (به ویژه دانش‌آموزان) می‌پردازد و از سویی دیگر راهکار‌های تربیتی برای برون رفت از وضعیت فعلی جامعه را بیان می‌کند.

کرب و بلای امام زمان(عج) و مرابطه مؤمنانه منتظران

کتاب «کرب و بلای امام زمان(عج) و مرابطه مؤمنانه منتظران» جدیدترین اثر اسماعیل شفیعی سروستانی است که توسط انتشارات موعود عصر(عج) به چاپ رسیده است. همواره و در طول تاریخ، هر یک از حضرات انبیا و اوصیای الهی بسته به شرایط تاریخی و عصری که در آن می‌زیستند و حوزه مأموریتی که خداوند تعالی بر عهده آن‌ها گذارده بود، مستعد و پذیرای ابتلائاتی می‌شدند. مهجوریت و خانه‌نشینی، حبس و اسارت، مهاجرت و غربت، ضربت و شهادت و سرانجام غیبت. هر یک به مثابه کرب و بلایی بودند که آن اولیاءالله، خود را مهیای آن ساخته و در کمال رضایت و صبر پذیرایش می‌شدند. در وجهی، ابتلائات امام، حاصل حکایت تلخ بدعهدی مردم و گسست بیعت با امام بوده و از وجهی دیگر، ارتقای امام به مراتب عالی و باشکوه قرب الی الله، پس از تجربه بلا و ابتلا حاصل آمده است.

جلد ۵۲ تفسیر تسنیم

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسسکو در سال ۱۳۸۵ تفسیر تسنیم را به‌عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. در ادامه انتشار مجموعه تفسیر تسنیم، جلد ۵۲ از اثر تفسیری آیت‌الله جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شده است. این مجلد به تفسیر آیات ۵۰ تا پایان سوره مبارکه کهف اختصاص دارد.

یک مشت نخودچی

کتاب «یک مشت نخودچی» زیرنظر مریم بصیری به همت انتشارت سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب ۱۶ داستان را به قلم نویسندگان جوان دربرمی‌گیرد که با نظارت و گردآوری بصیری منتشر شده‌اند. این‌داستان‌ها درباره کرامات امام رضا(ع) هستند. این‌ کتاب به‌عبارتی سلامی از راه دور به تمام کرامات و معجزات، سیره و رفتار حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است.

مأموریت پنهان

کتاب «مأموریت پنهان» ۱۲۴ خاطره کوتاه و بلند از مبارزات گسترده شهدای دفاع مقدس در دوران رژیم پهلوی است که انتشارات قدر ولایت آن را روانه بازار نشر کرد.
 
در کارنامه خیل شهدای دفاع مقدس آن‌هایی که در دوره تسلط رژیم پهلوی، دوران نوجوانی و جوانی خود را گذرانده بودند، مبارزه با این رژیم مستبد و ضد اسلام، ملاحظه و مشاهده می‌شود. این اثر شامل ۱۲۴ خاطره کوتاه و بلند از مبارزات گسترده شهدایی، چون محمد بروجردی، ناصر کاظمی، عبدالحسین برونسی، محمدابراهیم همت، محمد نظرنژاد، موسی نامجو، عبدالله میثمی، حسین علم‌الهدی و ... را به تصویر می‌کشد.
 

سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

در این کتاب که به قلم امیر سیاهپوش به رشته تحریر درآمده است، تلاش شده مباحث کلی و مبنایی رهبر معظم انقلاب ارائه شود. بسیاری از مباحث اصلی ایشان مربوط به حوادث و وقایعی است که در زمان خاصی اتفاق افتاده و زمان آن گذشته است؛ مثل بیانات و مواضع در خصوص حضور آمریکا در عراق و سقوط صدام. این مباحث بسیار بنیادین و ریشه‌ای است و حتماً در یک کار تحلیلی باید محور بررسی قرار بگیرد، اما با ساختار کتاب حاضر، عرضه آن اشکالات و ابهاماتی را باعث می‌شد و روشن ساختن برخی ابعاد دست‌کم ذکر موارد و مستندات تاریخی مرتبط در پاورقی را ضروری می‌ساخت و همین موضوع قطعاً حجم کنونی را تا دو برابر افزایش می‌داد. همچنین تلاش شده ساختار مباحث، منسجم و بر اساس یک نظام منطقی باشد، اما در عین‌حال نوعی استقلال در فصول و بخش‌های مختلف هم دیده می‌شود؛ به همین دلیل برخی مباحث و عناوین دائماً تکرار شده که ممکن است اهل تحقیق این تکرار‌ها را مناسب ندانند.
 

بهترین آفریده خداوند

کتاب «بهترین آفریده خداوند» یک اثر پژوهشی به همت عبدالرحیم مبارک است که این نویسنده مناقب امیرمؤمنان علی(ع) را از گوشه گوشه کتب اهل سنت جمع‌آوری کرده و کتاب محققانه‌ای با نام «خیرُ البریة» تدوین کرده است. ترجمه این اثر به تازگی به همت مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) به چاپ رسیده است. هر چند شناخت حقیقی حضرت علی(ع) را جز در توان خداوند و رسول خدا(ص) نیست؛ با این حال در تعریف و تمجید و برشمردن فضائل بی‌شمار حضرت امیرمؤمنان(ع) کتاب‌های بسیاری نوشته شده است که بسیاری از آن‌ها متعلق به شیعیان و ولایتمداران به ولایت اهل بیت(ع) است.
 
فهرست شگفت‌آور این کتاب به نحوی است که خواننده در ابتدای امر از خود می‌پرسد، آیا براستی چنین ویژگی‌ها و خصائلی از حضرت علی(ع) در کتاب شیعیان نقل شده است که اهل سنت آن را نقل کرده‌اند؟! ویژگی‌هایی همچون آفریده شدن موجودات از نور حضرت علی(ع)، الطاف خداوند به امیرالمؤمنین(ع)، علی(ع) به منزله کعبه و قرآن و...، سبقت امیرالمؤمنین(ع) در نماز و روزه و جهاد و...، آیات نازل شده درباره حضرت علی(ع)، علوم بی‌پایان امیرالمؤمنین(ع)، شباهت حضرت علی(ع) به انبیای الهی، همراهی امیرمؤمنان با تمامی پیامبران الهی(ع)، ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) در عرش الهی، حضرت علی(ع) در معراج رسول خدا(ص) و محبت و علاقه فراوان ملائکه به امیرمؤمنان(ع).
 

مسیح اسلام

«مسیح اسلام» عنوان کتابی است که فضایل امیرالمؤمنین را در قالب ۱۵۰ روایت بیان می‌کند و مراحل نهایی تولید را طی می‌کند. این اثر را باید کتابی با مضمون و سبک کتاب پرفروش «فاطمه علی است» و به قلم حجت‌الاسلام علی قهرمانی دانست که درباره فضائل حضرت علی(ع) به نگارش درآمده و نویسنده آن تلاش کرده تا هر نقل و حدیثی را در قالب داستانکی مجزا روایت کند. ویژگی این کتاب ارائه بیش از ۱۵۰ روایت از فضائل و کرامت‌های حضرت علی(ع) به نقل از منابع معتبر اهل سنت است. این چینش و گزینش می‌تواند فرصتی برای تقویت وحدت و تقریب مذاهب و همچنین بازشناسی امام علی(ع) برای خواننده باشد.
 

گفت‌وگوی علم و دین

کتاب «گفت‌وگوی علم و دین»، اثر «دیویدلیند برگ» و «رونالد نامبرز» با ترجمه «فریبرز محرم‌خانی» و «فاطمه یوسفی راد» با همکاری انتشارات بوستان کتاب چاپ و منتشر شده است. این کتاب درباره چالش‌های موجود در مباحث علم و دین و تقابل آن دو تهیه و تدوین شده است. این اثر ابتدا کلیسای قرون وسطا را در مواجهه با سنت کلاسیک، سنت آگوستین را جربیکن و استعاره ندیمه مورد بررسی قرار داده و به نظریه گالیله، کلیسا و کیهان اشاره می‌کند. در ادامه نویسنده به بازنگری در سفر آفرینش و زمین‌شناسی، نظم طبیعت و طبیعت نظم در بریتانیای قرن نوزده می‌پردازد. در خاتمه نوشتار پیش رو جابه‌جایی داروینیسم و مسیحیت را ذکر کرده و علم، معجزه و مناقشه سنجش دعا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. انسان‌های ماقبل آدم، مباحث آمریکایی در مورد وحدت و قدمت بشر از موضوعات جالب توجه این مجموعه به شمار می‌رود.
 
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، برخی مدافعان باور‌های دینی تا آنجا پیش رفته‌اند که رابطه بین علم و دین را به صورت رابطه‌ای اساساً هماهنگ و موافق ترسیم می‌کنند. اینان ادعا می‌کنند که علم، تنها در فرهنگی دینی مانند مسیحیت می‌توانسته است چنین رشد کند، زیرا در دین، اعتقاد به جهان قانونمند و منظمی که توسط موجودی الهی خلق و هدایت می‌شود، به‌طور گسترده وجود داشته است.
 

محی‌الدین شیعه خالص

در این کتاب با استفاده از ادله متقن و پرهیز از شواهد نامطمئن، به یکی از وجوه شخصیت ذوابعاد عارف کامل، محی‌الدین ابن عربی، یعنی تشیع ایشان پرداخته شده و به سؤالات و شبهات متعددی در این زمینه پاسخ داده است. هرچند محور اصلی این کتاب تشیع محیی الدین است، اما در ضمن آن به مذهب بزرگانی نظیر سنائی، عطار، ملای رومی، صدرالدین قونوی، قطب رازی و…نیز اشاره شده است.

بی‌شک محی‌الدین معصوم نبوده، ولی خطا‌های محی‌الدین در کنار عطایای وی ناچیز است و آنقدر در آثار خود در و جواهر به ارمغان آورده که حدوحصر ندارد و اگر گردوغباری هم بر آن است باید آن را کنار زد و آن جواهرات را از لابلای آن جدا کرد. البته اگر دیده‌ای جواهرشناس وجود داشته باشد. او حق بزرگی بر گردن عالمان شیعی دارد و فقط به برکت آرا و آثار او بوده که توفیق معرفت اجمالی آیات و روایات معارفی شیعی فراهم شد و مخالفان وی از علامه مجلسی ثانی و شیخ احمد احسائی و تا آقامیرزا مهدی اصفهانی و… نیز خواسته یا ناخواسته بر سر سفره او نشسته‌اند. این اثر را محمدحسین وکیلی نوشته و نشر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام روانه بازار نشر کرده است.
 

بر کرانه‌های روشنفکری

کتاب «بر کرانه‌های روشنفکری» اثر عبدالرحیم گواهی است که نشر نقد فرهنگ آن را منتشر کرده است. این اثر به نقد و بررسی آرای روشنفکران دینی معاصر پرداخته است. در مقدمه کتاب آمده است؛ برخی از روشنفکران دینی ما، گاهی به جای انتقاد از شیوه غلط فهم و درک و عمل مسلمانانه ما و سایر جوامع و فرق اسلامی، دامنه اعتراض و انتقاد خویش را به اصل حوزه اسلام، معارف اسلامی، قرآنی و سیره نبوی گسترش و تعمیم می‌دهند و سخنانی بر زبان می‌آورند و یا در ملأ عام مواضعی می‌گیرند که چندان منطقی و معقول و برازنده یک مسلمان حنیف نیست، از جمله اینکه یکی دین را تنها برای آخرت می‌داند و دیگری دین را قابل قبض و بسط می‌داند و آن دیگری اسلام را خالی از محبت توصیف می‌کند و بالاخره چهارمی ادیان ابراهیمی را فاقد شادی و آرامش و امید معرفی می‌کند و تنها دین بودایی را دارای فضایل می‌داند و بالاخره آن دیگری وحی نبوی را رؤیا می‌نامد و الی آخر. در هر صورت در این فضای دین‌گریزی و دین‌ستیزی به برخی پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده‌ام.
انتهای پیام
captcha