سخنان مدیر انستیتو اسلامی آلمان به مناسبت هفته معلم
کد خبر: 3896049
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

سخنان مدیر انستیتو اسلامی آلمان به مناسبت هفته معلم

مدیر انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان با تأکید بر اینکه معلمان هویت علمی یک ملت هستند، گفت: اساس زندگی کریمانه برای یک ملت به واسطه تلاش این قشر جامعه پایه‌گذاری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد رضوی‌راد، مدیر انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت روز و هفته معلم اظهار کرد: بدون شک می‌توان آینده هر کشور را در سیمای شخصیتی و توان علمی و اخلاقی معلمان آن کشور پیش‌بینی و تصور کرد.

وی ادامه داد: کشورهایی که این مهم را درک کرده‌اند، چهار نکته اساسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اول آنکه معلم تعریف و کارکرد حساس و سرنوشت‌ساز خود را دارد. بنابراین برای تربیت معلمان، که رسالت بزرگی را برعهده می‌گیرند، باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود. در همین راستا باید سخت‌گیری‌های وسواس‌گونه گزینشی در انتخاب معلمان در نظر گرفته شود تا کسانی به کسوت معلمی مفتخر شوند که حقیقتاً شایستگی آن را دارند.

رضوی‌راد گفت: شغل معلمی از شریف‌ترین و در عین حال اگر به تمام وظایف آن عمل شود، دشوارترین شغل در میان مشاغل به شمار می‌آید و تمام روز و شب معلم را دربرمی‌گیرد. از همین رو باید تدابیری اندیشید که مقدمات و مقتضیات زندگی کریمانه و درخور شأن معلمان به گونه‌ای تأمین شود که نیازی به شغل دوم یا شغل‌های دون شأن نداشته باشند.

وی یادآور شد: در حقیقت پی و پایه نظام پایدار، مقتدر و رو به توسعه کشور را در آینده معلمان بنا می‌کنند. باید بین استراتژی کلان کشورداری و نوع رویکرد آموزش و پرورش، هارمونی و همخوانی به وجود آید. کشورهایی که استراتژی مشخصی در کشورداری ندارند، بدیهی است که از نظام آموزشی گرفتار در روزمرگی‌ها سر در می‌آورند. بنابراین، استعدادیابی و زمینه‌سازی برای رشد و بروز خلاقیت دانش‌آموزان مستعد از جمله مسئولیت‌های محوری آموزش و پرورش و معلمان است.

رضوی‌راد تأکید کرد: نیروی انسانی مستعد بی‌شک سودآورتر از نفت، گاز، طلا و نقره برای یک کشور است. نکته‌ای که امروز برخی کشورها به این مهم رسیده‌اند، بدون آنکه از منابع و معادن برخوردار باشند و با اتکا به استعدادهای انسانی توانسته‌اند اقتصادی پایدارتر داشته باشند و زندگی کریمانه‌ای را برای شهروندان خود فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha