اعتراضات رنگین‎پوستان در آمریکا ناشی از نژادپرستی ساختاری است
کد خبر: 3905460
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست ‎خارجی مجلس:

اعتراضات رنگین‎پوستان در آمریکا ناشی از نژادپرستی ساختاری است

عمویی اظهار کرد: آمریکایی‌ها از دهه 60 قرن بیستم به صورت رسمی حقوق برابر مدنی را برای رنگین‌پوستان و به ویژه سیاه‌پوستان بعد از جنبش مدنی که مارتین لوترکینگ دنبال کرد، اعلام کردند، اما واقعیت این است که اجحافی که در حق رنگین‌پوستان و به ویژه سیاه‌پوستان یا آفریقایی‌تبارها در آمریکا شکل گرفته همچنان باقی است.

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ریشه‌های اصلی اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر در آمریکا اظهار کرد: تحولاتی که این روزها در آمریکا و عموم کشورهای غربی شاهد هستیم، اعتراض به نژادپرستی ساختاری در این کشورها است. بعد از قتل جرج فلوید، موجی از عدالت‌خواهی عموماً از سوی رنگین‌پوستان به ویژه سیاه‌پوستان آغاز و گسترده شد و با توجه به مطالبات به حقی که این جنبش داشت، امروزه در بسیاری از کشورها اوج گرفته است.


بیشتر بخوانید:


دلایل اعتراضات دامنه‎دار

وی افزود: عمده اعتراضات در کشورهای اروپایی و آمریکایی به موضوع نژادپرستی ساختاری است که این نقص ساختاری برای همگان روشن شده است. آمریکایی‌ها از دهه 60 قرن بیستم به صورت رسمی حقوق برابر مدنی را برای رنگین پوستان و به ویژه سیاه‌پوستان بعد از جنبش مدنی که مارتین لوترکینگ دنبال کرد، اعلام کردند، اما واقعیت این است که اجحافی که در حق رنگین‌پوستان و به ویژه سیاه‌پوستان یا آفریقایی‌تبارها در آمریکا شکل گرفته، همچنان باقی است.

رویکرد آمریکایی‎ها به موضوع حقوق بشر، رویکرد سیاسی و با استانداردهای دوگانه است، لذا نمی‎توانند در این زمینه پیشرو باشند و پرچم حقوق بشر را بردارند و از کشورهای دیگری به ویژه کشورهای مستقل مطالبه کنند که حقوق بشر را در کشور خودشان رعایت کنند

عمویی بیان کرد: نظرسنجی‌هایی سی ان ان طی روزهای گذشته منتشر کرد، نشان داد که دو سوم مردم آمریکا قائل به این هستند که ساختار سیاسی و اجتماعی در این کشور به صورت واقعی، نژادگرایانه است و به نفع سفیدپوستان ترسیم شده و سیاه‌پوستان در چرخه‌ای از مظلومیت به سر می‎برند؛ از این جهت که امکان تحصیل در مشاغل خوب و به تبع آن دستیابی به مشاغل مناسب را ندارند و چون مشاغل خوب ندارند، بنابر این از نظام بیمه‌ای خوبی هم برخوردار نیستند.

آسیب‌هایی که سیاه‌پوستان از نژادپرستی می‎بینند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مشکلاتی که تبعیضات نژادی برای رنگین‎پوستان در آمریکا به وجود آورده است، افزود: در این شرایط وقتی مشکلاتی همانند بحران کرونا یا امثالهم پیش می‎آید هم در موضوع اشتغال بیشترین آسیب را می‎بینند، چون از مشاغل ساده برخوردار هستند. همچنین به دلیل نوع برخوردی که در نظام درمانی و بیمه‌ای با آنها صورت می‎گیرد با وجود اینکه ویروس کرونا، سیاه و سفید نمی‎شناسد، اما تلفات سیاهان بیشتر از سفیدها است.

منتخب مردم تهران در مجلس یادآور شد: از این جهت چرخه معیوبی از مناسبات اجتماعی شکل گرفته که به نفع سفیدها است. واقعیت هم این است که در دوران ترامپ به این دلیل که بیشترین حامیان وی جریانات سفیدپوست و بعضاً خودبرترپندارها بودند، لذا امروز ترامپ هم چندان به این موضوع توجهی نمی‎کند و این موضوع باعث شده مردم سیاه‌پوست اعتراضات بیشتری کنند و این اعتراضات امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله اروپا نیز گسترش پیدا کرده است.

آمریکا نمی‎تواند داعیه‌دار حقوق بشر باشد

وی درباره اینکه آینده این اعتراضات چه خواهد شد؟ گفت: سابقه این اعتراضات، چه در دورانی که برده‌داری در آمریکا وجود داشته و چه در دوران جنبش حقوق مدنیِ سیاهان اعتراضات دامنه‎داری بوده است. در سال‌های اخیر نیز شاهد اعتراضاتی از این دست بوده‎ایم و البته هر بار در حال گسترده‎تر شدن است و گروه‌های دیگری همانند چپ‌گرایان، عدالت‌خواهان و افراد ضد سرمایه‌داری به آن می‎پیوندند و با این وجود انتظار تحول ساختاری در آمریکا بعید به نظر می‎رسد. هر چند ممکن است خشم مردم آمریکا فروکش کند، اما به زیر خاکستر خواهد رفت و باقی خواهد ماند.

عمویی درباره اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این مورد می‎تواند انجام دهد بیان کرد: درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران باید گفت که نفس انتشار این اعتراضات از طریق رسانه‌ها و مجامع بین‎المللی نشان می‎دهد که داعیه آمریکا برای پیگیری حقوق بشر در شرایطی که وضعیت حقوق بشر در خود آمریکا اسف‌بار است، داعیه درستی نیست و مبنایی ندارد.

واکنش مجلس به اعتراضات در آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: رویکرد آمریکایی‎ها به موضوع حقوق بشر، رویکرد سیاسی و با استانداردهای دوگانه است، لذا نمی‎توانند در این زمینه پیشرو باشند و پرچم حقوق بشر را بردارند و از کشورهای دیگری به ویژه کشورهای مستقل مطالبه کنند که حقوق بشر را در کشور خودشان رعایت کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس در پایان گفت: حقوق بشر یک موضوع چندفرهنگی است و هر کشوری باید آن را با الزامات خودش دنبال کند و با شرایط خودش قیاس شود. در این قالب مجلس شورای اسلامی هم یک‌بار بیانیه‎ای را به امضای تعداد زیادی از نمایندگان صادر و به نوع واکنش پلیس آمریکا به اعتراضات افراد رنگین‎پوست اعتراض کرد. همچنین موضوعات دیگری را هم در این راستا در دستور کار دارد که سر فرصت حتماً دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha