بازسازی بافت اطراف حرم نیازمند طرح جدید است
کد خبر: 3912062
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷

بازسازی بافت اطراف حرم نیازمند طرح جدید است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در بازسازی بافت اطراف حرم باید تعهدات به سرمایه گذاران و مردم اجرا شود گفت: برای رفع نقایص، بازسازی اطراف حرم نیازمند ارائه طرح جدیدی است.

بازسازی بافت اطراف حرم نیازمند طرح جدید استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، امروز اول مردادماه در برنامه زنده «پرسمان» که با موضوع «هویت علمی، فرهنگی و زیارتی مشهد» که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد، بیان کرد: در بند 6 مصوبه شورای شهر آمده است که به منظور استفاده از ظرفیت فضاهای سبز و باز دانشگاه فردوسی مشهد و در راستای تقویت و خلق فضاهای اجتماعی و هم‌پیوندی کاربری بزرگ مقیاس دانشگاه پیشنهاد می‌شود با درنظر گرفتن الزامات انتظامی، اجتماعی و فرهنگی مطالعات موضوعی شده و برای آن با دانشگاه توافق‌های موردنیاز شود.

وی افزود: در این مصوبه تاکید شده اگر شهرداری مشهد شرایط را مناسب دید، در قالب یک توافق، توسعه فضای سبز را در دستور کار خود قرار دهد، اینکه شهرداری به چه توافقی می‌رسد مواردی است که از دل مطالعات بیرون می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر این که شورا الزامی برای برداشتن دیوارهای دانشگاه قرار نداده است، تصریح کرد: بنا بر آنچه گفته شد باید دغدغه‌های مربوط به این فضا نیز سنجیده شود و طرح در حد یک پیشنهاد است، در صورتی که در این خصوص توافق حاصل شد اقدام شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید به‌دلیل شفاف نبودن مفاد مصوبه شورای شهر، برای اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی نگرانی‌هایی ایجاد شده بود، اما در واقع تصمیمی برای برداشتن دیوارهای دانشگاه فردوسی گرفته نشده، بلکه تنها پیشنهاد مطالعه در این خصوص داده شده و تمام دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و... در این راستا لحاظ خواهد شد.

حیدری در خصوص کوه‌پارک و طرح کمربند جنوبی، ابراز کرد: طرح کمربند جنوبی طرحی است که مطالعات آن در سال 72 برنامه‌ریزی شده، در دانشگاه شریف در سال 73 مورد مطالعه قرار گرفت، در طرح جامع و تفصیلی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در واقع این طرح، طرحی است که تمام اسناد بالادستی و قانونی آن تثبیت شده و هیچ خلاف قانونی در این طرح اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه طرح کمربند جنوبی دارای سابقه و پیشینه است، افزود: مدیران سابق در شوراهای گذشته هم که در این طرح ورود کردند، براساس قانون بوده، یعنی هم در طرح جامع دوم و هم در طرح جامع سوم شهر مشهد بررسی شده است.

حیدری گفت: کارکردهای متفاوتی برای این منطقه از جمله پدافند غیرعامل نیز تعریف شده است که مشاوره‌های قبل روی آن نیز تاکید داشتند، تا اگر با شرایط بحران مواجه شدیم،به عنوان مثال اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد و بخواهیم غرب شهر را تخلیه کنیم، تنها مسیر کمربند جنوبی برای این منظور وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه دغدغه‌های محیط‌زیستی در اجرای این طرح وجود دارد، تصریح کرد: طرح کمربند جنوبی دارای اسناد بالادستی محکم و قوی است و در این خصوص هیچ ابهامی وجود ندارد و مدیران پیشین نیز براساس اسناد قانونی کار کردند و کار غیر قانونی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: در سال 96 با آغاز شورای پنجم با توقف طرح از سوی مقامات قضایی بنا بر اعتراضات محیط زیستی مواجه شدیم، لذا کاری در این خصوص انجام نشد و این طرح معطل ماند.

حیدری عنوان کرد: ستاد تدبیر استان با نگاه در اخطار دادن به عنوان یک فضای عمومی در شهر زمینه برای استفاده مردم از کمربند سبز 3000هکتاری استفاده کنند و آماده‌سازی از سوی مدیریت شهری برای عموم صورت گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: شورا اسلامی شهر مشهد در طرح تفصیلی تصمیمی بر ادامه فعالیت در کمربند جنوبی را ندارد و آن را برای مشاوره و مطالعات زیست محیطی به سال آینده موکول کرده است که پس از مطالعات تصمیمات لازم در این راستا گرفته خواهد شد.

حیدری در خصوص اینکه بافت اطراف حرم شکل تجاری به خود گرفته است خاطرنشان کرد: ما هم معتقدیم طرح قبلی هویت حرم مطهر رضوی را برهم زده اما حقوق مردم باید در نظر گرفته شود، مسیری که شورای عالی شهرسازی طی می‌کند خلاف قانون است و مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: شورای راهبردی این طرح باید در مرکز استان تشکیل شود و با حفظ همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها این طرح به سرانجام برسد، ضمن اینکه تعهداتی که به سرمایه‌گذاران و مردم در این خصوص داده شده باید عملی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در بازسازی بافت اطراف حرم باید تعهدات به سرمایه گذاران و مردم اجرا شود، گفت: برای رفع نقایص، بازسازی اطراف حرم نیازمند ارائه طرح جدیدی است.

انتهای پیام
captcha