مسابقات بین‌المللی صرفاً برای قشر قرآنی نیست؛ برنامه‌ریزی برای تغییر نگاه‌ها
کد خبر: 3921732
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
حمیدرضا مقدم‌فر:

مسابقات بین‌المللی صرفاً برای قشر قرآنی نیست؛ برنامه‌ریزی برای تغییر نگاه‌ها

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران در نشست بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه اهتمام مقام معظم رهبری به مسابقات نشان از اهمیت این رویداد دارد، گفت: باید این نگاه که مسابقات قرآن فقط دغدغه معظم‌له و جامعه قرآنی است تغییر کند.

اهتمام مقام معظم رهبری به مسابقات قرآن اهمیت این موضوع را می‌رساندبه گزارش خبرنگار ایکنا، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست «بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» که صبح امروز، 18 شهریورماه، به میزبانی ایکنا برگزار شد، طی سخنانی گفت: در اینجا به عنوان یک مستمع در جبهه فرهنگی انقلاب، که از دور ناظر مسابقات بوده است، نکاتی را بیان می‌کنم. یکی از موارد قابل توجه در مسابقات این است که دستگاه‌های مختلف این برداشت را دارند که این رویداد صرفاً اقدامی خوب و معنوی است و دغدغه مقام معظم رهبری و جامعه قرآنی کشور است. برای آنکه مسابقات قرآن برای قشر وسیع‌تری مهم جلوه کند و همه اقشار از آن بهره مند شوند، نباید به این شکل از برگزاری بسنده کرد.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه صَرف زمان برای تجلیل از شرکت‌کنندگان از سوی مقام معظم رهبری، نشان از اهمیت این رویداد دارد، بیان کرد:‌ هنگام برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن باید کل دستگاه‌های کشور درگیر شوند و دامنه موضوع را از جامعه قرآنی وسیع‌تر کنیم و حتی هنرمندان و طراحان و سایر اقشار هنری در کنار قاریان و حافظان حضور یابند.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنر برگزارکنندگان مسابقات این است که بتوانند پیوندی میان اقشار مختلف جامعه و مسابقات برقرار کنند، گفت: حضور نیافتن مردم در بطن مسابقات یک خلأ است که باید با برنامه‌ریزی‌ فرهنگی رفع شود. نباید مخاطب را درگیر حس رقابت میان شرکت‌کنندگان کرد تا او بیشتر به سمت شنیدن تلاوت احسن سوق یابد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ماه رضمان

معاون سابق فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: احساس می‌شود جایگاهی برای استعدادهای جدید در بطن مسابقات تعریف نشده و لازم است در مسابقات به کشف استعدادهای جدید توجه شود. اگر به جشنواره‌های هنری نگاه کنید، بخشی از جوایز به فیلم‌اولی‌ها اختصاص دارد و فقط به حرفه‌ای‌ها جایزه داده نمی‌شود. لازم است که چنین نگاهی در مسابقات قرآن نیز ایجاد شود.

مقدم‌فر اظهار کرد: در زمان برپایی مسابقات باید تجدیدنظر شود و آن را طی ماه مبارک رمضان برگزار کنیم، چراکه در این ماه، که ماه نزول قرآن است، نفوس برای شنیدن آیات قرآن مهیا و ظرف وجودی انسان آماده دریافت انوار الهی است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی مسابقات محدود به شبکه های قرآنی نباشد و سایر شبکه‌ها نیز وارد کار شوند و به مخاطب محصول قرآنی ارائه دهند. باید رسانه‌های عمومی و خبرگزاری‌های عمومی نیز در کنار خبرگزاری بین‌المللی و تخصصی قرآن(ایکنا) که به انعکاس دقیق این رویداد می‌پردازد، پای کار بیایند و به انعکاس وسیع‌تر مسابقات کمک کنند.

وی در پایان سخنان خود به انتقال هیجان مسابقات اشاره کرد و گفت: برنامه استعدادیابی عصر جدید، نمونه بارزی از انتقال هیجان به مخاطب است. اینکه مخاطب نظر داور را درباره آن اجرا بداند، او را با رقابت‌ها همراه‌تر می‌کند و نه صرفاً در زمان برپایی مسابقات، بلکه در طول سال مخاطب باید با ابعاد داوری مسابقات قرآن آشنا شود و این موضوع به ایجاد گفتمان قرآنی در جامعه کمک خواهد کرد.

یادآوری میشود، طی این نشست که اداره آن را مصطفی آجرلو، عضو کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور برعهده داشت، عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه؛ ابوالفضل خوشمنش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر قرآنی؛ محمدحسین محمدزاده، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما؛ سیدعباس انجام، مدیر شبکه عربی ـ آفریقایی رسانه ملی؛ ذبیحالله روحی، دبیر کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا حضور داشتند.

 

انتهای پیام
captcha