اثرگذاری مسابقات قرآن در تولید نشانه و نمادهاست
کد خبر: 3922154
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
مصطفی آجرلو:

اثرگذاری مسابقات قرآن در تولید نشانه و نمادهاست

عضو کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور گفت: مسابقات قرآن به عنوان یک رویداد فرهنگی و قرآنی، زمانی اثرگذار است که برنامه‌ریز‌ی‌ها منجر به تولید نشانه و ایجاد موج شود.

مصطفی آجرلو، عضو کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور

به گزارش ایکنا، مصطفی آجرلو، عضو کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، در نشست بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: توجه به نظام معنایی که در این نشست بر آن تأکید شد، مسئله‌ای جدی تلقی می‌شود و بارها در مورد همین نکات بحث شده است. مطالبی که در مورد تولید ادبیات قرآنی و استماع قرآن مطرح شد نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در پیوست مسئله فرهنگ با موضوع تبلیغات، جمله‌ای جالب نقل شده و آن این است که معمولاً صاحبان قدرت اطلاعات را تولید می‌کنند و علما و هادیان جامعه به سراغ تولید معنا می‌روند، اما مردم به دنبال نشانه‌ها می‌گردند. نشانه‌ها تغییرات را ایجاد می‌کنند، به طور مثال ما احادیث بسیاری را درباره راهپیمایی اربعین در قالب برنامه‌های تلویزیونی منتشر می‌کنیم، ولی یک فریم یا کلیپ کوتاه از فردی که بدون پا و با تکیه بر دست مسیر پیاده‌روی را طی می‌کند، تبلیغ مؤثرتری از صرف هزینه و وقتی است که ما برای تولید آن آثار در نظر گرفتیم. تصویر یک نشانه است و نشانه‌های دیگری که می‌توانند سمبل باشند و اثرگذاری خاص خود را داشته باشند. مسابقات قرآن به عنوان یک رویداد فرهنگی و قرآنی، زمانی اثرگذار است که برنامه‌ریز‌ی‌ها منجر به تولید نشانه و ایجاد موج شود.

عضو کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به برخی ملاحظه‌کاری‌ها در بیان نقدها، گفت: این جلسه به منظور بیان مطالب و نقدهایی است که از برخی رفتارها داریم، از جمله اینکه طی سال‌های اخیر رئیس‌جمهور حتی برای اهدای جوایز هم به سالن نیامده است، ولی در مالزی نخست‌وزیر یا پادشاه به همراه خانواده نه تنها در اختتامیه، بلکه در زمان برگزاری رقابت‌ها حضور می‌یابند.

آجرلو به فرهنگ استماع قرآن و برگزاری جلسات طولانی تلاوت در محضر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ»، در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری پنج ساعت پای رحل قرآن می‌نشینند و به استماع می‌پردازند که این امر فرهنگ‌سازی است. اما گاهی همین فرهنگ در همان حسینیه متوقف می‌شود و به محیط بیرون سرایت نمی‌کند. فرهنگ استماع موجب می‌شود که مسابقات معنای دیگری پیدا کند.

وی بیان کرد: وقتی یک مسئول منطقه‌ای ببیند که بالاترین مقام اجرایی کشور پای جلسه استماع قرآن حضور یافته است، حتماً او و کارکنانش در پی استماع فرهنگ تلاوت خواهند رفت و این امر رفته‌رفته اثربخش می‌شود. مسابقه صرفاً برای استماع نغمات خوب نیست، بلکه برای این است که در کنار آن اتفاقی رخ دهد.

انتهای پیام
captcha