تشریح برنامه‌های مرکز قرآنی «شهید شهریاری» دانشگاه فردوسی
کد خبر: 3925462
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

تشریح برنامه‌های مرکز قرآنی «شهید شهریاری» دانشگاه فردوسی

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی گفت: سعی ما این بوده که تمام شرایط خود را منطبق با شرایط دانشجویان قرار دهیم، از این رو کلاس‌های این مرکز به لحاظ زمانی کاملاً مطابق با ترم‌های دانشگاه است و همین امر باعث شد که از سایر مراکز قرآنی سطح شهر متفاوت‌تر عمل کنیم.

تشریح برنامه‌های مرکز قرآنی «شهید شهریاری» دانشگاه فردوسی مشهدحمیده دانش‌فر، مسئول بانوان مرکز قرآنی «شهید شهریاری» نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره فعالیت‌های این مرکز قرآنی اظهار کرد: مرکز قرآنی شهید شهریاری زیر نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در حال فعالیت است که البته این مرکز در ابتدا به این نام نبود و در سال 85 با جمعی از دانشجویانی که در بسیج دانشجویی فعالیت داشتیم، تصمیم گرفتیم تا کلاس‌های حفظ قرآن را برای دانشجویان دانشگاه برگزار کنیم و در این سال چنین طرحی راه‌اندازی شد و خوشبختانه مورد استقبال خوبی از سوی دانشجویان واقع شد و در همان سال ابتدایی، 300 نفر در این کلاس‌ها ثبت‌نام کردند.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها در ستاد بسیج دانشجویی تا سال 90 ادامه داشت، اما به دلیل اینکه در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کردیم و دانشجوی این دانشگاه نبودیم، بر همین اساس کار در ستاد بسیج برای ما سخت و بنا شد که با معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی، به مدت یکسال فعالیت کنیم و در طی این چند سال خوشبختانه حدود هزار دانشجو در کلاس‌های ما ثبت‌نام کرده‌اند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در طی این سال‌ها با سختی‌های زیادی مواجه شدیم و با توجه به اینکه بودجه‌ای به ما اختصاص داده نمی‌شد، اما با این وجود باز هم توانستیم از اساتید بنام و حرفه‌ای بهره ببریم، گفت: با تمام سختی‌هایی که در این مسیر برای ما وجود داشت، در سال 93 با حمایت‌هایی که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری انجام گرفت، بنا شد که با این بخش دانشگاه فعالیت خود را ادامه دهیم.

دانش‌فر اظهار کرد: در واقع حمایت‌هایی که از سوی نهاد رهبری از این مرکز صورت گرفت، باعث شد که کار ما انسجام بیشتری داشته باشد و فعالیت‌های خود را نیز بهتر و بیش از پیش دنبال کنیم. انسجام کلاس‌ها به‌گونه‌ای بود که توانستیم علاوه بر دوره‌های حفظ، دوره‌های قرائت را نیز به مرکز اضافه کنیم و تا سال 94 به‌عنوان مرکز حفظ قرآن به فعالیت خود ادامه دهیم.

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: البته در اوایل تأسیس این مرکز، تنها دانشجویان می‌توانستند در این مرکز ثبت‌نام کنند اما از زمانیکه زیرمجموعه نهاد رهبری قرار گرفتیم، بنا شد که عموم مردم در این مرکز ثبت‌نام کنند، اما برای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان دانشگاه فردوسی تخفیفات ویژه‌تری را در نظر گرفته‌ایم و خوشبختانه امروز به‌صورت جامع، گسترده و با قوت بیشتری در حال فعالیت هستیم.

دانش‌فر تصریح کرد: این در حالی است که خوشبختانه امروز دوره‌های قرائت قرآن در پنج سطح روخوانی، روان‌خوانی، تجوید 1، تجوید 2 و نغمات که همان صوت و لحن است را برگزار می‌کنیم و همچنین کلاس‌های تفسیر و تدبر را نیز به کلاس‌های خود اضافه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اساتیدی که در کلاس‌های این مرکز قرآنی تدریس می‌کنند، بیان کرد: در کلاس‌های قرائت قرآن از اساتید کشوری که داوران مسابقات کشوری و بین‌المللی حضور دارند و همچنین در کلاس‌های حفظ قرآن نیز اساتید دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و دانشگاه فردوسی که خود نیز حافظ کل قرآن هستند و اغلب هم در مرکز جامعةالقرآن مشهد فعالیت داشته‌اند، حضور یافته و تدریس می‌کنند.

دانش‌فر افزود: در بحث حفظ قرآن جذب افراد کار سختی است، اما با این وجود اساتیدی که در این کلاس‌ها تدریس می‌کنند، در زمینه جذب افراد بسیار توانمند هستند و خوشبختانه پیشرفت خوبی نیز داشتیم و شاهد تعداد زیادی از حافظان کل قرآن در این مرکز بوده‌ایم.

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد به روند برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن این مرکز اشاره و بیان کرد: دوره‌های حفظ قرآن این مرکز بدین صورت است که با توجه به شرایطی که دانشجویان دارند، این دوره‌ها به دو صورت حفظ سه ساله و حفظ پنج ساله قرآن کریم است و شامل سه ترم مهرماه، بهمن‌ماه و تابستان می‌شود.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه همواره سعی ما این بوده که تمام شرایط خود را منطبق با شرایط دانشجویان قرار دهیم، گفت: در واقع کلاس‌های ما به‌گونه‌ای است که به لحاظ زمانی کاملاً مطابق با ترم‌های دانشگاه برگزار می‌شود و در ایام امتحانات نیز این کلاس‌ها تعطیل خواهد شد و مرور مختصر همان قسمت‌هایی که در طول ترم داشته‌اند، در ایام امتحانات صورت می‌گیرد و همین امر باعث شده است که این مرکز با سایر مراکز قرآنی سطح شهر متفاوت‌تر عمل کند.

وی اظهار کرد: در واقع اگر بخواهم به بحث مالی این مرکز اشاره کنم، باید بگویم که این مرکز هیچگونه سرمایه گذاری ندارد و البته که ما از افرادی که در این مرکز ثبت‌نام می‌کنند، شهریه مختصری دریافت می‌کنیم و از طریق این شهریه نیز سعی داریم تا این مرکز همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، البته که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در طی این مدت سعی داشته است تا حد توان خود حمایت‌های لازم را از ما داشته باشد و علاوه بر این نیز با اداره‌کل اوقاف و امورخیریه و شهرداری مشهد و همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی نیز رایزنی‌هایی در راستای تأمین بودجه انجام داده‌ایم که خوشبختانه نیز این سازمان‌ها تا حدودی همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

دانش‌فر اظهار کرد: تا پیش از شیوع کرونا بنا بود که این مرکز به‌عنوان مرکز جامع قرآنی تمامی دانشگاه‌های مشهد انتخاب شود اما هنوز این امر محقق نشده است.

نحوه برگزاری کلاس‌های قرآنی این مرکز با توجه به بیماری کرونا

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی در خصوص چگونگی برگزاری کلاس‌های این مرکز با توجه به شیوع کرونا نیز گفت: تا پیش از شیوع کرونا کلاس‌های ما به‌صورت حضوری و در مسجد حضرت زهرا(س) واقع در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شد، اما با شیوع این بیماری، کلاس‌های حفظ به‌صورت مجازی انجام شد و بنا است که کلاس‌های قرائت، تدبر و تفسیر نیز به‌صورت مجازی برگزار شود.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در هر ترم نیز بیان کرد: در واقع در هر ترم بین 120 تا 200 نفر به این مرکز مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند که البته این تعداد بستگی به ترم دانشجویان دارد و طبیعی است در ترم تابستان که دانشجویان درسی ندارند، تعدادشان بیشتر است.

نحوه ثبت‌‎نام شرکت‎کنندگان در هر دوره

این فعال قرآنی در خصوص نحوه ارزیابی شرکت‌کنندگان در هر دوره‌ تصریح کرد: در واقع برای حفظ قرآن نیاز است که افراد پیش‌نیاز این دوره که دوره‌های قرائت از جمله روخوانی و روان‌خوانی است را بگذرانند و فردی که تصمیم دارد در دوره حفظ قرآن شرکت کند، باید به قواعد اولیه تجوید نیز مسلط باشد؛ چرا که این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند دوره‌های بعدی خود را بهتر بگذرانند و حتی برای شرکت در مسابقات نیز آن‌ها را آماده‌ خواهد کرد.

دانش‌فر اضافه کرد: از این رو افرادی که برای ثبت‌نام به این مرکز مراجعه می‌کنند، با تعیین سطحی که توسط اساتید انجام می‌شود، اگر در مرحله روان‌خوانی مشکلی نداشته باشند و در حد تجوید 1 باشند، می‌توانند وارد دوره‌های حفظ شوند، اما اگر در این مرحله مشکل داشته باشند، ابتدا باید کلاس روخوانی را بگذرانند که اغلب هم از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند، چرا که برخی از آن‌ها متوجه می‌شوند که در این دوره هنوز آنگونه که‌ باید، نیستند.

وی اظهار کرد: ترم اول حفظ را تحت عنوان «هدایت تحفیظی» نام‌گذاری کرده‌ایم که این دوره بدین معناست که افراد با گذراندن ترم اول و با حفظ کردن یک جزء به نوعی خود را محک زده و متوجه می‌شوند که آیا در این زمینه توانمند و یا علاقه‌ای دارند، یا خیر و اگر علاقه‌مند بودند، آن را ادامه دهند، از ترم دوم با توجه به توانایی که دارند وارد آموزش سه ساله و یا پنج ساله که انتخاب این دوره نیز بر عهده خودشان است، می‌شوند.

انتهای پیام
captcha