روایت یک فعال قرآنی با فعالیت‌های میان‌رشته‌ای فیزیک و نجوم
کد خبر: 3936135
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

روایت یک فعال قرآنی با فعالیت‌های میان‌رشته‌ای فیزیک و نجوم

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رشته فیزیک انسان را به خداوند بیشتر نزدیک می‌کند و می‌توان این رشته را علم خداشناسی دانست و عظمت خداوند را نیز می‌توان در این رشته مشاهده کرد.

روایت یک فعال قرآنی که فیزیک و نجوم را علم معرفت‌شناسی خدا می‌داند

حمیده دانش‌فر، مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، متولد سال 1366 است و کارشناسی فیزیک و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته نجوم گذرانده است. او علاوه بر اینکه به این رشته علاقه دارد، سعی کرده است حوزه مباحث فرهنگی و قرآنی که علاقه زیادی به آن دارد، به فعالیت بپردازد.

وی در سال ۸۵ با جمعی از دانشجویانی که در بسیج دانشجویی دانشگاه فعالیت داشتند، تصمیم گرفتند تا کلاس‌های حفظ قرآن را برای دانشجویان دانشگاه برگزار کنند که در این سال با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد، به گونه‌ای که در همان سال ابتدایی، ۳۰۰ نفر را در کلاس‌های خود ثبت‌نام کردند.

در طی این سال‌ها این گروه فعال قرآنی، با سختی‌های زیادی مواجه شدند و با توجه به اینکه بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شد، اما با این وجود باز هم توانستند از اساتید بنام و حرفه‌ای استفاده کنند و با تمام سختی‌هایی که در این مسیر برای آن‌ها وجود داشت، به کار خود ادامه دهند و فعالیت قرآنی را کنار نگذاشتند تا اینکه در سال ۹۳ با حمایت‌هایی که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از این مرکز صورت گرفت، بنا شد که با این بخش دانشگاهی فعالیت خود را همانند سابق ادامه دهد.

حمیده دانش‌فر، مسئول بانوان مرکز شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه علاقه زیادی به رشته فیزیک داشتم، در کنکور رتبه خوبی را کسب کردم و در رشته فیزیک دانشگاه فردوسی قبول شدم. این علاقه زیاد من به رشته فیزیک به این دلیل بود که بر این باور بودم و البته هنوز هم هستم که رشته فیزیک می‌تواند انسان را به خداوند بیشتر نزدیک کند و به‌نوعی می‌توان این رشته را علم خداشناسی دانست، چرا که علاوه بر اینکه می‌توان در عالم طبیعت سیر و قوانین عالم را درک کرد، عظمت خداوند را نیز می‌توان در این رشته مشاهده و درک کرد و از این رو است که علم فلسفه با علم فیزیک بسیار عجین است.

وی ادامه داد: با توجه اینکه علاقه زیادی هم به فعالیت در حوزه‌های فرهنگی داشتم، در بسیج دانشجویی ثبت‌نام کردم و مسئول واحد علمی بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه فردوسی شدم، این فعالیت‌ها ادامه داشت تا اینکه در سال 85 یکی از دوستانم به نام خانم زهرا امامی فرد که در رشته شیمی مشغول تحصیل بود، پیشنهاد داد که دوره‌های حفظ قرآن را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم و ما این کار را انجام دادیم و این فعالیت ما تا سال 1390 ادامه داشت تا اینکه در سال 93 این مرکز از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری حمایت شد.

این فعال قرآنی با اشاره به نامگذاری شهید شهریاری برای این مرکز قرآنی تصریح کرد: اکثر افرادی که در این مرکز فعالیت داشتند، در رشته فیزیک تحصیل می‌کردند و با توجه به اینکه زیر مجموعه نهاد رهبری شدیم، باید نامی را برای این مرکز انتخاب می‌کردیم و به دلیل اینکه در آن زمان شهدای هسته‌ای هم یادشان تازه‌‎تر بود تصمیم گرفتیم نام یکی از شهدای فیزیک را برای این مرکز انتخاب کنیم که در نتیجه شهید شهریاری برای این مرکز انتخاب شد.

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: امروز که در این مسیر قرار دارم، بسیار خوشحال هستم، چرا که در طی این سال‌ها اگر چه به لحاظ مادی آنگونه که باید، برکات زیادی نصیبمان نشده است، اما خوشبختانه برکات معنوی زیادی را در زندگی حس کرده‌ام و این برکات معنوی برای من از هر چیز دیگری ارزشمندتر و همین برایم کافی است.

دانش‎فر خاطرنشان کرد: ما تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش تعداد حافظان و این جمله معظم له را که فرموده‌اند: «حفظ قرآن، مقدمه تدبر و انس با قرآن است»، سرلوحه کار خود قرار دادیم و در این راستا گام برداشتیم و از اینکه توانستیم در مسیر قرآن باشیم، بسیار خوشحال هستم، چرا که به عقیده من هرکسی که در راستای قرآن فعالیت کند، قطعا شیرینی انس با قرآن را خواهد چشید.

وی تصریح می‌کند: البته که با سختی‌های زیادی در این مسیر مواجه شدیم و تا جایی این سختی‌ها زیاد بود که به‌دلیل عدم استقبال دانشجویان از این مرکز، در نهایت منجر به این شد که ما این مرکز را تعطیل کنیم.

این فعال قرآنی اضافه کرد: اما وقتی با خود فکر کردیم، از قرآن خجالت کشیدیم که به دلیل مسائل مالی این مرکز را تعطیل کرده‌ایم و بر این اعتقاد بودیم که کار قرآنی روزی معنوی را به همراه دارد و از هر طریقی که باشد روزی را با خود خواهد داشت. سال 93 با تماسی که از سوی نهاد رهبری با ما گرفته شد و این خبر را به ما دادند که از ما حمایت خواهند کرد و بودجه‌ای را به ما اختصاص خواهند داد، این همکاری و حمایت باعث ‌شد که مجددا به کار خود ادامه دهیم و خوشبختانه هم تا از ابتدای تاسیس این مرکز تاکنون موفق شده‌ایم، حدود هزار دانشجو را در این مرکز قرآنی ثبت‌نام کنیم.

برکات معنوی مسیر قرآنی

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی عنوان کرد: همواره بر این باور بودیم که قرآن به خودی خود مهجور است و از این رو ما به خود اجازه ندادیم که تعطیلی این مرکز ادامه داشته باشد، بنابراین سعی کردیم که چراغی از این کتاب روشن باقی بگذاریم و با این وجود برکات زیادی در زمینه‌های مختلف زندگی هم شاهد بوده‌ایم و از خداوند هم خواستیم که این نگاه را از ما بر ندارد و این نگاهش همیشه با ما باشد و امروز هم از اینکه توانسته‌ایم حداقل یک کار کوچک را در مسیر قرآن انجام دهیم، خدا را شاکریم.

دانش‌فر گفت: با توجه به اینکه پدرم روحانی است و مادرم نیز در مرکز فرهنگی و قرآنی فعالیت دارند، من به همراه چهار خواهر دیگرم از اینکه پدرمان ملبس به لباس پیامبر اکرم(ص) هستند حس خیلی خوبی داریم و از این بابت خوشحال هستیم که پدرمان در این مسیر گام برداشته‌است.

وی ادامه داد: به‌دلیل اینکه پدرمان بسیار خوشرو و خوش‌اخلاق است و ما این اخلاق و شیوه معاشرت را نیز از پدرمان فراگرفته‌ایم، به همین دلیل هنگامیکه با دوستانمان معاشرت داریم، باورشان نمی‌شود که ما پدرمان روحانی است، زیرا معاشرت ما به گونه‌ای بوده که هیچ یک از دوستانمان باورشان نمی‌شد که در چنین خانواده‌ای بزرگ شده‌ایم و بر این باور بودند که چون فرزند روحانی هستیم باید سخت‌گیر باشیم و از نظر آن‌ها این رفتار ما بسیار جالب بود.

دین و عقل ضمیمه یکدیگر

این فعال قرآنی با اشاره به تاکید والدین خود نسبت به حوزه‌های تربیتی از زمان کودکی اظهار کرد: والدینم همیشه سعی داشتند که تمامی جنبه‌های دینی را به ما آموزش دهند، بحث حفظ حیا و حرمت‌ها همیشه در خانواده ما از اهمیت زیادی برخوردار بود، همچنین آن‌ها به نحوه پوشش لباس، نحوه برخورد، حفظ احترام، نماز و قرآن خواندن، تمام بحث‌های دینی و همچنین بر جنبه‌های اخلاقی تاکید فراوانی داشتند.

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: ما از همان زمانیکه سن کمتری داشتیم، با توجه به اینکه پدرمان قرآن را با صدای بلند قرائت می‌کرد، این کار پدر باعث می‌شد که به نوعی ما هم به این سمت سوق پیدا کنیم و البته که علاقه زیادی هم به این موضوع داشتیم، در حقیقت ایشان به گونه‌ای عمل می‌کرد که به خودی خود، به کارها، رفتار ایشان جذب می‌شدیم.

دانش‌فر گفت: این در حالی است که در فصل تابستان، اوقات فراغت خود را با ثبت‌نام در کلاس‌های قرآن، فرهنگی و هنری می‌گذراندیم و علاقه زیادی به شرکت در کلاس‌های قرآن داشتیم، این روند ادامه داشت تا اینکه در کلاس چهارم موفق شدم دو جزء از قرآن‌کریم را حفظ کنم.

وی عنوان می‌کند: پدرم با توجه به اینکه در مقطع دکتری حوزه تحصیلات خود را گذرانده‌ است، از این رو همیشه هر سوالی که از پدرمان در خصوص قرآن داشتیم، ایشان منبع خیلی خوبی برای ما بود و از این رو وقت زیادی را برای توضیح معانی، مفاهیم و نکات تفسیری قرآن برای ما صرف می‌کرد.

این فعال قرآنی اظهار کرد: این علاقه به قرآن همیشه در من وجود داشت به گونه‌ای که در دوران راهنمایی و دبیرستان همیشه به فعالیت‌های قرآنی می‌پرداختم و سعی می‌کردم مباحثی که به قرآن و اهل‌بیت(ع) مرتبط است را در مدرسه انجام دهم.

نجوم؛ علم معرفت‌شناسی خداوند

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی که رشته نجوم را نوعی معرفت خداشناسی می‌داند، خاطرنشان کرد: به توجه به اینکه پدر، ما را به تحصیلم علم تشویق می‌کرد، در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز با توجه به اینکه به شدت آسمان‌ را دوست داشتم، رشته نجوم را انتخاب کردم و با قبولی در این رشته تحصیلات خود را ادامه دادم که البته در مقطع دکتری هم توانستم در دانشگاه قبول شوم، اما به‌دلیل شرایطی که برای وجود داشت نتوانستم تحصیلات خود را در این مقطع ادامه دهم.

دانش‌فر تصریح کرد: با وجود اینکه من در این رشته فعالیت داشته و توانسته‌ام چند سالی در این رشته تدریس کنم، اما باز هم این خلا را حس می‌کنم که در این زمینه کاری انجام نمی‌دهم و از این رو علاقه دارم که در کنار فعالیت‌های قرآنی که انجام می‌دهم، در زمینه تحصیلاتم نیز اقداماتی را انجام دهم که امیدوارم بتوانم به این هدف خود نیز دست پیدا کنم.

انتهای پیام
captcha