اسناد مدون؛ لازمه احقاق حقوق دانشمندان ترور در حوزه بین‌الملل
کد خبر: 3947401
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

اسناد مدون؛ لازمه احقاق حقوق دانشمندان ترور در حوزه بین‌الملل

یک مدرس دانشگاه گفت: احقاق حقوق دانشمندان ترور در ابعاد بین‎المللی بدون اسناد مدون و شواهد کافی یک اقدام متخلفانه تلقی شده و برای ما خسارت حقوقی و سیاسی خواهد داشت.

اسناد مدون، لازمه احقاق حقوق دانشمندان ترور در حوزه بین‌الملل استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن مولایی‎فرد، مدرس دانشگاه، شامگاه 23 دی‎، در همایش «بررسی ابعاد حقوقی ترور دانشمندان هسته‎ای از منظر حقوق بین‎الملل» که از سوی دانشگاه بین‎المللی امام‎رضا(ع) به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: در بخش تلاش برای ابعاد حقوقی ترور با یک مانع بزرگ که دست دولت‎ها را در رسیدن به منافع سیاسی کوتاه می‎کند، مواجه هستیم که حقوق بین‎الملل می‎تواند در این راستا تأثیرگذار باشد و ما نیز از حقوق و موازین بین‎الملل بهره‎مند شویم.

وی ادامه داد: درخصوص حوزه تروریسم و ابعاد مختلف آن صحبت‎های بسیاری صورت گرفته است، اما به‌ویژه اگر بخواهیم تروریسم، به‎ویژه «تروریسم دولتی» را مورد بحث قرار دهیم، بحث چندانی نشده، با وجود فقدان این بحث، به‌نوعی باید ریشه‌یابی این مسئله را تبیین کنیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تروریسم به ویژه تروریسم دولتی مسئله جدیدی نیست، بلکه از زمان امپراطوری شرقی روم و دوران بیزانس در اروپا و آسیا مطرح بوده و در طول تاریخ ادامه داشته و طی قرن 19 و 20 در قالب خشونت‌های سیاسی در ید آشوبگران و شورشیان بوده است.

مولایی‌فرد بیان کرد: دولت‌ها در گذشته از تروریسم برای رسیدن به منافع سیاسی خود استفاده می‌کردند که از این حیث با جنگ‌های نیابتی روبرو بودیم، صرف‎نظر از ابعاد داخلی که دولت‌ها علیه اتباع خود در حوزه سرزمینی این اقدامات را برای ایجاد رعب و وحشت انجام می‌دادند، ما در واقع می‌خواهیم به بعد فراملی ورود کنیم.

وی ابراز کرد: تروریسم دولتی در حوزه بین‌الملل از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و دکترین زیادی در این مورد بحث کرده‌اند. این نوع از ترور را منصوب به دولت برای افرادی که علیه آنان اقداماتی انجام می‌دادند، تعریف و هدف آن را ایجاد خشونت و سیطره سیاسی و اقتصادی در حوزه حاکمیتی تببین کردند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در خصوص تروریسم دولتی خارجی، عموماً اقدامات تروریستی از سوی یک دولت علیه شهروندان دولت‌های دیگر مطرح است که کشورها بتوانند آسان و کم برای کشورهای مقابل نفوذ هزینه کنند.

مولایی‌فرد اضافه کرد: دولت‌های قالب و هنجارساز که به نوعی استعمارگر هستند، تلاش داشتند که برای تروریسم تعریفی موثقی ارائه دهند و به‌نوعی ترور را اینگونه تبیین کردند که در واقع ترور اقدامی است که به قصد ترس و ارعاب انجام می‌شود و قربانیان آن افراد بی‌گناه هستند. این تعاریف جنبش‎های آزادی‎بخش و مردمی را برای رسیدن به حقوق خود تحت‎الشمول قرار دادند و به‌نوعی تلاش کردند، تفسیر مزینی از تروریسم مطرح شود.

وی گفت: ما در حوزه بین‎الملل با دو مسئولیت مواجه هستیم، یکی مسئولیت فردی برای اشخاص حقیقی و دیگری مسئولیت دولت‌ها و این موضوع احراز شده است که در دو حوزه فردی و دولت‎ها می‎توانیم حقوق بین‎الملل را دنبال کنیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مفهوم انتزاعی دولت را نمی‎توانیم در حوزه کیفری تحت تعقیب قرار دهیم، لذا با توسل به این موضوع و همچنین با توجه به ابزاری که در اختیار داریم، باید به‎دنبال احقاق حق باشیم.

مولایی‌فرد اضافه کرد: در راستای ترور شهید فخری‎زاده ما باید در خصوص شواهد و اسناد مدون صریحاً توجه ویژه داشته باشیم و تلاش کنیم با این اسناد مدون و شواهد بتوانیم در ابعاد حقوقی و کیفری بین‎الملل این موضوع را دنبال کنیم، چرا که بدون شواهد و مدارک قوی هر اقدامی در ابعاد بین‎الملل به معنی یک اقدام متخلفانه تلقی می‎شود و برای ما خسارت حقوقی و سیاسی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha