مصحف فاطمی دلیل روشن جایگاه علمی حضرت زهرا(س) است
کد خبر: 3948188
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷

مصحف فاطمی دلیل روشن جایگاه علمی حضرت زهرا(س) است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر آنچه از علوم نزد ائمه‌اطهار (ع) بوده، از مصحف فاطمی استفاده می‎شده و علوم این کتاب به امر الهی به حضرت فاطمه زهرا(س) رسیده که این به روشنی دلالت بر جایگاه علمی این بانوی بزرگوار دارد.

ارسالی یکشنبه/// مصحف فاطمی دلیل روشن جایگاه علمی حضرت زهرا(س) استآیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، در خصوص جایگاه علمی آن حضرت، اظهار کرد: براساس آنچه بزرگان ما و اصحاب حدیث نقل کرده‌اند، روایات بسیاری در خصوص علم حضرت زهرا(س) وجود دارد، اما این نکته مطرح است که این بانوی بزرگوار، در ابتدا آنچه از علوم ضروری بوده را نزد پدر گرامیشان، حضرت رسول اکرم(ص) آموخته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، پس از رحلت نبی‌مکرم اسلام، براساس روایاتی که وجود دارد، فرشته الهی نزد حضرت زهرا(س) می‌آمد و در این آمد و شد، فرشتگان الهی از سوی پروردگار عالم، علومی را به حضرت می‌آموختند، همچنین براساس دسته‌ای دیگر از روایات، حضرت زهرا(س) مجموع این علوم دریافتی و آوردها را پس از دریافت از فرشتگان الهی، املا کرده و حضرت امیرالمومنین(ع) آن را انشا می‌کرد. مجموعه آنچه از علوم توسط فرشتگان الهی به حضرت زهرا(س) رسید، تبدیل به یک کتاب مهم و بزرگ شد که بعدها از این کتاب تعبیر به «مصحف فاطمه(س)» شده است.

ائمه اطهار(ع) میراث علوم حضرت زهرا(س) هستند

عالمی با اشاره به موروثی بودن علوم ائمه‌اطهار از علم حضرت زهرا(س) اظهار کرد: مصحف فاطمه(س) دست‌به‌دست به هریک ائمه‌اطهار(ع) می‌رسیده و گفته می‌شود، این مصحف شریف اکنون نزد فرزند گرامیشان حضرت ولی‌عصر(عج) است. براساس روایات، از افتخارات امام‌صادق(ع) که علم آن حضرت، دیگران را به حیرت واداشته و بیش از 4000 شاگرد نزد این امام بزرگوار تعلیم دیده‌اند، این بوده که مصحف فاطمه زهرا(س) در دست ما است. هر آنچه از علوم نزد ائمه‌اطهار(ع) بوده، از مصحف فاطمی استفاده می‌شده و علوم این کتاب به امر الهی برای حضرت آورده شده است که این به روشنی دلالت بر جایگاه علمی این بانوی بزرگوار دارد که حتی ائمه‌اطهار(ع) از این علوم بهره می‌بردند و برای مردم آن را تبیین و ترویج می‌کردند.

جایگاه عرشی و خلقت نورانی حضرت زهرا(س)

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: روایات بسیاری درخصوص خلقت حضرت زهرا(س)وجود دارد که بیان‌کننده این موضوع است که خلقت آن حضرت قبل از خلقت همه مخلوقات بوده است، در اعتقادات وجود دارد که قبل از این عالم، عالمی به نام عالم ذر وجود داشته، اما آنچه در خصوص خلقت این بانوی بزرگوار مطرح است، از این عالم، یعنی عالم ذر نیز فراتر است. طبق برخی روایات خلقت حضرت زهرا(س) از نور بوده و جایگاهی در عرش پروردگار عالم داشته که در آن مرحله از حیات اذکاری چون «سبحان‌الله»، «لا اله الا الله»، «الحمدالله»، غذای معنوی وجود سراسر نور حضرتش در آن عالم بوده است.

عالمی عنوان کرد: وقتی خداوند عالم، موجودی با چنین ویژگی را خلق کرده، مسلم است سایر موجودات عالم، علی‌القائده نسبت به این موجود و خلقت برترش، جایگاهی نازل‌تر دارند، از این رو است که هدف از آفرینش، در وجود مبارک حضرت زهرا(س) خلاصه شده و این خداوند عالم است که این جایگاه را برای حضرت پسندیده، از این رو مقام حضرت زهرای اطهر(س) در نزد پروردگار عالم برتر و بالاتر است.

انتهای پیام
captcha