حجیت یافتن حضرت زهرا(س)، به‌واسطه شان و منزلت برتر
کد خبر: 3948214
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

حجیت یافتن حضرت زهرا(س)، به‌واسطه شان و منزلت برتر

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حضرت زهرا(س)خزانه علم الهی که در اختیار پیامبر(ص) بود را حفظ و منتقل کردند، همچنین به دلیل بالا و برتر بودن منزلت و شان حضرت زهرا(س) جبرئیل بر ایشان نازل شد و از این طریق ایشان حجیت پیدا کردند.

حجیت یافتن حضرت زهرا(س)، به‌واسطه شان و منزلت برتربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی وکیلی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه 27دی‌ماه، در دومین شب از برنامه‌ای که به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) با موضوع «تاملی بر میراث علمی، معنوی و سیاسی حضرت زهرا(س)» به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه حضرت زهرا(س) از زمان کودکی تا زمان ازدواجشان با علی‌بن ابی طالب(ع) زندگی سختی را گذراندند و بعد از ازدواجشان با امام علی(ع) نیز در مسیر حمایت از امیرالمومنین(ع) نیز سختی‌های زیادی را به جان خریدند و تا جایی این سختی‌ها ادامه داشت که ایشان به شهادت رسیدند، اما این سختی‌ها باعث نشد که با مخالفان امیرالمومنین(ع) بیعت کنند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در حقیقت این روایت، هم در منابع شیعی و هم غیرشیعی آمده است که حضرت زهرا(س) هیچگاه با کسی بیعت نکردند و همواره مبارزات و مجاهدات ایشان در مقابل مخالفان در نهایت باعث شد که خانه آن حضرت به محل تجمع حامیان امیرالمومنین(ع) و همچنین مرکز فعالیت و کنش تند مهم سیاسی موثر در تاریخ تبدیل شود.

پشتیبانی اقتصادی حضرت زهرا(س) به‌لحاظ مبارزه علیه ظلم

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه موضوع بعدی که در این راستا وجود دارد این است که حضرت فاطمه(س) آنچه را که در اختیار داشتند مانند فدک را در اختیار امیرالمومنین(ع) قرار دادند، ادامه داد: در حقیقت حضرت زهرا(س) با این کار خود، یک پشتیبان اقتصادی را به لحاظ مبارزه علیه ظلم، فساد و جنایت انجام دادند، همواره مقاومت حضرت زهرا(س) در مقابل مخالفان، منجر به این ‌شد که خانه فاطمه(س) که خانه مبارزین و مدافعین مکتب امیرالمومنین(ع) و حتی خانه خدا و رسول خدا نیز بود، مورد هجوم دشمنان و مخالفان قرار گیرد و در حقیقت مخالفان بودند که با این اقدام خود کار را به خشونت کشاندند، اهل خانه را تهدید کردند و امور تلخی را رقم زدند.

وکیلی اضافه کرد: علاوه بر اینکه اینگونه روایت‌هایی که در خصوص تهدید به آتش کشیدن خانه فاطمه(س) توسط مخالفان در منابع شیعی نقل شده است، در منابع مهم غیرشیعی نیز به کرات اینگونه روایت‌ها دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: هنگامیکه حکومت، فدک را از حضرت زهرا(س) گرفت، ایشان چندین مرحله به مبارزه علیه این کار برخواستند و در نهایت هم به مسجد رفتند و خطبه فدکیه را بیان کردند، در حقیقت ایشان پس از مناظره و مجادله با غاصبی که هم مخالف با امیرالمومنین(ع) بود و هم اینکه فدک را از حضرت زهرا(س) غصب کرده بود، در ملاعام محکوم کردند و همین امر باعث شد که مخالفان مورد ظلم و فشار بیشتری قرار گیرند و در نهایت هم به خانه حضرت فاطمه(س) هجوم بردند و درگیری‌ها و مسائلی را به وجود آوردند و در نهایت هم این بانوی بزرگوار اسلام را به شهادت رساندند.

دفاع از حق‌ امیرالمومنین(ع) و امت

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) تمام تلاش و جهاد خود را به‌کار بستند که از حق امیرالمومنین(ع) که حق‌الله، حق امام و حق امت بود دفاع کنند تا امامت عدل در زمین استقرار پیدا کند و در این مسیر سختی‌های فراوانی را به جان خریدند و نهایتا هم در این مسیر شهید شدند.

وکیلی عنوان کرد: در نقل‌های تاریخی باید توجه داشت که اختلاف نقل‌های فراوانی وجود دارد اما این اختلاف نقل‌ها باید به روش علمی بررسی تا مشخص شود که کدام یک درست و کدام نادرست هستند. معمولا هم در منابع اهل سنت روایت‎های دیگری وجود دارد که این روایت‌ها به گونه دیگری، این تحولات و اتفاقات را توضیح می‌دهند، از این رو برخی از افراد اهل‌تسنن ترجیح می‌دهند که روایت‌های دیگر را مبنای فکر و اعتقاد خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال افرادی چون ابن سعد، طبری و... روایت‌هایی را مبنی بر اینکه حضرت علی(ع) با ابوبکر هیچ اختلافی نداشته و حضرت علی(ع) با ابوبکر بیعت کرد؛ آورده‌اند و از این رو است که اهل‌سنت ترجیح می‌دهند که چنین نقلی را انتخاب کنند و آن‌ را مورد توجه خود قرار دهند.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در مواقعی که برخی از روایت‌هایی مانند تهدید به آتش زدن خانه فاطمه(س) و امیرالمومنین(ع)، در روایت‌های هر دو مذهب شیعه و سنی وجود دارد، به نقطه مشترکی می‌رسیم که نشان می‌دهد، چنین روایتی قطعا وجود دارد و به نوعی معتبر است، از این رو براساس بررسی‌های علمی صورت گرفته، باید چنین روایتی را بپذیریم و در حقیقت نمی‌توانیم از این موضوع شانه خالی کنیم.

وکیلی عنوان کرد: البته این موضوع نیز وجود دارد که در میان شیعیان، برخی از روایت‌ها و احادیثی که در منابع شیعی وجود دارد را بررسی می‌کنند تا به درستی و یا نادرستی این احادیث و روایات پی ببرند. همچنین جدای از این موضوعات، بحث‌های دیگری هم وجود دارد که پژوهشگران غربی نیز به این مسائل توجه داشته‌اند و از منظر مطالعه برون‌دینی توجه کرده‌اند و به نتایج مهمی نیز رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: به نظر من ضمن اینکه این نقل‌ها را باید به لحاظ علمی بررسی کنیم و روایات ضعیف هم در منابع شیعی و هم سنی باید کنار گذاشته شود، در عین حال باید توجه داشت که این موارد منجر به تنش‌ها و اختلافات سیاسی، اجتماعی و درگیری‌های فرقه‌ای نشود زیرا این مباحث، مبنای اعتقاداتی است که به ما نشان می‌دهد که اگر کسی می‌خواهد اسلام را بشناسد دو مکتب در اختیار او قرار دارد، مکتب اول که اهل‌بیت(ع) را انتخاب کند و آن را معیار اسلام خود قرار دهد و یا اینکه مکتب دوم را که همانا مکتب صحابه و خلفا است را انتخاب کند.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: ما به این دلیل زندگی حضرت زهرا(س) را می‌خوانیم تا یاد بگیریم که زندگی شخصی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما فاطمی و علوی شود، ما اگر می‌خوانیم که حضرت سیدالشهدا(س) چگونه شهید شده‌اند، برای این است که به امام حسین(ع) نزدیک‌تر شویم، زیرا هرچه با امام حسین(ع) هم دردی کنیم و خود را به ایشان نزدیک و همواره ایشان را بهتر درک کنیم، پیروی ما از ایشان و همچنین مکتب اهل‌بیت(ع) نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha