بصیرت و مقاومت؛ راهبردهای اصلی ملت ایران در برابر تحریم و توطئه‌های دشمنان
کد خبر: 3953623
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تحلیلگر کویتی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

بصیرت و مقاومت؛ راهبردهای اصلی ملت ایران در برابر تحریم و توطئه‌های دشمنان

مصطفی غلوم عباس تصریح کرد: بصیرت و مقاومت دو راهبرد اصلی ملت ایران در برابر تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان بوده است و این کشور با در اختیار داشتن سه معیار رهبری دانا، ملتی فداکار و پایبندی به اسلام ناب محمدی، برای همیشه از انقلاب خود صیانت خواهد کرد.

مصطفی غلوم عباس، تحلیلگر سیاسی کویت و کارشناس مسائل ایران و عضو انجمن دوستی کویت و ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره میزان تأثیر جمهوری اسلامی ایران از زمان تأسیس آن بر دیگر خیزش‌های جهان سخن گفت و تصریح کرد: یکی از مهمترین تأثیرات جمهوری اسلامی در گفتمان سیاسی جهان، آزادی‌خواهی و  استقلال‌طلبی جهانیان است. در دوران انقلاب اسلامی ایران، مردم این کشور شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را سر دادند که این شعار بر گفتمان سیاسی بسیاری از آزادگان جهان اثر گذاشت.

وی افزود: پس از اینکه این شعار محقق و جمهوری اسلامی به همت ملت ایران و رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذاری شد و نظریه ولایت فقیه شکل گرفت، شعار مذکور به بخشی از گفتمان سیاسی جهان برای آزادگان تبدیل شد. بی‌تردید این گفتمان، پیام و شعار و اجرای عملی آن بر بسیاری از جنبش‌های آزادی‌خواه برای رهایی از چنگال رژیم‌های طاغوت، استعمار و سلطه غرب بر ملت‌ها تأثیر داشته است.

عباس با بیان اینکه اجرای عملی شعار انقلابیون ایران در جنبش بیداری جهان اسلام و خیزش‌های عربی مشاهده شد، گفت: ما از شمال آفریقا تا غرب آسیا شاهد انقلاب‌های مردمی بوده‌ایم و انقلاب اسلامی ایران در آگاه‌سازی جوانان، مجاهدان و رهبران تأثیر داشت. از همین رو رژیم‌های دیکتاتوری چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته‌های ملت‌ها نداشتند، ملت‌هایی که تحت تأثیر اندیشه‌های امام خمینی و پیام او و جانفشانی‌های ملت ایران قرار گرفتند. آثار گفتمان امام خمینی کاملاً در جنبش‌های آزادی‌خواهانه و محافل فکری و سیاسی اروپا و آسیا کاملاً روشن است.

کارشناس کویتی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افکار تکفیری نیز گفت: این امر در جبهه‌های نبرد در سوریه نمایان شد، جایی که معتقدان به اندیشه‌های امام خمینی(ره) برای آزادی‌خواهی مبارزه کردند.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های نورانی امام خمینی ذهن مجاهدان را روشن می‌کند تا دشمن آنها را فریب ندهد، افزود: آنان با وجود چنین بینشی، بدخواهی و دسیسه‌های استعمار جدید را آشکار کرده‌اند؛ به خصوص توطئه‌های بین‌المللی آمریکا و غرب و نیز حمایت آنها از ایدئولوژی تکفیری در رویارویی با ایدئولوژی مقاومت و مبارزان ضد رژیم صهیونیستی و استعمار غربی را که به اشکال مختلف فرهنگی و فکری و سلطه‌گری سیاسی برای امت اسلامی نمایان شده است.

تحلیلگر سیاسی کویت با اشاره به وحدت اندیشه و فرهنگ مبارزان در سوریه، لبنان، یمن، عراق و برخی کشورهای آفریقایی، گفت: همه آنها ایده‌های امام خمینی را برای مقاومت در برابر تکفیری‌ها و مقابله با آنها و تقدیم شهدا در راه دفاع از حق علیه باطل در پیش گرفتند. از همین رو افراد مخلصی که اندیشه امام خمینی(ره) و گفتمان سیاسی و عقیدتی ایشان را داشتند در سوریه، یمن، عراق و برخی کشورهای آفریقایی بر تکفیری‌ها پیروز شدند. خدا را شکر می‌کنیم که شاهد نابودی تکفیری‌ها از عرصه سیاسی هستیم. آنها در سوراخ خود مخفی شدند و گه‌گاه دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند، اما دیگر خلافت خودخوانده آنها برخلاف خواسته استعمار سرنگون شد و به لطف اندیشه‌های امام خمینی، مجاهدان توانستند تکفیری‌ها را نابود کنند و ان‌شاءالله هرگز باز نخواهند گشت.

مهم‌ترین پیام انقلاب اسلامی برای جهانیان

عباس در مورد مهم‌ترین اندیشه‌های امام خمینی و پیام او اظهار کرد: این پیام شامل اندیشه و فرهنگ مقاومت و حمایت از آن و پیش بردن آن تا وقتی است که همه استعمارگران از کشورهای اسلامی بیرون رانده شوند و عدالت اسلامی و توسعه در بلاد مسلمین و سراسر دنیا محقق و نیز در اروپا، آمریکایی لاتین یا آفریقا از مبارزان آزادی‌خواه حمایت شود. پیام امام راحل گسترش اندیشه مقاومت نه صرفاً به معنای حمایت تسلیحاتی از مقاومت است، بلکه به این معناست که انسان از طریق درک و فهم فرهنگ مقاومت عزتمند و شریف شود.

وی درباره پیام انقلاب اسلامی به جهانیان بیان کرد: این پیام، رهایی از بردگی‌ها از جمله بردگی سیاسی، روانی و فکری و تمسک به بندگی خداوند سبحان است؛ به گونه‌ای که انسان با سعادت، عزت و شرافت در کشورش زندگی می‌کند و مدافع کشور خود و برکات آن خواهد بود. پس از اینکه انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و ثمره آن به دنیا هم رسید، عده‌ای در جبهه دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای مخالفت با خط امام راحل، اصل ولایت و نظریه ولایت فقیه ایستادند. بدین ترتیب دشمن جنگی هشت ساله را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد که در نهایت شکست خورد و پس از آن نیز جنگ رسانه‌ای و روانی و اقتصادی با اعمال تحریم‌ها علیه ایران به راه افتاد.

عباس با بیان اینکه دلایل خصومت دشمنان امت اسلامی با جمهوری اسلامی ایران روشن است، گفت: نهضت امام خمینی نهضتی است که دشمن خواهان آن نبود و دشمنان با نظریه ولایت فقیه و ارائه الگویی از دموکراسی و حکومت مردمی براساس اصول مذهبی، دینی و اخلاقی موافق نیستند. پیروزی خون بر شمشیر، حمایت از مستضعفان جهان، صدور اندیشه و فرهنگ مقاومت به دیگر ملت‌ها و ارائه الگویی واقعی از برادری و وحدت اسلامی و توحید کلمه بین مسلمانان از دیگر دلایل خصومت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم علیه این کشور است. همچنین، ما انقلاب علمی در جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی‌کنیم؛ انقلابی که در زمینه هسته‌ای، فناوری و صنایع ایران رخ داد و استکبار جهانی را بر آن داشت که این موج علمی را از طریق تحریم‌ها متوقف کند.

وی در پایان اظهار کرد: البته ایران با دانش رهبری فرزانه، آیت‌الله خامنه‌ای و ملت فداکار خود توانست در برابر تحریم‌ها بایستد و آنها را شکست دهد و سرانجام ما شاهد عقب‌نشینی غرب در اعمال تحریم‌ها شدیم. در حقیقت بصیرت و مقاومت راهبردهای اصلی ملت ایران در برابر تحریم و توطئه‌های دشمنان بوده است و ایران با در اختیار داشتن سه معیار رهبری دانا، ملتی فداکار و پایبندی به اسلام ناب محمدی، برای همیشه از انقلاب خود صیانت خواهد کرد.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha