اختتامیه نخستین جشنواره «نشان ملی دبیرسیاقی» در قزوین برگزار شد
کد خبر: 3956943
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان ملی دبیرسیاقی» در قزوین برگزار شد

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان ملی دبیرسیاقی» با حضور جمعی از مسئولان استان در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین برگزار شد.

اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی در قزوین برگزار شد

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی گفت: فرهنگ شاکله وجودی و ماهیت درونی هر جامعه‌ای است و سرزمین ایران دارای یک پیشینه غنی فرهنگی است و با وجود بزرگان و فرهیختگان کشور ما را به زبان و ادبیات فارسی می‌شناسند و قزوین با پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های فرهنگی است.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی و شناساندن مفاخر و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلف است، افزود: به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در یکسال گذشته در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است.

وی با بیان اینکه این روزها شاهد ۲ رویداد فرهنگی در استان قزوین هستیم گفت: نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و نخستین دوره جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی رویدادهای فرهنگی قزوین است.

این مسئول ادامه داد: برگزاری نشان ملی دبیرسیاقی برای اولین بار در کشور و به میزبانی قزوین در راستای تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی و ادبی زنده‌یاد استاد دکتر سید محمد دبیر سیاقی و با هدف ارتقای زبان فارسی و تقدیر از پدید آورندگان آثار برجسته و بدیع علمی و پژوهشی در حوزه تصحیح متون کهن فارسی است.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد ملی با موضوع تصحیح متون فارسی در ۲ حوزه نظم و نثر در قالب‌های کتاب و رساله دکتری برگزار شد و ۲۰ اثر به مرحله نهایی این دوره راه یافت که از این تعداد ۱۰ اثر در قالب کتاب و ۱۰ اثر در قالب رساله دکتری پذیرفته شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین تصریح کرد: این آثار توسط هئیت داوران شامل محمود مدبری کرمانی، ایرج مهرکی و عمادالدین شیخ‌الحکمایی مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت در هر بخش یک اثر، نشان ملی دبیرسیاقی را دریافت کردند.

وی تاکید کرد: نشان ملی دبیرسیاقی به صورت سالانه توسط این اداره کل و با همکاری معاونت فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نهادها و انجمن‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و ادبی استان قزوین برگزار می‌شود و به بهترین کتاب و یا رساله دکتری که در حوزه تصحیح متون نظم و نثر در کشور تولید شده باشد و به برترین آثار تصحیح متون فارسی رساله نشان دبیر سیاقی و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا در این مراسم در بخش کتاب دکتر میلاد جعفرپور با اثر «حماسه مسیّب‌نامه (بزرگترین حماسۀ عاشورایی جهان اسلام)» موفق به کسب نشان ملی دبیر سیاقی شد، دکتر روح الله خادمی با اثر «خمسۀ جمالی تبریزی» شایسته تقدیر در حوزه تصحیح متون فارسی  شد؛ در بخش رساله دکتری، دکتر محمد صادق خاتمی موفق به کسب نشان ملی دبیرسیاقی با اثر «تصحیح مکتوبات صدی شیخ شرف الدین مَنیَری۶۶۱-۷۸۲ق.۱۲۶۳-۱۳۸۱م.» و دکتر مریم غفوریان با اثر «تصحیح دیوان شعر کمال الدین حسین بن حسن خوارزمی» شایسته تقدیر در حوزه تصحیح متون فارسی در بخش رساله دکتری شد.

گفتنی است دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد و از شاگردان علامه دهخدا بود، او در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌ شناسی درآمد. استاد دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهه‌القلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha