شرط درک شب قدر، قرار گرفتن در محیط ولایت معصوم است
کد خبر: 3969627
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

شرط درک شب قدر، قرار گرفتن در محیط ولایت معصوم است

حجت‌الاسلام عالی گفت: شرط درک شب قدر بیدار بودن به تنهایی نیست، بلکه بیدار بودن و در محیط ولایت امام معصوم و متوسل بودن به امام معصوم است.

شرط درک شب قدر قرار گرفتن در محیط ولایت معصوم استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، شامگاه 15 اردیبهشت‌ماه، در سومین شب از لیالی قدر در حرم مطهر رضوی، بیان کرد: شب بیست‌وسوم ماه رمضان از شب‌هایی است که بسیار مورد تاکید اهل‌بیت بوده و حضرت زهرا(س) در این شب اهتمام داشتند تا فرزندانشان در این شب بیدار باشند.

وی ادامه داد: طبق روایات از شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم به عنوان شب‌های قدر یاد شده است، اما شب بیست‌وسوم به‌دلیل روایت عبدالله بن انیس انصاری جهنی ترجیح دارد. یک عرب بیابانگرد به نام جهنی که در خارج از مدینه به دامداری مشغول بود، خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید و گفت که به‌دلیل مشکلات نمی‌تواند هر سه شب را احیاء بگیرد و پیامبر در گوش او مطلبی را بیان کردند. مردم بعدا دیدند که هر سال جهنی شب بیست‌وسوم به مدینه می‌آمد.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی تصریح کرد: از قرینه این روایت استفاده می‌شود که شب بیست‌وسوم شب اصلی باشد، البته در بعضی روایات آمده که شب قدر دارای سه مرحله است. در شب اول برنامه‌ریزی، در مرحله دوم بررسی و در شب سوم امضاء می‌شود.

عالی عنوان کرد: شب قدر، شب ولی خداست که او در اوج روحی است. در شب قدر «امام هر زمان(عج)» تمام ملائکه را نازل می‌کند و رحمت بی‌نهایتی را از عالم ملکوت به عالم ملک می‌کشاند. آن کسانی که تنها امشب بیدار هستند، اما نه تنها بیداری معمولی، چرا که شرط درک شب قدر بیدار بودن به تنهایی نیست، بلکه بیدار بودن و در محیط ولایت معصوم و متوسل به معصوم بودن است.

وی تصریح کرد: مهمان اصلی شب قدر امام هر زمانی(عج) است، اوست که میهمانی ویژه دارد، لذا کسانی که سر سفره حضرت نشسته و متوسل به ایشان هستند، از یمن رحمت ضیافتی که برای امام زمان(عج) قرار داده می‌شود، ریزه‌خوار آن سفره هستند.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی ابراز کرد: بعد از اینکه قرآن به سر گذاشتیم و بعد از گفتن نام خدا، نام تک‌تک معصومین را ذکر می‌کنیم، معنایش این است که ای اسم اعظم و ای ولی خدا ما در محیط ولایت شما هستیم، لذا کسانی که از محیط ولایت الهی خارج شوند، شب قدر ندارند. شب قدر برای کسانی است که در محیط ولایت اهل‌بیت قرار دارند. در شب قدر باید ارتباط با امام زمان(عج) را بیشتر کنیم، از یمن عنایت و رحمت خداوند متعال به امام زمان(عج) امید است به ما نیز عنایتی برسد.

عالی با اشاره به خطبه 167 نهج‌البلاغه بیان کرد: در این خطبه تعبیری است که به بازنگری نسبت به خود و عمر خود بدون توجیه و بهانه به درگاه خدا اشاره کرده و به توبه و شکستن در مقابل خدا تاکید کرده است و یکی از کارهای مهم شب قدر، همین توبه کردن است.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمود: «مومن صبح را شب و شب را صبح نمی‌کند، مگر به خودش سوء‌ظن داشته باشد». انسان باید به نفس خود سوء‌ظن داشته باشد و با چشم اتهام به خود نگاه کند، به اعمال نیکش خودشیفته نشود و بین خوف و رجا قرار گیرد، چرا که به تعبیر قرآن، مؤمنان، بین خوف و رجا هستند.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود:حضرت خدیجه(س)، تمام ثروت خود را در خدمت دین قرار داد، با وجود خدمت بزرگی که ارائه داد، آخر عمر خود در بستر می‌گریست.  وقتی پیامبر(ص) علت را جویا شد، گفت: «می‌ترسم خدمتم سزاوار نباشد» که در این لحظه، جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) فرمود: «خداوند فرموده من کمال رضایت را از خدیجه(س) دارم.»

عالی بیان کرد: اولیاء و خوبان درگاه الهی در قبال کار نیک خود، منت بر خدا ندارند و طلبکار نیستند. مرحوم بروجردی نیز با آن همه خدمات آخر عمر گریه می‌کرد. اولیاء خدا نسبت به خود و نفسشان ترس داشتند؛ اما ما گاهی با چند بار زیارت رفتن و اندکی اشک ریختن، طلبکار خدا می‌شویم.

وی گفت: نفس انسان پیچیده است و سر خودش کلاه می‌گذارد، خود را فریب می‌دهد. تنها موجودی که سر خودش کلاه می‌گذارد و خود را فریب می‌دهد، انسان است. تهمت می‎زند، می‌گوید همه می‌گویند. غیبت می‌کند و می‌گوید جلوی خودش نیز می‌گویم، ربا می‌گیرد و می‌گوید رایج است، رشوه می گیرد و می گوید هدیه است نمی خواهد نماز بخواند می گوید خدا به نماز ما احتیاج ندارد. با همین فریب‌ها بود که 30 هزار نفر به قصد تقرب الی‌الله مقابل امام حسین(ع) در کربلا ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند.

توبه کردن صفت انبیا و اولیا الهی است

این کارشناس مذهبی رسانه ملی اظهار کرد: توجیه گناه از خود گناه بدتر است. چهار گناه از خود گناه بالاتر است، نخست اصرار بر گناه که برای فرد عادت می‌شود، دوم کوچک شمردن گناه یعنی توجیه کردن گناه که از خود گناه بدتر است، سوم افتخار کردن به گناه و زرنگی شمردن گناه و چهارم خوش بودن با گناه است.

عالی اضافه کرد: توجیه گناه باعث می‌شود، فرد مرتکب از خدا عذرخواهی نکند در حالی که صفت انبیاء، اولیاء و خوبان درگاه الهی این بود که از خطا و گناه توبه می‌کردند، وقتی آدم و حوا از بهشت رانده شدند از خدا طلب مغفرت کردند، اما صفت شیطان توجیه گناه خودش بود و وقتی از بهشت رانده شد، از درگاه الهی عذرخواهی نکرد.

وی ابراز کرد: کسی که شجاعت ندارد، زیربار گناه خود نمی‌رود، لذا اگر عذرخواهی در مسائل فردی ارزشمند است، آنان که مدیریت کلان دارند و خطا می‌کنند عذرخواهی آن‌ها به مراتب ضروری‌تر است، چرا که گناه سوء مدیریت و ضربه به جامعه به مراتب بیشتر است. برخی از مسئولین ما عذرخواهی بلد نیستند و اگر به مردم شوک وارد می‌کنند تقصیر را گردن دیگری، دشمن و یا تحریم‌ها می اندازند و این در حالی است

این کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: حضرت یونس(ع) وقتی در شکم ماهی قرار گرفت، متوجه شد اشتباه کرده است و مورد تنبیه قرار گرفته است، در آن تاریکی شروع به توبه کرد. سید طاووس به جایی رسید که از صدا امام زمان(عج) را تشخیص می‌داد. سید بحرالعلوم از اولیاء خدا بود، اینجا اگر از ما بپرسند چرا به حضرت نزدیک نشدیم، می‌گوییم مشکل از تربیت خانوادگی و یا نبودن استاد و راهنما بوده است، توجیه می‌آوریم و عنوان نمی‌کنیم تنبلی و سستی از خودمان بوده‌است.

عالی بیان کرد: خداوند در قیامت در مقابل توجیهات این افراد، از آسیه همسر فرعون یاد می‌کند که در آن کاخ باعظمت و در میان کفر زندگی می‌کرد، وقتی فرعون فهمید آسیه مومن است، آن را به چهار میخ کشید.

وی عنوان کرد: جهانگیر خان قشقایی از اولیاء الهی بود که مجتهدان زیادی از جمله آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله گلپایگانی را تربیت کرد، این در حالی است که تا چهل سالگی، اهل موسیقی بود و وقتی تارش خراب شد و برای تعمیر آن رفت، پیرمردی به او آدرس داد و گفت انسان هم نیاز به تعمیر دارد جهانگیر خان در پاسخ گفت انسان را کجا تعمیر می‌کنند و پیرمرد مدرسه علمیه حاج عبدالله یزدی که در آن نزدیکی بود را به او نشان داد. جهانگیر خان به مدرسه علمیه رفت و فیلسوف و عارف و استاد بسیاری از مراجع تقلید شد  و به مقامات عالی رسید، لذا اگر انسان خودش بخواهد می‌تواند.

انتهای پیام
captcha