تعامل انسان‌ها با یکدیگر زمینه سعادت آن‌ها را فراهم می‌آورد
کد خبر: 3974430
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

تعامل انسان‌ها با یکدیگر زمینه سعادت آن‌ها را فراهم می‌آورد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: هرچه انسان‌ها تعاملشان با یکدیگر بیشتر باشد، زمینه سعادت آن‌ها بهتر و نابسامانی آن‌ها نیز برطرف خواهد شد.

تعامل انسان‌ها با یکدیگر زمینه سعادت آن‌ها را فراهم می‌آوردحجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرس حوزه علمیه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تعاملات انسان‌ها با یکدیگر و آثاری که به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: همواره خداوند اصل و اساس جامعه را خانواده دانسته و به همین جهت است که از این نعمات خود به انسان‌ها، یاد و اشاره کرده است.

همین امر نشان می‌دهد که خانواده در تربیت فرزندان نقشی اساسی دارد و از طرفی نیز یکی از فاکتورهای اصلی در تعامل و گفت‌وگو در میان خانواده‌ها، مسئله تربیت فرزندان است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اسلام بنا دارد افراد در هر شرایطی که با یکدیگر مواجه می‌شوند از مهارت کلامی استفاده کنند و از این جهت «سلام» را مبنای این مهارت کلامی قرار داده و آن را مستحب دانسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: آنچه که از احادیث و قرآن استفاده می‌شود این است که انسان بیاموزد که به دیگران خوش‌آمد بگوید و زمانی‌که انسان این روحیه را داشته باشد و به دیگران خوش‌آمد بگوید، خداوند به او وسعت و روح بزرگی را می‌دهد و زندگی او نیز به لحاظ ابعاد معنوی و مادی توسعه پیدا کند. اما این در حالی است که متأسفانه امروزه گاهی در فضای جامعه و فضای خانوادگی، سلام و خوش‌آمد گفتن افراد به یکدیگر کمرنگ شده است.

سجادی‌زاده بیان کرد: در واقع هرچه انسان‌ها تعاملشان با یکدیگر بیشتر باشد، زمینه سعادت آن‌ها بهتر و نابسامانی آن‌ها نیز برطرف خواهد شد. اما وقتی انسان‌ها با یکدیگر تعاملی نداشته باشند، دیگر نمی‌توانند از مشکلات یکدیگر آگاه باشند و آن‌ها را حل کنند. این در حالی است که به اشتباه این اشعار در بین مردم وجود دارد که گفته می‌شود «بهشت و بهشتیان آنجاست که آزاری نباشد و کسی را با کسی کاری نباشد» در حالی‌که بهشت آنجاست که افراد دغدغه یکدیگر را داشته باشند و به تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند.

وی بیان کرد: به همین جهت است که در زندگی پیامبر(ص) می‌بینیم که بی‌تفاوت از کنار دیگران عبور نمی‌کردند و اگر کسی مشکلی داشت، از مشکلات آن‌ها اطلاع داشتند و به رفع مشکلات آن‌ها نیز می‌پرداختند.

آثار نبود تعامل انسان‌ها با یکدیگر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در واقع اگر افراد با یکدیگر تعامل و گفت‌وگو نداشته و از مشکلات یکدیگر نیز آگاهی نداشته باشند طبیعتاً هم برای یکدیگر کاری نخواهند کرد و در این صورت است که دیگر انسانیتی وجود نخواهد داشت و حتی این زندگی از زندگی حیوانات نیز پست‌تر می‌شود، زیرا حیوانات و جانوران در زندگی خود هرکسی در جای خود کارش را انجام می‌دهد و مدام در حال کمک به یکدیگر هستند.

سجادی‌زاده اظهار کرد: برای اینکه خانواده‌ها بتوانند به سمت تعاملات و گفت‌وگوهای بیشتری سوق داده شوند و فرزندان هم از آن‌ها پیروی کنند، باید در ابتدا با ارزش‌های گذشته که برای امامان بوده و از قرآن گرفته شده، آشنا شوند، به آن‌ها ایمان آورند و در نهایت بتوانند آن‌ها را اجرایی کنند.

وی گفت: اما این در حالی است که ما می‌بینیم بخشی از افراد جامعه گرفتار انواع نابسمانی‌های روحی، روانی و آسیب‌های اجتماعی هستند که این نابسامانی‌ها ناشی از عدم شناخت، باور و اجرای این ارزش‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در حقیقت طبیعی است که هر انسانی به دنبال سعادت، خوشبختی، عاقبت‌بخیری و رستگاری باشد، اما راه رسیدن به این امور را باید از طریق ارزش‌هایی که از  قرآن، سنت، پیغمبر، مرام امامان که الگوهای پیشرفته انسانیت هستند بگیرد، آن‌ها را استفاده کند و به ترویج آن‌ها نیز بپردازد. از این‌رو افراد برای داشتن نسل صالح و شایسته که برای خانواده و جامعه نیز مفید باشد باید به این ارزش‌ها باز گردند.

نقش خانواده در کرامت انسانی

سجادی‌زاده تأکید کرد: در حقیقت خانواده نقش مهمی در کرامت انسانی که در قرآن و اهل سنت نیز به آن اشاره و تأکید شده، دارد، زیرا مدرسه و جامعه از خانواده سرچشمه می‌گیرند و در درجه دوم این کرامت قرار دارند.

او اضافه کرد: به همین جهت در اسلام گفته شده که در مقابل خداوند هیچ ساختمانی محبوب‌تر از تشکیل خانواده نیست، زیرا زمانی‌که خانواده تشکیل شود، اگر بتواند این بار سنگین را به خوبی بر زمین بگذارد و مسئولیت خود را به خوبی اجرا کند، می‌توان جامعه سالمی را شاهد بود که این جامعه سالم می‌تواند در مدرسه، دانشگاه و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و در آن حضور داریم، ظهور و بروز پیدا کند.

وی بیان کرد: در بطن خانواده‌ها و یا جامعه با آسیب‌هایی مواجه هستیم و این آسیب‌ها به دلیل این است که یا با ارزش‌های قرآنی و اسلامی آشنایی نداریم و یا اینکه از آن ارزش‌ها و معارف اسلامی فاصه گرفته‌ایم. این در حالی است که ابوعلی سینا نیز در این خصوص گفته است دستورات اسلام به گونه‌ای است که اگر کسی ایمان به اسلام نداشته باشد اما به این دستورات عمل کند سعادتمند خواهد شد.

انتهای پیام
captcha