به گزارش ایکنا به نقل از واشنگتن پست، در این گزارش که توسط جامعه مسلمانان آمریکای شمالی (Islamic Society of North America) موسوم به ISNA، مرکز خیرخواهی مسلمانان و انستیتوی سیاست و درک اجتماعی به طور مشترک منتشر شده نشان میدهد که با وجود اینکه تعداد زیادی از مساجد آمریکاییهای آفریقایی تبار در حال بسته شدن است، تعداد کلی مساجد در ایالات متحده همچنان در حال رشد است.
احسان باگبی (Ihsan Bagby) که پیشتر گزارشهای مشابهای را در سالهای 2001 و 2010 منتشر کرده بود در مورد گزارش جدید گفت: در سال 2020، نظرسنجی مساجد ایالات متحده نشان داد 2769 مسجد در آمریکا وجود دارد که نسبت به سال 2010 که تعداد 2106 مسجد در این کشور وجود داشت، رشد 31درصدی تعداد مساجد در این کشور را نشان میدهد.
باگبی در توضیح این افزایش گفت: بدون شک، نیروی محرکه اصلی افزایش مساجد، رشد مداوم جمعیت مسلمانان در آمریکا به دلیل مهاجرت و میزان زاد و ولد است.
این گزارش نشان داد که پیش از شیوع کرونا، در نماز جمعه به طور متوسط در هر مسجد 410 نفر شرکت میکردند.
به گفته باگبی، تقریباً (98درصد) مساجد آمریکایی از سوی مردم محلی اداره میشوند. آنها به طورمتوسط بیش از سایر گروههای مذهبی در مراسم بینمذهبی و اجتماعی شرکت میکنند.
این گزارش حاکی از آن است که مخالفت با ساخت عبادتگاههای مسلمانان نشان میدهد که تبعیض ضد مسلمانان بیش از سایر اشکال تبعیض مذهبی در ایالات متحده نهادینه شده است.
این محقق تصریح کرد: جامعه مسلمانان آمریكا بسیار متنوع است و اغلب تمایل به راهاندازی مسجد دیگری بعد از اینکه یک مسجد به حداکثر ظرفیت خود رسید، وجود دارد. این چیزی است که ما در بسیاری از گروهها از افغان ـ آمریکایی گرفته تا سومالی-آمریکایی دیدهایم. این پدیدهای است که در سایر گروه های مذهبی در آمریکا هم مشاهده میشود.
تحقیقات در سال 2010 نشان داد که 17درصد از مساجد آمریکا در مراکز شهری هستند. این تعداد در گزارش سال 2020 به دلیل رشد مساجد جدید در مناطق حومهای و روستایی و تعطیلی بسیاری از مساجد آمریکای آفریقایی تبار در شهرهای بزرگ، به 6 درصد کاهش یافت. اکثر مساجد جدید ساخته شده در آمریکا در مناطق حومه شهری یافت می شوند. این تغییر منعکس کننده جایگاه جمعیتی مسلمانان در آمریکا است.
برخی از عوامل منجر به تعطیلی مساجد آمریکاییهای آفریقایی تبار شده است، از جمله درگذشت رهبر سابق جنبش ملت اسلام، واریث دین محمد(Warith Deen Mohammed)، که یکی از بنیانگذاران جنبش مسلمان سنی مذهب آمریکایی آفریقایی تبار بود.
اولین موج گرویدن به اسلام در 1960 و 1970 جوامع جدیدی از مسلمانان آمریکایی آفریقاییتبار ایجاد کرد. موج دوم گرویدن به اسلام آمریکاییهای آفریقایی تبار در اوایل دهه 1990 رخ داد، که تحت تأثیر فیلم «مالکوم ایکس»، جهانیسازی و معروف شدن برخی از مسلمانان در فرهنگ «هیپ هاپ»(نوعی فرهنگ اجتماعی که موسیقی نقش مهمی در آن دارد) ایجاد شد. با پیر شدن اعضای موج اول، بسیاری از مساجد آمریکایی آفریقاییتبار با چالش ادامه فعالیت روبه رو شدند.
به گفته باگبی، حضور در مساجد به ویژه در گروههای سنی 18تا 34 سال همچنان قوی است و این موضوع از گروههای یهودی و مسیحی بسیار بیشتر است.
انتهای پیام