وعده‌های اعضای منتخب شورای مشهد به مطالبات اهالی قرآن + فیلم
کد خبر: 3980894
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

وعده‌های اعضای منتخب شورای مشهد به مطالبات اهالی قرآن + فیلم

چهار تن از اعضای منتخب شورای شهر مشهد در راستای مطالبات اهالی و اساتید قرآنی شهر وعده دادند که در ابتدای آغاز به کار، تصدی‌گری امور قرآنی به دست اهالی قرآن سپرده شده و تمام دستگاه‌های قرآنی را شبکه‌سازی خواهند کرد.

اعضای منتخب شورای ششم مشهد چه وعده‌ای به مطالبات اهالی قرآن دادند؟به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، قرآنیان و اساتید این عرصه در مشهد، شامگاه گذشته، 7 تیرماه، در محفل فرهنگی ـ قرآنی که به‌همت مؤسسه قرآن و عترت «شکوه رسالت نبوی» با حضور چهار تن از اعضای منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، به بیان مطالبات خود پرداخته و خواستار تشکیل کمیسیون ویژه قرآن و عترت در شورای اسلامی شهر مشهد، در راستای تحقق اهداف نخبگان قرآنی شهر مشهد بودند.

محمدصادق علمی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، قاری و مفسر قرآن، در ابتدای این مراسم، اظهار کرد: مطابق یکی از آیات مبارکه سوره کهف، آنچه که در روی زمین قرار دارد، زینت زمین است و زینت انسان محسوب نمی‌شود. در قرآن کریم ایمان، اخلاق و معنویات به عنوان زینت انسان معرفی شده است. اگر می‌خواهیم به زینت انسان‌ها در دل‌ها دست یابیم، باید به مخزن و کرامت آن که قرآن است، بهای بیشتری بدهیم.

مسئولان در حوزه قرآن ویترین‌سازی می‌کنند

حسین شریفیان، قاری و مدرس قرآن، با انتقاد از عملکرد و اقدامات قرآنی که در شهرداری تهران انجام گرفته، بیان کرد: تمام کارهای قرآنی که در شهرداری تهران انجام شده، یک ویترین است. مدیران ما در حوزه قرآن، ویترین‌سازی می‌کنند. بودجه‌های سازمان اوقاف و امورخیریه را هدر داده و با آن مسابقات قرآن برگزار می‌کنند. شبکه قرآن در سیما راه‌اندازی شد تا مذهبی‌ها را با آن سرگرم کنند. صداوسیما به سازمانی سکولار تبدیل شده و برداشت جدیدی از دین ارائه کرده‌ و آنگونه که می‌خواهند دین را جلو می‌برند.

وی ادامه داد: آیا خروجی جامعه این است که یک مدرس قرآن می‌تواند جلسه‌ای در مسجد داشته باشد و از آن حمایت شود؟ کار قرآنی باید روح داشته باشد و خروجی جلسات شورای شهر را باید در جلسات قرآن دیده شود، شورای شهر پولی که از ما به‌عنوان مالیات گرفته می‌گیرد، وظیفه دارد آن را در حوزه قرآن خرج کند.

این مدرس قرآن تصریح کرد: در گذشته خواص تصمیم می‌گرفتند، عوام تصمیم می‌‌گرفتند، اما از ابتدای انقلاب، عوام برای خواص تصمیم‌گیری می‌کند و ما نیز سمعاً و طاعتاً می‌گوییم، دکتر دانشگاه که فهم قرآنی ندارد نیز از عوام است، چرا که کسی که فهم قرآنی ندارد، جزو عوام محسوب می‌شود. مدرس قرآن، مدرس دانشگاه و... باید از سفره قرآن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: برای جامعه قرآن‌خوان‌ها و نمازخوان‌ها چه برنامه‌هایی داشته‌ایم؟ همچنین باید گفت حکومت اسلامی و مسلمانان از قرآن دور هستند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، علت عقب‌ماندگی جهان اسلام، فهم قرآنی نداشتن و دور بودن از قرآن است، در این خصوص از اعضای شورای اسلامی شهر، تقاضا داریم، کار ویترینی انجام ندهند، اگر قصد انجام فعالیت‌های ویترینی در حوزه قرآن وجود دارد، این بودجه، بی‌جهت صرف این مورد نشود. بهتر است با همان بودجه، در میادین شهر تندیس‌ بسازند تا مردم با آن‌ها سلفی بگیرند.

حقوق اساتید و قاریان قرآنی غصب شده است

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، نیز در ادامه اظهار کرد: از شیخ صدوق، حدیثی از امام علی(ع) نقل شده که حضرت می‌دانستند، کسانی که شغل قرآنی دارند، باید از بیت‌المال حقوق بگیرند و بر همین اساس، 200 دینار در سال برای هر مدرس قرآن، در نظر می‌گرفتند. این حقوق در حال حاضر غصب شده که در غیر این صورت، جامعه قرآنی باید از همه بالاتر باشند و اشراف امت قرآن، طبق گفته پیامبر(ص)، شایسته نیست، شرایطی به اینگونه داشته باشند و از اعضای منتخب شورای شهر تقاضا دارم بخشی از حقوقی که در دوره‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته، را محقق کنند و طبق آیات قرآن، قیام‌کننده حق باشید.

کمیسیون فرهنگی شورای پنجم از حوزه قرآن و عترت غافل شد

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در این محفل قرآنی، اظهار کرد: مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی کشور از ظرفیت‌های قرآنی بالایی برخوردار است. بیش از 450 تشکل قرآنی در خراسان رضوی داریم که نیمی از آن‌ها در مشهد وجود دارد. کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر مشهد از حوزه قرآن و عترت غافل شد، از همین رو، اساتید و اهالی قرآنی مشهد درخواست دارند تا جهت توجه و رسیدگی بیشتر به خواسته‌های آنان کمیسیون ویژه قرآن و عترت در شورای ششم شهر مشهد تشکیل شود.

معرفی یک کرسی قرآن دائمی در هر منطقه

وی با اشاره به این که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی و دینی از ظرفیت‌های بالایی در حوزه قرآن برخوردار است، گفت: در هر منطقه از شهر یک کرسی قرآنی دائمی معرفی کنیم، تا اندیشه‌ها در حوزه قرآن و عترت در این کرسی‌ها تلاوت‌ تبادل شود. این کرسی‌ها به‌صورت دائمی و منطقه‌ای با حمایت شهرداری، شورای اسلامی شهر و مؤسسات قرآنی فعالیت کند. اگر مؤسسات و تشکلات قرآنی را وارد عرصه فرهنگی شهر کنیم، می‌توانند در راستای پیاده کردن اهداف شورای اسلامی شهر در حوزه قرآن و عترت گام‌های مؤثری بردارند.

پیش از تشکیل کمیسیون قرآن و عترت راهبردها و اهداف مشخص شود

حسن موحدیان، عضو منتخب شورای ششم شهر مشهد در پاسخ به مطالبات اساتید و قرآنیان مشهدی، اظهار کرد: هدف عملیاتی، راهبرد رسیدن به آن و نتیجه کار باید روشن باشد. اگر به نتیجه روشنی دست یافتیم کمیسیون ویژه قرآن و عترت باید تشکیل شود، اما تا زمانی که راهبرد و اهداف ما مشخص نباشد، شاید نیاز به کمیسیون ویژه نداشته باشیم و تمام مشکلات با راه‌اندازی یک کارگروه مرتفع شود.

وی افزود: از اهالی و اساتید قرآن تقاضا دارم برای توسعه فرهنگ قرآن و عترت ابتدا راهبردهای خود را مطرح کنند، شاید نیاز باشد، ساختاری قوی‌تر از تشکیل کمیسیون ویژه در شورای شهر مشهد ایجاد شود. نظام، ماموریتی برای اداره‌کل اوقاف و امورخیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص کرده که ما نمی‌توانیم در قوانین آن دخالت کنیم، اگر به قوانین آنان ورود کنیم، آقایان می‌گویند که چرا در مامویت ما دخالت کرده‌اید.

راه‌اندازی  پارک قرآنی در مشهد

حسن کریم‌دادی، دیگر عضو منتخب شورای ششم شهر مشهد، با بیان این که شهرداری به تکالیف خود در این حوزه عمل کرده است، گفت: فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند. همچنین در حوزه‌ خدمات شهری می‌توانیم در پارک‌ها خدمات قرآنی راه‌اندازی کنیم، همچنین خانواده‌های مذهبی باید اینگونه پارک‌ها را در دست بگیرند. اگر خانواده‌های مذهبی پارک‌ها را دست نگیرند، به دست کسانی می‌افتد که هیچ خاصیتی ندارند، بلکه خسارت هم وارد می‌کنند.

وی در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه قرآن و عترت در شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: برای تشکیل کمیسیون ویژه قرآن و عترت در حال حاضر نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. در ابتدا شورای شهر جدید باید مستقر و سوار بر کار شود. قطعاً تمامی اعضا دغدغه‌های فرهنگی دارند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام خواهند داد. یک پارک تمام قرآنی برای بهشت رضا(ع) برنامه‌ریزی شده بود و در نظر داریم این طرح را در یکی از پارک‌های مشهد نیز اجرا کنیم تا تمام مطالبات این حوزه برآورده شود.

دستگاه‌های قرآنی باید تصدی‌گری و مدیریت خود را در دست بگیرند

حسین حسامی، عضو منتخب شورای ششم شهر مشهد، در پاسخ به مطالبات برخی اساتید و حافظان قرآنی مشهد بیان کرد: مطالبات مردم که تصویب کمیسیون ویژه قرآن و عترت در شورای شهر مشهد است، باید بررسی شود. به‌عنوان نمایندگان مردم در شهر باید نیازها و اولولیت‌ها را از مردم احصا کنیم. مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص وظایف و اختیارات شهرداری‌ها، در حوزه فرهنگ وظیفه داریم ورود کنیم که قرآن و عترت محور اصلی تمام برنامه‌های فرهنگی است.

وی افزود: ایجاد کمیسیون ویژه قرآن و عترت در شورای شهر مشهد نیاز است، این موضوع را باید به‌عنوان دستور کار در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون برنامه و بودجه و مشارکت اهالی قرآن مشهد نیازسنجی کنیم. ما به‌عنوان نمایندگان مردم نباید تصدی‌گری کنیم، بلکه باید ریل‌گذاری کنیم تا زیرساخت‌ها فراهم شود. مردم، نهادها و مؤسسات باید نیازسنجی کرده و سپس اجرا و نظارت کنند. فرهنگسرایی که در حوزه قرآن و عترت داریم، مدیریت، اجرا و تصدی‌گری آن باید کاملا در اختیار اهالی قرآن مشهد قرار گیرد، فرهنگسرای قرآن و عترت را می‌توانیم به عنوان کانون قرارگاه قرآنی تشکیل دهیم.

عضو منتخب شورای ششم شهر مشهد تصریح کرد: در مباحث علوم‌قرآنی، عملکرد ضعیفی داشتیم. در سال 1400 بالغ بر 388 میلیارد تومان در خصوص برنامه‌های فرهنگی اعتبار درنظر گرفته شده، اما تا به امروز، خروجی آن به‌دلیل عدم نیازسنجی صحیح، قابل قبول نیست. در حوزه فرهنگ، برنامه تلویزیونی مانند عصرجدید برای کشف استعدادها راه‌اندازی شده است، چرا در حوزه قرآن و عترت استعدادیابی صورت نگیرد و عصر جدید دیگری راه‌اندازی نکنیم؟

شبکه سازی همه دستگاه‌های قرآنی مشهد

حسن منصوریان، عضو منتخب شورای ششم شهر مشهد نیز بیان کرد: متولی اصلی قرآن در این شهر، یک دستگاه نیست که این خود یک ایراد ساختاری محسوب می‌شود. اگر تمام دستگاه‌های متولی قرآنی یک شبکه می‌شدند، آیا در حوزه قرآن و عترت مشکل داشتیم؟ اگر با حضور نمایندگانی از تمام دستگاه‌ها و نهادها شبکه‌سازی کرده و کارگروهی تشکیل دهیم، دیگر مشکلی نخواهیم داشت، مشکل مشهد شبکه کردن دستگاه‌های متولی قرآنی است. دستگاه‌های قرآنی در مشهد متحد نیستند و شبکه کردن دستگاه‌های قرآنی از اوجب واجبات است و باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی سلطانی، مدیرعامل مؤسسه «شکوه رسالت نبوی» در پایان اظهار کرد: اگر کمیسیون قرآن و عترت تشکیل شود، مانند سایر کمیسیون‌ها، از بودجه برخوردار می‌شود. زمانی که ما کمیسیون فرهنگی داریم، یعنی پذیرفتیم، مدیریت شهری به حوزه فرهنگی ورود پیدا کند و در این خصوص مسئول است، اما تقاضا دارم تشکیل این کمیسیون، به‌طور جدی پیگیری شود.

انتهای پیام
captcha