محمد معالی، مدیر امور زائرین بنیاد کرامت آستان قدس رضوی و عضو کارگروه زیارت و خدمات زائر نشان مشهدالرضا(ع)، در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی، اظهار کرد: نشان مشهدالرضا(ع) دو کارکرد اصلی دارد که نخست فرهنگسازی و جریانسازی بوده و دوم قدردانی از کسانی که سالها بدون چشمداشت در مسیر خدمت به زائران تلاش کردهاند، است.
وی ادامه داد: وقتی فعالان حوزه زیارت، فعالیت افرادی با اثرگذاری بالا در این حوزه را ببینند، این موضوع خود مشوقی برای ادامه فعالیتها خواهد بود و تقدیر از برگزیدگان نیز الگوی تشویقی برای دیگران ایجاد میکند. برگزیدگان این نشان، نمونههایی عملی از خدمات موفق هستند و تجربهها و مدلهای اجرایی آنها میتواند بهصورت علمی پیادهسازی شده و به دیگران آموزش داده شود.
مدیر امور زائرین بنیاد کرامت آستان قدس رضوی بیان کرد: بزرگترین چالش در ارزیابی خدمات، سنجش دقیق و عینی فعالیتهاست؛ چراکه هر خدمت ویژگیهای خاص خود را دارد. به همین منظور، شاخصهای مشخصی در کارگروه تعریف شده و فعالیتها با دقت بررسی میشوند تا اطمینان حاصل شود برگزیدگان، واقعاً نمونههای اثرگذار هستند.
معالی با بیان اینکه مشهد به علت حضور حرم مطهر امام رضا(ع)، ظرفیت بینظیری برای فرهنگسازی و توسعه معارف اهلبیت(ع) دارد، افزود: نشان مشهد میتواند انگیزهبخش فعالان باشد، تجربههای موفق را معرفی کند و بستری برای ارتقای کیفیت خدمات زائران فراهم آورد. فرصتهایی که با این پروژه، بهویژه در حوزه جریانسازی، آموزش و بهبود خدمات ایجاد شده است، بسیار ارزشمند هستند.