چند راه‌حل برای حفظ ارتباط آیات قرآن / اجباری به حفظ شماره آیه برای خردسالان نیست +صوت
کد خبر: 3982391
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

چند راه‌حل برای حفظ ارتباط آیات قرآن / اجباری به حفظ شماره آیه برای خردسالان نیست +صوت

حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن با اشاره به چند راه‌حل کمک‌کننده برای حفظ ارتباط آیات، گفت: حفظ شماره آیه کمک‌کننده خوبی به حفظ است، اما اجباری نیست که خردسالان، به ویژه در جزء سی‌ام و سوره‌هایی که دارای آیات کوتاه هستند، شماره آیه را حفظ کنند، هرچند توصیه می‌شود که شماره صفحه را حتماً حفظ کنند.

به گزارش ایکنا، با توجه به پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف چون حفظ قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت پنجمین جلسه بارگذاری شده است؛

«پس از انجام حفظ جدید، سعی کنید تا با قوت چند بار و طی اوقات مختلف، محفوظات جدید را تکرار کنید و سعی کنید به این موضوع عادت کنید. این موضوع به نگهداری آیات به صورت زنجیروار در ذهن کمک‌ می‌کند. هرچه آیات را بیشتر به هم وصل کنید، بهتر است.

برای اینکه ارتباط آیات را حفظ کنیم، چند راه‌حل کمک‌کننده است؛ خواندن تفسیر آیات که شاید برای سن و سال شما کودکان و نوجوانان زود باشد، تکرار اول آیات به صورت مستمر و در اوقات‌ متعدد، حفظ شماره آیه که کمک‌کننده خوبی به این موضوع است، اما اجباری نیست و شماره آیه را به خردسالان، به ویژه در جزء سی‌ام و سوره‌هایی که دارای آیات کوتاه هستند، پیشنهاد نمی‌کنم، اما شماره صفحه را حتما حفظ کنید. آیه را با شماره صفحه باهم تکرار و تمرین کنید.

این مهم است که بدانید، هر جزء دارای 20 صفحه است، به جز جزء اول که دارای 21 صفحه است. اینطور می‌توانید صفحه اول و آخر هر جزء را با کمی تمرین محاسبه کنید. تمرین کنید که شماره صفحه را با آیه‌ نخست هر صفحه به یاد بسپارید. بدانید که تکرار محفوظات اصطلاحاً در اوقات مرده انجام می‌شود؛ یعنی در راه، آسانسور، پیش از شروع فیلم و ... .

اگر از روز اول حفظ، طبق برنامه‌ریزی و به خوبی شروع کنید، هیچ مشکلی برای محفوظاتتان پیش نخواهد آمد. اگر تمرین نکنید و مرور نکنید، محفوظاتتان فراموش می‌شود که این امری طبیعی است. اما حفظ شماره آیه برای خردسالان توصیه نمی‌شود، به ویژه در سوره‌هایی که آیاتش کوتاه است، همانطور که گفته شد. 

اگر بر روی محفوظات جدیدتان به خوبی کار کنید، در ادامه محفوظات، مشکلی نخواهد بود. اگر حفظ اولیه را خراب کنید و اصطلاحاً حفظتان یخی بود، از آب شدن آن ناراحت نشوید، زیرا در این صورت، حفظتان را به دست فراموشی خواهید سپرد. 

مهم این است که شما در بهترین زمان سنی، یعنی در خردسالی به حفظ مشغول شده‌اید و باید برنامه‌ریزی برای حفظتان داشته باشید.

مراد از عنوان 10 درس در مرور محفوظات آیاتی است که در 10 روز آخر حفظ کرده‌ایم. میزان محفوظات روزانه در 10 ضرب می‌شود؛ مثلاً اگر فردی روزی 5 خط حفظ می‌کند، این مقدار را در عدد 10 ضرب می‌کند و به این ترتیب، 50 خط پیش از درس روزانه و حفظ جدید او برای مرور محفوظات در نظر می‌گیرد.

اگر محفوظات جدید را تکرار نکنیم، در ذهنمان جای نمی‌گیرد و منتقل نمی‌شود. البته برخی نیز مرور پنج درس، هفت درس، 20 درس و ... را نیز گفته‌اند که آنها را توصیه نمی‌کنم. بنابراین محفوظاتتان را یک بار از حفظ بخوانید، مقداری از آن را به فردی تحویل دهید و مقداری از آن را از طریق فایل صوتی گوش دهید. آن هنگام است که محفوظات خوب، قوی و محکم، بدون آسیب به آنها، در ذهن شما باقی خواهد ماند».

کد
انتهای پیام
captcha