اصولی که در مرور محفوظات قرآنی باید رعایت شود + صوت
کد خبر: 3989475
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹

اصولی که در مرور محفوظات قرآنی باید رعایت شود + صوت

حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن با اشاره به اصولی که حفاظ در مرور محفوظات باید به آنها توجه کنند، گفت: مرور محفوظات باید از حافظه فرد و با صدای بلند تکرار شود.

به گزارش ایکنا، با توجه به زمان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام تابستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت ششمین جلسه بارگذاری شده است؛

«بحثمان رسید به اینکه محفوظات قبلی را به هنگام حفظ جدید، چگونه تکرار و مرور کنیم.

یکی از اشتباهات، این است که از ابتدا، همه صفحات را برای یک فرد، تکرار کنیم. مرور حتما باید به تنهایی انجام شود و مباحثه را با فرد دیگر یا مادر انجام دهیم. البته اگر فرد مقابل همسن‌وسال نوجوان باشد، خیلی بهتر است.

بزرگترین اشتباه در مرور این است که وقتی بخشی را فراموش کرده‌اید، سریع قرآن را باز می‌کنید. 

مرور صحیح چگونه است؟ مرور آیات قبلا حفظ شده باید از حفظ و با صدای واضح و آشکار تکرار شود. نباید پیش از مرور، به مصحف شریف نگاه کرد و اگر یادمان رفت نیز باز به مصحف شریف نگاه نمی‌کنیم، چرا که وابستگی می‌آورد. مقداری به خود سختی دهید، اینگونه از حفظ قرآن لذت می‌برید و به اندازه‌ای مسلط جواب سایرین را می‌دهید. آن هنگام متوجه می‌شوید، حفظ قرآن یعنی چه؟

مرور ذهنی نداریم. مرور ذهنی برای مطالعه روزنامه و کتاب داستان و ... است. راهش این است که هر جزئی را که مرور می‌کنید، یکی دو صفحه را با ترتیل و سایر را به صورت عادی با رعایت حداقل‌های تجوید به صورت دکلمه‌ای بخوانید، نیازی نیست در همه اجزاء مشابه قاریانی چون منشاوی و مصطفی اسماعیل بخوانیم. 

هر جزء را در 40 و 50 دقیقه تمام کنید. چه در مباحثه و چه در مرور، نباید عجله داشت و تند تند خواند. اگر جایی را یادتان رفت، چند ثانیه(حدود پنج ثانیه) مکث کنید و سریع قرآن را باز نمی‌کنید، بلکه ادامه آن آیه را بخوانید و سپس که صفحه تمام شد، آن‌گاه با چشم‌ از روی قرآن بخوانید. اینگونه حافظه تصویری تقویت می‌شود و اگر اینگونه نکنید، حافظه تصویری آرام آرام از بین می‌رود. این برای زمانی است که چند کلمه از یاد رفته باشد.

اگر تعداد بیشتری از کلمات را فراموش کرده باشید، باید صفحه را مجدد حفظ کنید. 

اگر فرازهایی را فراموش کرده‌اید، بدانید که روش را اشتباه رفته‌اید. 

چرا همیشه در مسابقات استرس دارید و از حضور در مسابقات سر باز می‌زنید، چرا که دلیل آن مراجعه زیاد به مصحف شریف است در حالی که وابستگی را باید کم کرد.

انتهای پیام
captcha