چگونه یک جامعه قرآنی می‌شود / هزینه برای قرآن سرمایه‌گذاری است
کد خبر: 3992441
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
فردفانی:

چگونه یک جامعه قرآنی می‌شود / هزینه برای قرآن سرمایه‌گذاری است

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن با یادآوری آیات قرآن کریم در خصوص اهمیت تلاوت، تدبر و انس با قرآن به تبیین مراحل قرآنی شدن یک فرد و در نهایت جامعه پرداخت.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور به تبیین آثار تربیت حافظان در جامعه پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار جمهوری اسلامی به امورات مختلف از جمله امورات قرآنی تسلط کامل دارند زیرا ایشان علاوه بر رهبری، یک مجتهد و مرجع تقلید عالی‌قدر هم هستند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً رهبر معظم انقلاب چشم‌انداز مهمی را برای تربیت حافظان قرآن در کشور پیش‌بینی کرده‌اند، افزود: بر روی این مسئله کار شود که چرا معظم‌له فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم و اثرات آن را به خوبی درک کرده و برای جامعه تبیین کنیم.

فردفانی یکی از دلایل این امر را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها قبل از درمان دانست و افزود: وقتی کسی حافظ قرآن شد یعنی با آیات قرآن کریم انس داشته و آن‌ها را می‌داند، بنابراین آسیب و هزینه کمتری هم برای جامعه خواهد داشت و به اعتلای جامعه هم کمک می‌کند. پس بهتر است به جای صرف هزینه‌های گزاف برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این خصوص و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مدنظر داشته باشیم.

وی اظهار کرد: کسی که حافظ قرآن می‌شود برای تثبیت حفظ خویش باید دائماً آیات قرآن را مرور کند و این مسئله موجب انس و آشنایی با آیات و مفاهیم آن‌ها می‌شود و قرآن با وجود فرد درآمیخته شده و متخلق به اخلاق قرآنی خواهد شد.

فردفانی حفظ قرآن را راهی برای دستیابی به تدبر و عمل به قرآن کریم دانست و افزود: خداوند در آیه 82 سوره نساء می‌فرماید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ...؛ آيا در [معانى] قرآن نمى‏‌انديشند...» و این مسئله نشانگر اهمیت تدبر در آیات قرآن کریم است که البته در آیات دیگری هم بر این قضیه تأکید شده است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی حفظ و قرائت و تدبر عمل به قرآن کریم است، گفت: البته قرائت و تلاوت قرآن کریم هم موضوعیت دارد چنانچه خداوند در آیه 121 سوره بقره فرموده است «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ...؛ كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده‏‌ايم [و] آن را چنانكه بايد مى‏‌خوانند ايشانند كه بدان ايمان دارند...» لذا باید آداب تلاوت را بلد باشیم.

فردفانی با اشاره به آیه 20 سوره مزمل «...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ...؛ ... پس هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد...» گفت: در این آیه خداوند بر ضرورت تلاوت قرآن تأکید کرده است. درست است که در روایات هم آمده است چه بسا تلاوت‌کنندگان قرآنی که قرآن را می‌خوانند اما قرآن آن‌ها را لعنت می‌کند یا اینکه حضرت علی(ع) فرمودند در تلاوتی که تدبر در آن نیست، خیری نیست. ولی با یک روایت نمی‌توانیم نظر صریح و قطعی دهیم و این کار مجتهدان است که روایات را کنار هم می‌گذارند و منطبق با آیات قرآن فتوا صادر می‌کنند. امام خمینی(ره) فرمودند قرآن را بخوانید و گمان نکنید که خواندن آن بدون مفاهیم اثری ندارد لذا ممکن است این‌ها در ظاهر متناقض باشد اما در باطن با هم قابل جمع هستند یعنی قرائت و حفظ باید باشد و موضوعیت دارد اما اکتفا نکردن به قرائت صرف نکته مهمی است که نباید تنها در مرحله قرائت و تلاوت قرآن متوقف شد و از ادامه آن باز ماند.

این حافظ بین‌المللی قرآن در پایان تأکید کرد: تلاوت زیبا بسیار مؤثر است و خواندن مفاهیم و ترجمه و تفاسیر بسیار ضروری است، اما در ادامه عمل به مسائلی است که از قرآن یاد گرفته‌ایم و در مجموع همه این‌ها می‌تواند یک جامعه قرآنی را تشکیل دهد.

انتهای پیام
captcha