ترسیم نقشه فرهنگی؛ راهی برای برون‌رفت از مشکلات
کد خبر: 3998647
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
حجت‌الاسلام جواد طاهری بیان کرد:

ترسیم نقشه فرهنگی؛ راهی برای برون‌رفت از مشکلات

امام جمعه کاشمر ترسیم نقشه فرهنگی این شهر را ضروری و راهی برای برون‌رفت از مشکلات دانست.

ترسیم نقشه فرهنگی؛ راهی برای برون‌رفت از مشکلاتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر، شامگاه 28 شهریورماه، در نخستین جلسه خود با اصحاب رسانه شهرستان که در محل بیت وی برگزار شد، اظهار کرد: به‌رغم اینکه نقشه فرهنگی کشور در 120 صفحه ابلاغ شده است، اما سال‌ها در کتابخانه‌ها در حال خاک خوردن است و باید قسمت مربوط به شهرستان مشخص و برش شهرستانی داده شود.

وی با تأکید براینکه نقشه پیشرفت شهرستان در کنار نقش افراد در آن باید مشخص شود، بیان کرد: برای رفع مشکلات باید ابتدا هرچه سریعتر نقشه فرهنگی شهر را تبیین کرد تا مسیر مشخص شود، هدف در نقشه فرهنگی پیشرفت منطقه ترشیز و تبیین سیاست‌های امامین انقلاب است.

امام جمعه کاشمر گفت: برای ما سخت است در شهرستانی مانند کاشمر که آب و خاک مناسب دارد، جوانان آن از بیکاری رنج ببرند، تا وقتی بیکار در منطقه باشد، نمی‌توان برروی دیگر مسائل و آسیب‌های منطقه تمرکز و برنامه‌ریزی کرد، می‌طلبد در این خصوص برنامه مدون و یکپارچه‌ای داشته باشیم.

طاهری همچنین فعال‎سازی قرارگاه فرهنگی شهرستان را یکی از ضروریات دانست و تصریح کرد: در قرارگاه فرهنگی که زیرمجموعه‌هایی دارد، باید در نخستین قدم، نقشه فرهنگی شهرستان نوشته و تبیین شود، سپس به دیگر مسائل پرداخت. اگر دلمان به حال منطقه ترشیز می‌سوزد، باید یکپارچگی ایجاد کنیم و آن هم با اهداف مشترک است، نباید منافع عمومی را فدای قومیت و جناح خاصی کرد.

وی بیان کرد: خبرنگاران در جنگ رسانه‌ای افسران جنگ نرم و در امتداد قرارگاه فرهنگی هستند و باید تقویت شوند، بدون شک خبرنگاران در رسیدن به یک برنامه مطلوب نقش ارزشمندی دارند.

امام جمعه کاشمر بیان کرد: نقشه فرهنگی شهرستان باید هر سال به روزرسانی و آسیب‌شناسی شود، نه مانند برخی قانون‌های مجلس که مربوط به قبل انقلاب هستند و اصلاح هم نمی‌شوند.

طاهری ادامه با بیان اینکه چون رسانه نماز جمعه ظرفیت متفاوت و منحصر به فردی دارد، نباید در اختیار مجموعه خاصی باشد، تأکید کرد: رسانه نماز جمعه باید در اختیار اهداف بلند انقلاب باشد. متأسفانه در شهرستان چون نقشه فرهنگی نداریم، تنها مهندسی فرهنگ می‌کنیم و فقط خوب و بد را مشخص می‌کنیم. قرار نیست، بحث کنیم که حجاب خوب هست یا خیر، بلکه باید بررسی شود که چگونه افراد را به حجاب دعوت کنیم، در حال حاضر به درستی مردم را به حجاب دعوت نمی‌کنیم.

اجتماع نماز جمعه جریان‌ساز است

وی با اشاره به اینکه رسانه نماز جمعه با دیگر رسانه‌ها متفاوت است، بیان کرد: اگرچه اجتماع نماز جمعه جریان‌ساز است، اما متأسفانه از این ظرفیت تاکنون استفاده نکرده‌ایم. نباید این رسانه بی‌بدیل و قوی به نفع یک جناح و قوم خاصی مصرف شود، باید ظرفیتی فراهم کرد تا همه از جمله خبرنگاران در فریضه نماز جمعه شرکت کنند و حتی نسبت به خطبه‌های امام جمعه مطالبه‌گری کنند، تا خطیب هم بتواند صدای جمع باشد.

امام جمعه کاشمر دعوت به وحدت را یکی از رسالت‌های اصلی امام جمعه دانست و گفت: وجود حوزه‌های علمیه، موقوفات، زیارتی بودن، هیئات‎ و مساجد از ظرفیت‌های مهم منطقه هستند. موقوفاتی که باید گره مردم را باز و دلشان را روشن و پشتوانه‌ای برای کارهای عمومی در راستای ایجاد اشتغال و فرهنگ‌سازی باشد، اما چون از همان ابتدا به خوبی فرهنگ‌سازی نشده است، اکنون به مسئله تبدیل شده‌اند.

طاهری اظهار کرد: اگر موقوفات بخواهد رها باشند و بد جهت‎‌دهی شوند، به یک خطر جدی تبدیل می‌شوند، متأسفانه بعضاً بعد از 50 سال به سراغ موقوفاتی می‌رویم که پیش از این رهایشان کرده بودیم و حال می‌خواهیم، پس بگیریم.

وی با اشاره به اینکه 46درصد کاشمر موقوفه است، افزود: با توجه به وجود پنج امامزاده در شهرستان می‌توان نسبت به توریسم زیارتی، اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر اقدامات لازم را انجام داد.

امام جمعه کاشمر طراحی موزه مجلس در کنار آرامگاه شهید مدرس را کار بسیار پسندیده و خوبی دانست و گفت: باید از این طرح که به نفع و پیشرفت کاشمر است، نهایت استفاده را کرد. همچنین از 12 حوزه علمیه و هفت دانشگاه در منطقه ترشیز پنج حوزه علمیه و پنج دانشگاه با هزاران دانشجو در کاشمر دایر است.

طاهری ادامه داد: هیئات و مساجد باید هفته‌ای یک جلسه با نیروهای خود تشکیل دهند، نه اینکه سالی یکبار و آن هم در محرم فعال شوند، این موجب می‌شود کارها سطحی باشد. اگرچه فقه عقلانی ما در حال خاک خوردن است، اما نه مسئولان و نه قانون‌گذاران به آن توجهی نداشته و مردم هم مطالبه‌ای نداشته‌اند.

وی در پایان بر لزوم فعال‌سازی قرارگاه فرهنگی تأکید کرد و گفت: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقشه فرهنگی در قرارگاه توسط نخبگان تهیه و در شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد منطقه تلاش و زمینه را برای ارتقای آن فراهم کنیم و خواب را بر افرادی که مسئولیتی قبول کردند، اما نسبت به آن بی‌توجه هستند، حرام کنیم.

انتهای پیام
captcha