از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا حذف نام رئیس‌جمهور پیشین از دانشگاه
کد خبر: 3998918
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
آخرین تحولات افغانستان؛

از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا حذف نام رئیس‌جمهور پیشین از دانشگاه

امروز فرودگاه کابل به طور رسمی از سوی مقامات طالبان بازگشایی شد. از سوی دیگر طالبان نام «برهان‌الدین ربانی»، رئیس‌جمهوری و رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان را از سردر دانشگاه کابل حذف کردند.

به گزارش ایکنا؛ با استقرار حکومت طالبان، به تدریج دورنمای سیاست‌های مورد نظر این گروه برای حکومت آینده این کشور بیش از پیش روشن می‌شود. تا کنون حذف زنان از مشاغل عمومی و برخی سیاست‌های دیگر طالبان، اعتراضاتی را در داخل و خارج این کشور برانگیخته است. با این حال کمتر نشانه‌ای از کوتاه آمدن طالبان در سیاست‌های خود دیده می‌شود.

بازگشایی رسمی فرودگاه کابل

 خبرگزاری «خامه پرس» افغانستان به نقل از مدیریت هوانوردی غیرنظامی افغانستان گزارش داد که فرودگاه کابل رسما برای انجام پروازهای داخلی و خارجی افتتاح شد.

در حین عقب نشینی نیروهای آمریکایی و حمله تروریستی ۲۶ آگوست به باندهای این فرودگاه و گیت‌های پرواز خسات فراوانی وارد شد.

از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا

کارشناسان فنی قطر و ترکیه در راه‌اندازی مجدد فرودگاه کابل کمک کردند و در ۴ سپتامبر نخستین پرواز داخلی، این فرودگاه را ترک کرد.

نگرانی عربستان از بازگشت القاعده، داعش و طالبان 

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه اختصاصی با مجله هندی «ایندیا تودی» گفته است که برگشت القاعده، داعش و طالبان در افغانستان موضوعی است که جای نگرانی واقعی دارد. وزیر خارجه عربستان سعودی در پی تحولات افغانستان برای یک دیدار سه روزه با مقامات هند وارد این کشور شده و نگرانی خود در مورد وضعیت افغانستان را با همتای هندی خود در میان گذاشته است.

شاهزاده فیصل گفته است که تروریسم بین‌المللی مایه نگرانی است. او گفته که در این مورد با جی شانکر وزیر امور خارجه هند به تفصیل صحبت کرده است.

وزیر خارجه عربستان مدعی شده که کشورش هیچ تماسی با طالبان ندارد و در مورد به رسمیت شناختن آنها نیز منتظر تشکیل یک دولت فراگیر است.

ورود رئیس سازمان جهانی بهداشت به کابل

تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، امروز وارد کابل پایتخت افغانستان شد. انتظار می‌رود او در آنجا در مورد بحران بودجه مراقبت‌های بهداشتی صحبت کند که بحران عمومی را تشدید کرده است.

از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا

ادهانوم با محمد حسن آخوند، سرپرست نخست وزیری دولت طالبان دیدار کرد. سیستم درمانی افغانستان بستگی زیادی به کمک‌های خارجی دارد. بنابراین اعلام بانک جهانی، بلافاصله پس از روی کار آمدن طالبان در ماه گذشته، مبنی بر تعلیق بودجه، ضربه شدیدی را وارد کرده است.

این بانک نگرانی‌هایی را درباره چشم‌انداز توسعه افغانستان در زمان طالبان، به ویژه برای زنان ، ذکر کرد. اما در هفته‌های اخیر، هزاران پزشک و پرستار دستمزد دریافت نکرده‌اند و مقامات هشدار می‌دهند که تجهیزات اولیه بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها هم در حال تمام شدن است.

تغییر نام دانشگاه کابل از سوی طالبان

وزارت تحصیلات طالبان در افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای همزمان با دهمین سالگرد کشته شدن برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری و رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نام دانشگاه دولتی آموزش و پرورش در کابل را تغییر داد.

از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا

پیشتر این نهاد آموزشی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به «پوهنتون تعلیم و تربیه استاد ربانی شهید» مسمی شده بود اما وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرده است که آنچه را «برخورد سیاسی با نهادهای تحصیلی» خوانده نمی‌پذیرد.

در این اعلامیه آمده است که نهاد‌های آموزشی و تحصیلی باید بر اساس معیارهای علمی استوار باشند اما متاسفانه که در ظرف بیست سال گذشته و در سایه اشغال افغانستان با این نهادها برخوردهای سلیقه‌ای و قومی صورت گرفته است.

همچنین در این اعلامیه که به زبان پشتو انتشار یافته ادعا شده است که در گذشته اعتراضات در رابطه به نام‌گذاری این نهاد باعث شهادت شماری از دانشجویان شده است و برخی از استادان نیز از گذاشتن نام برهان‌الدین ربانی بر این موسسه تحصیلی ناراحت بودند.

برخی از کارشناسان، این اقدام طالبان را در راستای سیاست زدودن زبان فارسی از جامعه افغانستان ارزیابی می‌کنند. 

داعش مسئولیت حمله به طالبان را بر عهده گرفت

داعش از هدف قرار دادن طالبان در شهر جلال آباد خبر داد. خبرگزاری اعماق وابسته به داعش اعلام کرد که شاخه موسوم به خراسان این گروه در روزهای شنبه و یکشنبه با هدف قرار دادن طالبان بیشتر از ۳۵ نفر از اعضای این گروه را کشته است.

به گزارش این خبرگزاری، داعش روز شنبه خودروهای طالبان را در سه انفجار جداگانه در شهر جلال آباد هدف قرار داده است. در روز یکشنبه هم این گروه یک وانت حامل تعدادی از جنگجویان طالبان را منفجر کرده است.

از بازگشایی رسمی فرودگاه کابل تا حذف نام رئیس‌جمهور پیشین از دانشگاه

پیشتر، منابع خبری از کشته شدن سه نفر در انفجارهای جلال آباد خبر داده بودند. شاهدان عینی هم از انتقال مجروحان این حملات به بیمارستان خبر داده اند.

شاخه خراسان داعش همچنین پیش از این مسئولیت حمله خونین به فرودگاه کابل در روزهای پایانی حضور نظامیان آمریکایی در آن را برعهده گرفته بود.

انتهای پیام
captcha