اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج)
کد خبر: 4000388
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج)

فرزانه حکیم‌زاده، پژوهشگر حوزه زنان گفت: اربعین می‌تواند زمینه‌ساز مهمی برای دولت حضرت مهدی(عج) باشد، زیرا این مسیر یک نوع ولایت‌پذیری آشکاری است و به‌نوعی ولایت‌پذیری شیعه را نیز نشان می‌دهد.

اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فرزانه حکیم‌زاده، مدرس حوزه علمیه قم و پژوهشگر حوزه زنان، شامگاه سوم مهرماه در نشستی با عنوان «اربعین، زمینه‌ساز ظهور با محوریت نقش زنان» که به همت مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) مشهد به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که اربعین را مهم و برجسته ساخته، این است که اربعین چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان است که فقط برای امام حسین(ع) این مسئله مطرح شده و برای سایر امامان، اربعینی مطرح نیست. روز شهادت امام حسین(ع) به دلیل جایگاه خاص امام حسین(ع) عظمت نهضت و بزرگی مصیبت ایشان به‌عنوان روز عاشورا و یکی از روزهای مهم و برجسته تاریخ معرفی شده است.

وی بیان کرد: مسئله‌ای که در غروب پس از روز عاشورا تا روز اربعین مطرح است، نقش زنانی است که در کاروان امام‌حسین(ع) حضور داشتند و پس از واقعه کربلا به اسارت کاروان یزید در آمدند که اسارت آن‌ها شاید فاجعه‌ای کمتر از فاجعه شهادت امام حسین(ع) نبود.

شجاعت حضرت زینب(س) و رساندن پیام امام حسین(ع) به مردم

این پژوهشگر حوزه زنان بیان کرد: در حقیقت این اسارت که از دهم محرم تا 20 صفر به طول انجامید، این ایام را خاص کرده و در این فاصله زمانی اسارت زنان که در رأس آن‌ها حضرت زینب(س) قرار داشت، توانست نقش مهمی را ایفا کند و امروز این حادثه در سراسر جهان به یک حادثه تاریخی بزرگ تبدیل شود.

حکیم‌زاده گفت: در حقیقت هر انقلابی دو چهره دارد و آن، خون و پیام است، در این میان نهضت امام حسین(ع) از این دو چهره برخوردار است، یک چهره آن قیام است که در روز عاشورا این چهره متجلی شده و چهره دوم که بسیار مهم تلقی می‌شود، پیام‌رسانی، حفظ خون‌های به ناحق ریخته شده و عظمتی که در این نهضت بود که این چهره بر عهده زنان کاروان امام حسین(ع) قرار داشت و در این خصوص شاعر به حق و به جا گفته است که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود.

وی بیان کرد: در تمام این مدت حضرت زینب(س) در نهایت شجاعت، اقتدار و عزت با سخنرانی‌های خود با مردم در مناطق مختلف، پیام مهم امام حسین(ع) را که دفاع از دین خداوند، دفاع از سنت‌های اصیل اسلام ناب، قیام در مقابل ظلم و دعوت انسان‌ها به ولایت خداوند و رسول خدا و پیشوایان واقعی پیامبر اسلام(ص) بود را در پایان عمر خود به درستی منتقل کرد.

این مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: از همان روزهای نخست نهضت که امام حسین(ع) از مدینه به سمت مکه حرکت کردند، زنان نقش پررنگی داشتند و این پیام‌رسانان و همراهان امام حسین(ع) نشان‌دهنده جایگاه زنان در مهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی است، به گونه‌ای که حتی پس از عاشورا نیز ایشان با سخنرانی‌های روشنگرانه‌ای که به همراه امام سجاد(ع) داشتند، بسیاری از مردم شام را که تا پیش از این هیچ شناختی نسبت به اهل‎بیت(ع) نداشتند و از هرآنچه که اطراف آن‌ها وجود داشت غافل بودند، بیدار کردند و با این حرکت خود چنین زنی اینگونه توانست تاریخ‌ساز و تمدن ساز باشد.

ارتباط اربعین و ظهور مهدی موعود(عج)

حکیم‌زاده بیان کرد: از این‌رو است که حضرت زینب(س) با حرکت‌ها و اقداماتی که داشت باعث شد که امروز ما حرکتی با نام پیاده‌روی اربعین را که یکی از حرکت‌های عظیم جهانی است، داشته باشیم.

این پژوهشگر حوزه زنان در خصوص ارتباط اربعین با ظهور حجت(عج) ادامه داد: در حقیقت زیارت اربعین می‌تواند اندیشه تشیع را تقویت کند و حضور در کربلا یکی از راه‌هایی است که به نوعی ولایت‌پذیری شیعه را نشان می‌دهد و شخصی که در این صحنه حضور پیدا کند، درصدد است که ولایت‎پذیری را به سراسر جهان نشان دهد، حقانیت آن را ترویج کند و در نهایت دیگران را نیز به این ولایت دعوت کند.

حکیم‌زاده بیان کرد: از طرفی نیز اربعین یکی از راه‌های دفاع از ولایت اهل‌بیت(ع) است که به‌صورت حرکت نمادین و محسوس این ولایت را در منظر جهانیان قرار می‌دهد، این در حالی است که میلیون‌ها نفر در جهان به این ولایت امامان معصوم(ع) معتقد هستند، اما نمی‌توانند از آن سخن به میان آورند، اما این حرکت ظاهری از این منظر می‌تواند زمینه‌ساز دولت حضرت مهدی‌(عج) باشد، زیرا حرکتی است که به‌صورت آشکار و روشن انسان‌ها را به ولایت اهل‌بیت(ع) دعوت می‌کند.

وی گفت: در حقیقت حضور در این مسیر طولانی یک نوع محبتی در میان شیعیان ایجاد می‌کند که امر بسیار مهم و تأثیرگذار است و همواره نشان دادن ولایت به‌صورت محسوس به جهانیان از این طریق قطعاً می‌تواند جهان را برای پذیرش دولت مهدی(عج) آماده کند. اما در این میان مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از یک منظر نیاز به آماده شدن افکار جهانی دارد، به گونه‌ای که در حدیثی آمده است که در زمان ظهور امام زمان(عج) عده‌ای برای سلطنت و حکومت ایشان، زمینه‌سازی می‌کنند.

عشق اهل‌بیت(ع) و قرارگیری انسان‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین در روایت دیگری نیز آمده لازم است که مردم آمادگی پذیرش حضرت حجت را داشته باشند و پیش از ظهور ایشان نسبت به آن بزرگوار معرفت پیدا کنند تا بتوانند ایشان را  پذیرفته و حمایت کنند تا حکومت بر روی زمین استقرار پیدا کند، زیرا برای ظهور چنین دولتی باید زمینه‌سازی‌هایی صورت گیرد، از این‌رو راهپیمایی اربعین زمینه بسیار مهمی در این راستا به‌شمار می‌رود.

حکیم‌زاده بیان کرد: دلیل اهمیت این راهپیمایی و اینکه گفته می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز مهمی برای دولت حضرت مهدی(عج) باشد، این است که این مسیر یک نوع ولایت‌پذیری آشکاری است، زیرا این پیاده‌روی طولانی، کار سختیبوده و هیچکس برای دیدن کسی این مسیر طولانی را نمی‌پیماید، اما عشق اهل‌بیت(ع) میلیون‌ها زائر را در این مسیر قرار می‌دهد و همچنین نوع رفتاری که در طی مسیر توسط موکب‌داران و زائران ظهور و بروز می‌کند نیز یک نوع محبت، ایثار و عشق به اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: این رفتارها و اقدامات به زائر امام حسین(ع) پیام اصلی خود را می‌رساند و کسی که به زائر امام‌حسین(ع) تا این اندازه خدمت‌رسانی می‌کند و علاقه خود را به آن‌ها از این طریق نشان می‌دهد، قطعاً علاقه خاصی نسبت به امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) خواهد داشت و به عبارتی نیز تا اندازه‌ای عشق به اهل‌بیت(ع) در این حرکت موج می‌زند و تأثیرگذار است که این حرکت امروزه نه تنها فرامرزی و فراملیتی بلکه به یک حرکت فراعقیدتی نیز تبدیل شده است و هرکسی با هر اعتقادی که دارد، در این مسیر حاضر می‌شود و یک نوع گرایشی به اهل‌بیت(ع) در خود احساس می‌کند.

این پژوهشگر حوزه زنان تصریح کرد: در واقع این همگرایی‌ها و وحدت بخشی‌هایی که در پیاده‌روی اربعین نمایش داده می‌شود، در میان همه شیعیان، مسلمانان و البته آزادگان جهان، ظرفیت مهم و قابل توجهی برای زمینه‌سازی ظهور مهدی موعود بشمار می‌رود.

اربعین و پاسداشت حضور زنان در نهضت جهانی حضرت موعود(عج)

حکیم‌زاده تصریح کرد: در این پیاده‌روی اربعین هم، پاسداشت حضور زنان در نهضت مهم که زمینه‌ساز نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) است و هم اینکه در حال حاضر وقتی زنان با سختی‌های بسیاری که این مسیر به همراه دارد، به‌عنوان مبلغان در این صحنه باشکوه حضور پیدا می‌کنند، می‌توان این حرکت را نمادی از عفیف بودن، مادر خوب بودن و مظهر عاطفه و محبت بودن نشان داد.

وی افزود: همچنین زنان به‌عنوان نیمی از اجتماع انسانی که می‌تواند در همه حرکت‌های سیاسی و اجتماعی نقش داشته باشد، در این حرکت مهم سیاسی، عبادی، اجتماعی و تمدنی که حاکی از دین‌داری، عفت، پوشش دینی مناسب و اعتقاد است با رعایت حجاب و رفتارهای معنوی و عاری از هرگونه دعوت به زیبایی‌های ظاهری و نماهای جنسیتی زنانه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha