کد خبر: 4002218
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

تمام تلاشم تربیت دانش‌آموزان قرآنی بود

سیدحسن علوی یکی از فرهنگیان بازنشسته دیار ترشیز، سال‌های پرشمار عمرش را عاشقانه معلمی کرده است. با پشت سر گذاشتن ۸۸ بهار زندگی‌اش به طور منظم کار کشاورزی، مطالعه و انجام فعالیت‌های روزانه را دنبال می‌کند.

تمام تلاشم تربیت دانش آموزان قرآنی بودبه‌مناسبت 13مهرماه روز جهانی معلم و با مرور خاطرات آن روزها، ساعتی پای صحبت‌های شیرین یکی از فرهنگیان بازنشسته دیار ترشیز نشسته‌ایم.

وی که خود را سیدحسن علوی، معروف به نورالدین علوی معرفی می‌کند و در سال 1312 در روستای باب‏الحکم بردسکن به دنیا آمده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تا سن 7 سالگی، در باب‏الحکم خواندن و نوشتن و کلاس‌های مکتب را گذراندم. سپس چون عمویم در مشهد درس می‌خواند، من هم دوره اول تا نهم مدرسه را در مشهد تحصیل کردم. در سال 1320 به کلاس اول رفتم و با توجه به اینکه در روستا تحصیل کرده بودم، در یک سال اول تحصیلی هر دو ماه یک پایه را خواندم و به کلاس چهارم رسیدم و سپس در مدرسه پسرانه فرهنگ ادامه تحصیل دادم.

علوی ادامه داد: در رشته تاریخ و جغرافیا در دانشگاه فردوسی بین سال‌های 1341 تا 1346 تحصیل کرده‌ و با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌ام، اگرچه پس از پایان دوران دانشگاه، همان سال برای اداره فرهنگ، وزارت کشور و بهداشت استخدام شدم، اما  فعالیت را به‌عنوان دبیر در آموزش‌وپرورش آغاز کردم.

این معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش تصریح کرد: آغاز کار دبیری‌ام در رفسنجان بود و بعد از چهارسال به بردسکن منتقل شدم و به‌عنوان معلم و رئیس اداره فرهنگ آن شهر 5 سال در آنجا خدمت کردم. بعد از انقلاب نیز به شغل معلمی ادامه دادم و در سال 1374بازنشسته شدم.

وی در خصوص نحوه تحصیل دانش‌آموزان در آن زمان، بیان کرد: در آن زمان اغلب به گونه‌ای نبود که برای هر درس یک معلم باشد و همه دروس توسط یک معلم تدریس می‌شد برای نمونه در پایان کلاس قرآن دروس دیگر تدریس می‌شد.

علوی با انتقاد از اینکه آن زمان در مدارس فعالیت‌های قرآنی بسیار کم‌رنگ بود و در حق قرآن اجحاف می‌شد، مطرح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آموزش قرآن در مدارس مورد توجه قرار نداشت.

این معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش اضافه کرد: در آن زمان حقوق ماهیانه‌ام 750 تومان بود و در کنار شغل معلمی، کلاس‌های حق‌التدریس نیز داشتم که در مجموع به 1000 تومان می‌‍‌رسید، به‌گونه‌ای که در آن زمان با این حقوق مخارج زندگی به سهولت طی می‌شد اما اکنون با حقوق بازنشستگی تحمل مخارج زندگی سخت شده است.

وی اظهار کرد: از همان دوران تحصیل به معلمی علاقه داشتم، به‌گونه‌ای که در سال 42 که به‌عنوان دبیر استخدام شدم، بدون هیچگونه تجربه‌ای، تنها آنچه از زمان تحصیل یاد گرفته بودم، برایم مفید بود. همه نیز بیان می‌کردند با رفتارها و فعالیت‌هایم مدیر خوبی خواهم شد.

وی تصریح کرد: در سال 1346 وزیر آموزش و پرورش طی بازدیدی در رفسنجان حضور یافت،  بنده درخواست انتقالی به کاشمر را از ایشان داشتم. البته در آن زمان دوره کوتاهی خدمت کرده بودم که این مسئله انتقالی را با مشکل همراه کرده بود اما با وجود شرایطی در 15 خردادماه همان سال حکم انتقالی بنده برای کاشمر اعلام شد.

این معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش افزود: با حضور در کاشمر، از آقای میرزایی، ریاست وقت آموزش‌و‌پرورش کاشمر درخواست کردم به بردسکن بروم که ایشان دبیری و مدیریت بردسکن را برعهده بنده گذاشتند و تا سال 1351 در آنجا خدمت کردم. اینگونه بود که در کنار تدریس و مدیریت و انجام فعالیت‌های اداری، توانستم به کارهای کشاورزی نیز بپردازم، به‌طوریکه در روستاهای باب‏الحکم، خرم‌آباد و ملک‌آباد در بردسکن، باغ‌های انار، پسته، انجیر و انگور ایجاد کردم و هنوز نیز در این سن کشاورزی می‌کنم. 

وی گفت: من شاگردانم را مانند فرزندانم می‌دانستم و تمام تلاشم این بود که آن‌ها را قرآنی تربیت کنم، وقتی به کلاس می‌رفتم علاوه بر درس، دقایقی مسائل قرآن، اخلاق و اجتماعی را بیان می‌کردم و به آن‌ها گوشزد می‌کردم که شما آینده‌سازان مملکت هستید و آینده‌ساز مملکت باید به‌گونه‌ای باشد که اثرات آن را مردم ببینند متوجه شوند.

تأثیر تدریس قرآن در کلاس‌ درس

علوی بیان کرد: اگر دانش‌آموزان مؤدب در قبل و بعد از انقلاب تربیت شد به‌دلیل تأثیر تدریس قرآن در کلاس‌هایم بود. من قبول ندارم که شاگرد بد داریم، مگر اینکه تحریکاتی از خارج داشته باشد. شاگرد تابع اخلاق، رفتار و احساس معلم است، اگر ببیند معلم دلسوز او است، به حرفش گوش می‌دهد و اگر معلمی موارد گستاخی از دانش‌آموز می‌بیند، مقصر خودش است.

این معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش در خصوص ویژگی یک معلم خوب، بیان کرد: یک معلم خوب باید در نزد شاگردانش و اجتماع مرتب و منظم باشد، وضع ظاهری ناهنجاری نداشته باشد، درغیر این‌صورت شاگرد به آنها احترام نمی‌گذارد. معلم باید بانظم باشد و مطالعه کند و اطلاعات خوبی داشته باشد که دانش‌آموز اگر سؤالی خارج از درس هم پرسید بتواند پاسخگو باشد.

وی اظهار کرد: به نظر من، کسی که می‌خواهد معلم شود، اول باید به این حرفه علاقه داشته باشد و در کنار آن باید بار علمی‌ خود را بالا ببرد و برای اینکار مطالعه کند. گرچه تکنولوژی‌های امروزی، مدت‌زمان مطالعه را در بین جوانان کاهش داده و این امر خطرناک است، اما اگر معلمی از رایانه و گوشی همراه اطلاعاتی کسب می‌کند، اطلاعات را باید در راستای آموزش و درس به دانش‌آموزان فرا گیرد تا در زمان تدریس دانش‌آموزان، آنها از درس خواندن لذت ببرند.

علوی گفت: به معلمان به‌عنوان یک پیشکسوت، توصیه می‌کنم با جان و دل در این عرصه تلاش کنند، از وجود برخی مشکلات ناامید نشده و نسبت به کار مهم تعلیم و تربیت بی‌تفاوت نباشند و دانش‌آموزانی قرآنی تربیت کنند. امیدوارم دانش‌آموزان نیز به‌خوبی درس بخوانند تا افراد تأثیرگذار در سرنوشت جامعه و کشور باشند و هیچگاه از قرآن دور نشوند و از این کتاب آسمانی برای تمامی مسائل زندگی استفاده کنند.

این معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش در پایان با بیان اینکه معلمان، دانش‌آموزان را به یادگیری قرآن تشویق کنند، تأکید کرد: دوران مدرسه یکی از بهترین زمان‌ها برای تربیت کودکان است به‌همین دلیل تدریس قرآن در مدارس به‌ویژه دوران ابتدایی می‌تواند نقش مؤثری در نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha