وقف؛ یکی از مترقی‌ترین و افتخارات اسلام
کد خبر: 4004717
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

وقف؛ یکی از مترقی‌ترین و افتخارات اسلام

معاون زیارت و امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: وقف یکی از مترقی‌ترین و افتخارات اسلام است و از صدر اسلام تاکنون موضوع وقف بوده و همچنان جاری است و آثار آن را در رفع گرفتاری‌های سال‌های اخیر شاهد هستیم.

همایش استانی یاوران وقف در کاشمر برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدصادق براتی، معاون زیارت و امور زائرین استانداری خراسان رضوی، در همایش استانی «یاوران وقف» که امروز 21مهرماه، در بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر برگزار شد، با گرامیداشت «هفته وقف»، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا متولیان و یاوران وقف در کاهش مشکلات کارنامه بسیار درخشانی دارند.

وی وقف را یکی از مترقی‌ترین و افتخارات اسلام دانست و افزود: از صدر اسلام تاکنون موضوع وقف بوده و همچنان جاری است و آثار آن را در رفع گرفتاری‌های سال‌های اخیر شاهد هستیم.

معاون زیارت و امور زائرین استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: براساس نیات واقفین در این سال‌ها کمک‌های شایانی به بخش آسیب‌پذیر جامعه، سلامت و بهداشت شد. بسیار موجب افتخار است که چنین وقف‌هایی در گذشته صورت گرفته و امروز آثار آن را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

براتی جلب اعتماد واقفین را یکی از تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: اگر مقداری اعتماد نسبت به وقف کم‌رنگ شود، بسیار زیان‌بار خواهد بود، البته متولیان وقف در استان خراسان به این موضوع دقت ویژه‌ای داشته و دارند. شاهد هستیم که روز به روز اعتماد مردم در این خصوص بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند سنوات گذشته و هم‌زمان با ایام اربعین حسینی قشر عظیمی به کربلای معلی و عتبات عالیات مشرف می‌شدند، اما طی دو سال گذشته متأسفانه این توفیق از مردم سلب شد.

معاون زیارت و امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: هرچند سال گذشته رفتن به کربلای معلی و عتبات عالیات ممنوع بود، اما با دریچه‌ای که امسال باز شد، حدود 60 هزار نفر از تمامی نقاط مختلف کشور به طور رسمی اعزام شدند که 10 هزار و 10 نفر آن‌ها از استان خراسان رضوی بودند که به عتبات عالیات اعزام شدند. براساس گزارش مسئولان بهداشت استان خراسان بقاع متبرک به مراتب بهتر از سایر مراکز دستورالعمل‌های بهداشتی را در مراسم‌های مذهبی برگزار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، هدف از این همایش را تکریم و تجلیل از واقفان و یاوران وقف دانست و افزود: اگر واقفین و کسانی که وقف را احیاء و در ساحت‌های مختلف کمک می‌کنند، تکریم و تجلیل شوند حتماً سنت حسنه وقف جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: واقفین و یاوران وقف طی یک‌سال گذشته در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در احیاء وقف و موقوفات به ما کمک‌های شایانی نموده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزاری این همایش را در راستای تکریم و تجلیل از یاوران وقف دانست و مطرح کرد: همایش شهرستانی یاوران وقف قبلاً برگزار و این مرحله استانی است که در جوار امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جواد طاهری، امام‌جمعه کاشمر هم در این همایش گفت: در طول تاریخ و قبل از انقلاب برای وقف موانع زیادی ایجاد شده و آسیب‌های فراوانی وارد گردید، اما با وجود همه موانع مردم به وقف روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه وقف منشاء برکاتی برای حفظ هویت حسینی و انقلابی شده است، افزود: دشمنمان تاکنون از وقف آسیب‌های فراوانی را متحمل شده‌اند.

طاهری تصریح کرد: هرچند زمانی مردم به دنبال وقف برای حوزه‌های علمیه بودند، اما اکنون زمینه‌های وقف از جمله برای جهیزیه عروس و دامادها، انرژی هسته‌ای، ساخت دانشگاه و منزل مسکونی، معیشت و سلامت مردم و... بسیار شده و وقف خودش را بهتر از گذشته دارد، نشان می‌دهد.

در پایان همایش از واقفین و یاوران وقف استان خراسان رضوی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha