پایه اعتقادی به قرآن باید محکم شود + عکس
کد خبر: 4007923
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
حجت‌الاسلام انواری:

پایه اعتقادی به قرآن باید محکم شود + عکس

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه پایه اعتقادی به قرآن باید محکم شود، گفت: اولین کار برای انس با قرآن این است که زمینه اعتقاد به مبدأ و معاد و پاسخ به شبهات را مرور کنیم.

جعفر انواریبه گزارش خبرنگار ایکنا، محفل انس با قرآن کریم به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) امروز دوشنبه، سوم آبان‌ماه بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه تهران از سوی دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران برگزار شد. در این محفل حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی و محمود نوروزی، رتبه اول مسابقات بین‌المللی حفظ کل اندونزی به اجرا پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر انواری، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) طی سخنانی با موضوع اهمیت و تأثیر انس با قرآن کریم گفت: اولین کار برای انس با قرآن این است که زمینه اعتقاد به مبدأ و معاد و پاسخ به شبهات را مرور کنیم. اگر افراد را با ختم و تفسیر قرآن آشنا کنیم، اما در اثر مواجهه با شبهه‌ای که در رابطه با تحریف قرآن مطرح است، عقب‌نشینی کنند، نمی‌توانیم آن‌ها را جذب کنیم، بنابر این باید در ابتدا برای پاسخ به شبهات آماده باشیم.

انواری با بیان اینکه پایه اعتقادی به قرآن باید محکم شود، گفت: قرآن، معجزه است و تنها تفاوتی که این کتاب آسمانی با تمام معجزات پیامبران دارد، معجزه جاویدان بودن است، معجزه‌ای نیست که با زمان از بین برود، قرآن 1400 سال است که تحدی و مبارزه‌طلبی می‌کند، «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ يا مى‏ گويند آن را به دروغ ساخته است بگو اگر راست مى‏‌گوييد سوره‏‌اى مانند آن بياوريد و هر كه را جز خدا مى‌توانيد فرا خوانيد.» (یونس/38)

وی ادامه داد: عنوان سوره‌هایی مانند قرآن را در اینترنت جستجو کنید؛ مطالب بسیاری تولید شده است و می‌گویند ما سوره جدید آورده‌ایم، چرا قبول نمی‌کنید؟ جواب این افراد را باید این‌گونه داد که مثل قرآن بیاورید، نه اینکه کلمات قرآن را جابه‌جا کنید، هیچ کدام سبک و سیاق جدیدی نیاورده‌اند، فصاحت و بلاغت قرآن را دزدیده‌اند. حدود سی سال پیش در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درس معارف را تدریس می‌کردم، یکی از اساتید می‌گفت وجود حافظ در برابر سعدی معجزه‌ است. هیچ کدام از سبک آن دیگری استفاده نکرده‌اند و در فصاحت و بلاغت تابه‌تا هستند.

حمیدرضا احمدی وفا

انواری به شبهه دیگری در رابطه با تحریف قرآن اشاره کرد و گفت: شبهه‌ای مبنی بر این طرح می‌شود که از قرآن آیاتی کم و آیاتی هم اضافه شده است، آیا چنین کتابی با چنین ویژگی‌ای اعتبار دارد؟ جواب این است که ما ثابت می‌کنیم که این قرآن، همان قرآنی است که 1455 سال پیش بر حضرت محمد(ص) نازل شده است و خداوند همان‌طور که خود وعده داده است، قرآن را حفظ خواهد کرد.

وی گفت: در موضوع وضو، نماز و ... در زمان عثمان تحولات فراوانی ایجاد شد، حتی خواست «و» را در آیه 100 سوره توبه «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ؛ و پيشگامان نخستين از مهاجران و انصار» حذف کند و در این راه تلاش بسیاری کرد، اما مؤمنین گفتند که یا «و» سر جای خود باشد یا شمشیرها کشیده می‌شود، خلافت را توانستند به نحوی توجیه کنند، اما راجع به قرآن توجیهاتی وجود نداشت.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در مورد قرآن یک آیه برایمان خیلی مهم است، آیه‌ای که تمام وجود انسان را می‌لرزاند، از این نگرانم که سالیان سال با قرآن باشیم، اما در روز قیامت نتوانیم نجات پیدا کنیم. آیه 30 سوره فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند». این آیه شکایت پیامبر اکرم(ص) به خداوند است، پیامبری که جان خود را از بین می‌برد برای اینکه مردم ایمان بیاورند و رحمت برای همه مردم است.

محمود نوروزی

وی با اشاره به آیه 128 سوره توبه «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است»، اظهار کرد: خود کلمه «حرص» صفت بد و خوب ندارد، باید متعلقه آن را بررسی کرد، اگر مال دنیا، حب جاه و مقام باشد بد است، اما اگر عبادت، رسالت و ... باشد خیلی هم خوب است. یکی از وظایف ما انس با قرآن و محشور بودن با آن است، خدایا ما را در دنیا با قرآن مأنوس و در آخرت با آن محشور فرما.

محفل قرآنی دانشگاه تهران

انواری در پایان سخنان خود به فرموده‌ای از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) اشاره و بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: مؤمنین کسانی هستند که با قرآن انس دارند، دوای دردهای خود را از قرآن می‌گیرند. جامعه ما امروز در درد می‌سوزد، اگر جامعه می‌خواهد درمان پیدا کند باید به سراغ قرآن برود. قرآن وارد دانشگاه‌ها شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha