نگاهی به برخی از آیات معروف قرآن
کد خبر: 4020010
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶

نگاهی به برخی از آیات معروف قرآن

آیه به معنای علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانه‌ای بر درستی سخن حق تعالی است یا آنکه هر آیه مشتمل بر حکمی از احکام شرع یا حکمت و پندی است که بر آنها دلالت دارد.

قرآن کریمبرخی از آیات معروف و مشهور قرآن عبارتند از: آیه بسمله:(بسم الله الرحمن الرحیم). آیه‌ای دیگر به نام آیه الکرسی. در روایات آمده که آیه الکرسی عظیم‌ترین آیه در کتاب خداست. مردی عرض کرد: یا رسول الله! کدام آیه در کتاب خدا عظیم‌تر است فرمود: آیه الکرسی. نامیدن این آیه به آیه الکرسی از همان صدر اسلام مشهور بوده، حتی در زمان حیات رسول خدا صلی الله و حتی در زبان خود آن حضرت به این نام بیان می‌شد.

برخی از آیات معروف و مشهور قرآن عبارتند از:

1.آیه وحدت: (وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا) (آل عمران/ 103) و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

2.اطاعت از اولی الامر: (اطيعُوا اللَّهَ وَأَطيعُوا الرَّسولَ وَأُولِي الأَمرِ مِنكُم) (نساء/59) خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت کنید.

3.آیه تطهیر: (إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا) (احزاب/ 33) خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

4.حکومت مستضعفین: (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ) (قصص/ 5) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.

5.جاءالحق: (وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا ) (اسراء/ 81) و بگو: حق آمد و باطل نابود شد، یقیناً باطل نابودشدنی است.

6.و ان یکاد: (وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ... لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ) (قلم/ 51) نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را می‌شنوند با چشم زخم خود تو را از بین ببرند و می‌گویند او دیوانه است.

7.آیه بسمله: (بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ).

8.نفس مطمئنه: (يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي) (فجر/ 27تا30) تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی‌که هم تو از او خوشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در ای و در بهشتم وارد شو.

9.آیه‌ الکرسی: در روایات آمده که آیه الکرسی عظیم‌ترین آیه در کتاب خداست. مردی عرض کرد: یا رسول الله! کدام آیه در کتاب خدا عظیم‌تر است فرمود: آیه الکرسی. نامیدن این آیه به آیه‌الکرسی از همان صدر اسلام مشهور بوده، حتی در زمان حیات رسول خدا صلی الله و حتی در زبان خود آن حضرت به این نام بیان می‌شد.

(اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ) (بقره/ 255تا257) هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر، قائم به او هستند، هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمی‌گیرد. او لحظه‌ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‌ماند. آنچه در آسمان‌ها و آنچه درزمین است، از آن اوست، کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟ (بنابراین، شفاعت‌کنندگان، برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‌کاهد). آنچه را در پیش روی آنها(بندگان) و پشت سرشان می‌داند(و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او یکسال است.) و کسی از علم او آگاه نمی‌شود، جز به مقداری که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‌پایان و نامحدود اوست.) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را در بر گرفته است و نگاهداری آن دو (آسمان و زمین) او را خسته نمی‌کند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست.

در قبول دین، اکراهی نیست. زیرا راه درست از راه انحرافی، روشن شده است، بنابراین، کسی که به طاغوت(بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان اورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است که گسستن برای آن نیست و خداوند، شنوا و داناست.

خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند، آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد، اما کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت‌ها هستند که آنها را از نور به سوی ظلمت‌ها بیرون می‌برند، آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.

10.آیه الوصیه: (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ) (بقره/ 180) دستور داده شده که چون یکی از شما را مرگ فرارسد.

11.آیه وام: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ) (بقره/ 282) ای اهل ایمان چون به قرض و نسیه معامله کنید.

12.آیه التوجه: (وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ) (بقره/ 115) مشرق و مغرب جود و ملک خداست.

13.آیه روزه: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ) (بقره/ 183) ای اهل ایمان به شما هم روزه داشتن فرض کردید.

14.آیه کتمان: (إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَاه ) (بقره/ 159) آن گروه اهل کتاب، کتمان می‌نمایند آیاتی را که ما فرستادیم...

15. آیه نفی سبیل: (و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا) (نساء/ 141) و خداوند هیچگاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود.

16.آیه ولایت: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ ) (مایده/ 55) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول خدا است.

17.آیه تصدیق: (وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ ) (توبه/ 61) و بعضی (از منافقان) آنان هستند که دائم پیغمبر را می‌آزارند.

18.آیه نفر: (ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً) (توبه/ 122) نباید مومنان همگی بیرون رفته.

19.آیه سوال: (فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) (نحل/ 43) بروید از اهل ذکر اگر نمی‌دانید سوال کنید.

20.آیه عزت: (وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً) (اسراء/ 111) او بگو ستایش مخصوص اوست که هرگز فرزندی ندارد.

21.آیه نور: ( اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ) (نور/ 35) خدا نور زمین‌ها و آسمان‌ها است.

22.آیه مودت: (قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى) (شوری/ 23) بگو من از شما اجرت رسالت جزء این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید.

23.آیه نبا: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ) (حجرات/ 6) ای مومنان هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد.

24.آیه نجوی: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ. ..) (مجادله/ 12) ای اهل ایمان هر گاه بخواهید با رسول سخن سری بگویید.

25.حساب در قیامت: (فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يَرَهُ و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره) (زلزله/ 7و8) پس هر کس هم‌وزن ذره‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر کس هم‌وزن ذره‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند.

26.آیه قصاص: (وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ) (بقره/ 179) عاقبت حکم قصاص برای حفظ حیات شماست.

منابع : سیری در آیات معروف و ensani.ir

انتهای پیام
captcha