تکریم خادمان قرآن موجب گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه ایرانی می‌شود
کد خبر: 4033798
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

تکریم خادمان قرآن موجب گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه ایرانی می‌شود

غلامرضا باوجدان، قاری ممتاز مشهد اظهار کرد: تکریم خادمان قرآن یکی از گام‌های بسیار تأثیرگذار در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ دینی است و به نوعی به گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه ایرانی کمک می‌کند.

سیدمجتبی سادات فاطمی، استاد پیشکسوت قرآنیغلامرضا باوجدان، قاری ممتاز مشهدی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون برگزاری نکوداشت استاد سیدمجتبی سادات فاطمی، استاد پیشکسوت قرآنی در مشهد، اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی یکی از رویدادهایی بود که باعث شد فعالیت‌های قرآنی در جامعه ایرانی به‌صورت شایسته‌تری گسترش پیدا کند، زیرا فعالیت‌های قرآنی در سال‌های پیش از انقلاب اینگونه گسترده و عمیق در حوزه‌های مختلف صورت نمی‌گرفت و رژیم شاه به مردم این اجازه را نمی‌داد که جلسات قرآن و یا جلساتی که در آن مفاهیم بلند قرآن کریم مطرح می‌شد را برگزار کنند، چرا که این سخنان و این فعالیت‌ها را به ضرر خود می‌دانست.

وی اضافه کرد: اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآن کریم در جامعه اسلامی به‌شدت گسترش پیدا کرد و امروزه نیز تحت رهبری داعیانه مقام معظم رهبری که خود از اساتید قرآن هستند و پرچم قرآن را در جهان اسلام بلند کرده‌اند، قرار دارد، به گونه‌ای که امروزه شاهد این امر هستیم که این فعالیت‌ها هدفدارتر برگزار می‌شود و در جامعه ما رشد و نمو پیدا کرده است.

این قاری ممتاز مشهد بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های پیش از انقلاب که در مشهد بودند و جلسات قرآنی را برگزار می‌کردند، استاد سیدمجتبی سادات فاطمی نیز در سنین کودکی و نوجوانی به همراه برادران و پدر بزرگوارشان در این جلسات شرکت می‌کرد و به عبارتی باید گفت که به واسطه همین جلسات بود که ایشان در عرصه قرآن رشد کرد.

باوجدان اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «قرآن باید در خانه‌ها، در بین کودکان و اعضای خانواده رواج پیدا کند، یکی از کارهایی که جامعه باید انجام دهد، تکریم از قهرمانان قرآنی است». با توجه به فرمایش ایشان باید گفت که در حقیقت تکریم قهرمانان قرآنی در حوزه‌های مختلف قرآنی باعث می‌شود که فرهنگ قرآنی در جامعه رواج پیدا کرده و جای خود را در خانه‌ها باز کند.

وی ادامه داد: تکریم خادمان قرآن یکی از گام‌های بسیار تأثیرگذار در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ دینی است و به نوعی به گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه ایرانی کمک می‌کند، اما این نکوداشت‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و به نظر من تمام افرادی که در فضاهای فرهنگی فعالیت دارند، در این حوزه شاید کارهایی انجام داده باشند، اما یک کاری که هدفدار و سازماندهی باشد صورت نگرفته است و به عبارتی باید گفت که این اقدامات در طی چند سال اخیر مغفول واقع شده است.

این قاری ممتاز مشهد تکریم خادمان قرآن را امری مهم دانست و عنوان کرد: به نظر من ارزش تکریم خادمان قرآن به نوعی تکریم قرآن است و با این کار برای جایگاه قرآن ارزش قائل می‌شویم، بنابراین اینگونه نکوداشت‌ها می‌تواند مؤثر باشد و دستگاه‌های متولی فرهنگی ما باید نسبت به این کار اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و تلاش کنند و این کار را در جامعه گسترش دهند تا جامعه ما قهرمانان قرآنی خود را در حوزه‌های مختلف قرآنی بشناسند.

باوجدان بیان کرد: مقام معظم رهبری یکی از توصیه‌هایی که داشته‌اند این است که فرموده‌اند: «در امر آموزش، تفهیم و تحفیظ قرآن نسبت به نوجوانان و جوانان اهتمام بورزید»، استاد سیدمجتبی سادات فاطمی نیز طبق این فرمایش پیش رفته‌اند و در حقیقت از آن دسته از اساتیدی هستند که در یک خانواده کاملاً قرآنی پرورش یافته‌اند، درس آموخته‌اند و نمو پیدا کرده‌اند و ما امروز این برکات را در فضای قرآنی شهر شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهم در خصوص شخصیت استاد سید فاطمی نکته‌ای را بیان کنم باید بگویم که در حقیقت ایشان از اساتید بسیار تأثیر گذار در امر آموزش قرآن کریم هستند، بی‌نام و نشان کار می‌کنند و این در حالی است که کمتر اساتیدی را می‌توان شاهد بود که این تعداد قاری بین‌المللی را پرورش داده باشند.

این قاری ممتاز مشهد اظهار کرد: در واقع پرورش این تعداد قاری بین‌المللی تنها بخشی از فعالیت‌های ایشان است و همواره حضور و تدریس ایشان برکات بسیاری را به همراه داشته است، زیرا افراد بسیاری آمدند و قرآن را آموختند و یک انسان قرآنی شدند و ما در طی چند سالی که در مسجد کرامت جلساتی را برگزار می‌کردیم، شاهد بودیم که نوجوانان و جوانان بسیاری در این جلسات برای فراگیری قرآن کریم حضور پیدا می‌کردند و با وجود اینکه شاید برخی از آن‌ها قاری خوبی نشدند اما به واسطه حضور در این جلسات توانستند در زندگی خود به یک انسان خوبی تبدیل و منشأ خیر و برکت شوند.

با وجدان بیان کرد: استاد سیدمجتبی سادات فاطمی از آن دسته افرادی هستند که با اخلاص و با تقوا بدون هیچگونه چشمداشت مالی در عرصه قرآن کار کرده و همچنان هم کار می‌کنند و ای کاش اینگونه تکریم‌ها از سوی متولیان فرهنگی پیش از این صورت می‌گرفت و ان‌شاءالله که همگی تلاش کنیم تمام خدمتگذاران قرآن کریم را آنگونه که شایسته است تکریم کنیم.

گفتنی است که نکوداشت چهار دهه خدمات قرآنی استاد سیدمجتبی سادات فاطمی، امروز 16 بهمن‌ماه که همزمان است با سالروز شهادت امام علی‌النقی(ع) و همچنین مصادف است با روز انقلاب اسلامی، قرآن، عترت و غیرت دینی، ساعت 18 در مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدا، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha